مردی از گور بر می‌خیزد و عکاسی تصویر او را در قاب خود ثبت می‌کند. این تصویر در کنار گزارشی از گورخوابی مردمانی از جنس خودمان، وضعیت وخیم آسیب‌دیدگان اجتماعی را به رخ می‌کشد.‌

شب گذشته ۵ هزار کارتن خواب در مددسراها  اسکان یافتند

 انتشار گزارش زندگي تعدادي از آسيب‌ديدگان اجتماعي در گورهاي آرامستان نصيرآباد شهرستان شهريار واكنش‌هاي بسياري را به دنبال داشت. اين در حالي است كه هنرمندان و شهروندان بسياري نيز پس از مشاهده تصاوير و گزارش‌هاي مرتبط با اين موضوع همدردي خود با آسيب‌ديدگان اجتماعي را اعلام كردند.

اين اتفاق در يكي از شهرهاي اقماري پايتخت روي داده كه هميشه هشدارهاي بسياري درباره بروز آسيب‌هاي اجتماعي در اين شهرها داده شده است. شهرداري تهران نيز در سال‌هاي اخير با توجه به رويكرد اجتماعي كه در پيش گرفته تلاش كرده تا جاي خالي نهادهاي متولي را تا حد امكان پر كرده و خدمات مناسبي را به كارتن‌خواب‌ها و آسيب ديدگان اجتماعي ارائه كند. از همين رو در تمام شب‌هاي سال و به خصوص فصل زمستان، مددسراهاي مختلفي در گوشه و كنار تهران برپا شده تا چنين افرادي بتوانند از محل استراحت مناسب، غذاي گرم و حتي خدمات بهداشتي و درماني برخوردار شوند.

  • شنيدن كي بود مانند ديدن

رئيس جمهور روز گذشته در واكنش به گزارش منتشر شده از آسيب‌ديدگاني كه در گورها زندگي مي‌كنند، گفت: شنيده بوديم كه برخي به‌دليل فقر و اعتياد كارتن‌خواب هستند و يا زير پل‌ها مي‌خوابند، حتي در كشورهاي اروپايي نيز در ايستگاه مترو و زير پل‌ها افراد فقير مي‌خوابند اما قبرخواب كمتر شنيده بوديم كه فقيري شب به‌دليل فقر و بينوايي و براي اينكه از سرما نجات يابد، در قبر بخوابد. حسن روحاني‌ افزود: هنرمندی پس از دیدن یک گزارش برای من نوشته است؛ وقتی دیدم فقیری شب به خاطر فقرش برود در قبر زندگی کند برای اینکه از سرما نجات پیدا کند و جای گرم پیدا کند، بغض در گلویم و شرمساری در سیمایم آشکار شد.

چه‌كسي مي‌تواند در جامعه بزرگي مثل ايران با اين عظمت، فرهنگ، دين و عشق به خاندان رسالت بي‌تفاوت باشد؟ مردم هرزمان احساس كردند كه به امام حسين(ع) توهيني شده در صحنه حاضر شدند و در 9دي، ديديم چه كردند. رئيس‌جمهور با تأكيد بر اينكه فرد براي اينكه شب را به صبح برساند در قبر بخوابد براي دولت و مردم قابل تحمل نيست، گفت:

اما اين مشكلات را چطور بايد حل كنيم؟ برادران و خواهران همه بايد يكپارچه شويم و از مسائل جناحي و اختلافات دست برداريم، مشكلات اساسي كشور را مدنظر قرار دهيم و با هم براي حل مشكلات قدم برداريم. روحاني افزود: درخصوص مشكل اجتماعي، فقر و محروميت دولت و همه مسئول هستند و در برابر فساد همه مسئول هستيم و بزرگترين قدرت براي مقابله با فساد، نظارت عمومي است و اگر مي‌خواهيم به رستگاري برسيم همه بايد به صحنه بيايند.

  • واكنش وزير كشور به گورخوابي

عبدالرضا رحماني‌فضلي، وزير كشور هم درخصوص اقدامات وزارت كشور براي گورخواب‌ها اظهار داشت: سال قبل بخشنامه‌اي صادر كرديم كه متولي جمع‌آوري متكديان و اين نوع افراد در جامعه مشخص است؛ شهرداري‌ها و وزارت رفاه يعني بهزيستي. الحمدلله توفيقات بسيار خوبي هم در اين زمينه انجام شده است. وي افزود: درخصوص معتادان متجاهر هم همكاري بين شهرداري، بهزيستي، ستاد و‌ نيروي انتظامي برقرار شده.

در اين زمينه قبلا حدود 500 نفر ظرفيت بود و الان 10هزار ظرفيت ايجاد شده است. رحماني‌فضلي ادامه داد: 7هزار و 500نفر اكنون در داخل اماكن ما هستند. شهرداري هم گرمخانه‌هاي زيادي دارد كه اينها را جمع‌آوري مي‌كند و واقعا هم شهرداري و بهزيستي خدمات خوبي ارائه مي‌دهند. اين نوع موارد به‌خصوص بر مي‌گردد به كساني كه معتادند و اينها حاضر نيستند به گرمخانه‌ها‌‌ بيايند بنابراين خودشان فرار مي‌كنند و مي‌روند به جاهايي كه ديده نشده و گرفتار نشوند.

  • تماس با 137
    در صورت مشاهده كارتن‌خواب‌ها

‌مديرعامل سازمان خدمات اجتماعي شهرداري تهران روز گذشته از شهروندان تهراني خواست درصورت مشاهده افراد كارتن‌خواب به سامانه 137اطلاع دهند تا نسبت به انتقال اين افراد به مددسراها اقدام شود. رضا قديمي دراين باره به همشهري گفت: در يك‌ماه گذشته كه از شهروندان خواستيم حضور كارتن‌خواب‌ها را به سامانه 137اطلاع دهند، حدود 10هزار تماس ثبت شده داشتيم.

وي در ادامه تأكيد كرد: مددسراهاي شهرداري هر شب آمادگي پذيرايي از 5هزار نفر را دارند كه اين ظرفيت قابليت افزايش را نيز دارد. قديمي تأكيد كرد: سه‌شنبه شب به‌دليل بارندگي 4200نفر و چهارشنبه شب نيز به‌دليل سرماي زياد 5هزار نفر در مددسراهاي شهرداري اقامت داشتند و خدمات لازم را دريافت كردند. ‌رضا قديمي با تأكيد بر اينكه در 8‌ماه اول امسال بيش از 168هزار نفر در مددسراها حضور داشته‌اند، اظهار كرد:

پيش‌بيني كرده‌ايم تا پس از ورود به مددسراها، مددجويان علاوه بر استحمام و دريافت غذاي گرم از امكاناتي همچون مشاوره و جلسات روان‌درماني استفاده كنند. وي گفت: همچنين مديريت شهري به‌منظور جلوگيري از يخ‌زدگي مددجوياني كه تمايل به حضور در مددسراها‌ ندارند، پيش‌بيني‌هاي لازم را براي حضور 50 اتوبوس گرم در ميادين اصلي شهر و در مجاورت كلوني‌هاي آسيب در شب‌هاي سرد زمستان انجام داده است.

محمدجواد كوليوند، رئيس كميسيون شوراها و امور داخلي مجلس‌هم با اشاره به گرمخانه‌هايي كه توسط شهرداري‌ ‌برپا شده افزود: بايد ديگر مناطق‌از اين طرح الگوبرداري كنند. محمد محمودي شاه‌نشين، نماينده مردم شهريار در مجلس و عضو كميسيون شوراها و امور داخلي مجلس هم ضمن دردناك توصيف كردن موضوع گورخواب‌هاي آرامستان نصيرآباد شهريار گفت: ‌در ملارد و شهر قدس از طرح گرمخانه‌هاي شهرداري تهران الگوبرداري شد و شهرستان شهريار نيز بايد از اين طرح خوب الگو بگيرد.

  • يادداشت انتقادي شهردار درباره گورخوابي‌هاي اطراف شهريار

گزارش ديروز درباره بي‌خانمان‌هايي كه در گورستان اطراف شهريار مي‌خوابند، آنقدر تلخ و گزنده بود كه فكر و ذهن هر هم‌وطني را به‌خودش مشغول مي‌كند.مردم ما حق دارند كه مسئولان خود را در اين زمينه بازخواست كنند و مسئولان بايد شرمگين وجود چنين حقايقي در جامعه باشند. مسئولان بايد اين آسيب‌ها و معضلات را از نزديك ببينند و با آنها زندگي و براي آنها چاره‌انديشي كنند؛ نه آنكه بعد از انتشار وسيع در فضاي مجازي از نامه يك هنرمند از آن فجايع مانند گورخوابي مطلع شوند.

همه دولت‌ها درباره اين زخم كهنه نقش دارند اما قطعا اين معضلات محصول نوع نگاه سرمايه‌داري و اشرافي در اداره كشور و جامعه است؛ گورخوابي، بخش عريان و عيان اين معضلات است و اين مدل مديريت كشور آسيب‌ها و معضلات پنهاني نيز به همراه خود دارد كه ضربات كاري‌تري بر پيكره اين نظام وارد مي‌كند.سوءاستفاده از درد مردم در دعواهاي سياسي ظلم است اما سخن نگفتن و ريشه‌يابي نكردن اين معضلات هم صرفا به بهانه برچسب سياسي زدن ظلم ديگري است. با همه توان تلاش كنيم تا مردمداري را جايگزين سرمايه‌داري كنيم.

کد خبر 357050

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha