مجموع نظرات: ۰
جمعه ۶ مهر ۱۳۸۶ - ۰۷:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان فضایی امریکا سفینه‌ای را با یک موشک دلتا برای کاوش دو سیارک بزرگ که در فاصله مریخ و مشتری قرار دارند، به فضا فرستاد.

به گزارش خبرگزاری رویترز  این سفینه که "داون" (Dawn) نام دارد، اولین سفینه‌ای است که برای سفر و چرخیدن به دور این دو جرم سماوی فرستاده می‌شود. پیش از این،انجام چنین سفری به چنان سوخت زیادی نیاز داشت که انجام آن ناممکن بود.

سفینه داون به جای رانشگرهای موشکی سنتی مبتنی بر احتراق شیمیایی بوسیله موتورهای الکتریکی سه‌گانه‌ای نیروگیرنده از خورشید به حرکت درمی‌آید که گاز زنون را یونیزه می‌کنند و به خارج می‌رانند و دنباله‌ای به رنگ آبی درخشان به جای می‌گذارند.

پرتاب داون با موشک دلتا

اولین گام در سفر این سفینه با پرتاب آن به مدار زمین با یک موشک دلتا-2 پنج‌شنبه 28 سپتامبر(6 مهر) در ساعت 7:34 دقیقه صبح  به وقت شرق آمریکا از پایگاه کیپ کاناورال در فلوریدا انجام شد.

داون پس از رسیدن به مدار کره زمین، بالهای خورشیدی‌اش را باز می‌کند تا جمع‌آوری نیرو را برای موتورهای یونی‌اش آغاز کند که با گاز زنون باردارشده و گذراندن آن از میان یک میدان مغناطیسی عمل می‌کنند.

این گاز با سرعت 143200 کیلومتر در ساعت بیرون رانده می‌شود و سفینه را در جهت مقابل به جلو می‌رند. فشار حاصل بسیار ملایم و در حد نیروی وارد آمده بوسیله یک برگ کاغذ بر کف دست انسان است، اما این نیرو در طول زمان افزایش پیدا می کند.

چهار روز طول می‌کشد تا داون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد و در طول یک سال سرعت ان به 8850 کیلومتر در ساعت می‌رسد. و در این مدت تنها به 15 گالون سوخت نیاز خواهد داشت.

کمربند سیارکی مین مریخ و مشتری

هدف سفینه داون رسیدن به دو تا از بزرگترین اجرام در کمربند سیارکی است: "وستا"ی سنگی که شبیه ماه کره زمین است و سیاره کوتوله یخی "سرس"‌.

دانشمندان امیدوارند با مقایسه این دو جرم که در شرایط کاملا متفاوتی تشکیل شده‌اند، در باره مواد و فرآیندهای ابتدایی در هنگام ایجاد منظومه شمسی بیشتر بیاموزند.

انتظار می‌رود داون تا چهار سال دیگر به .ستا برسد و شش ماه را در مدار آن بگذراند و بعدبه سوی "سرس" ادامه مسیر دهد.

کد خبر 32591

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز