حسن روحانی، رئیس‌جمهور در نخستین کنفرانس مطبوعاتی خود پس از انتخابات اردیبهشت ۹۶ اعلام کرد که کابینه بعدی کمی جوان خواهد شد.

 او روز دوشنبه اول خرداد‌ماه در جمع خبرنگاران داخلي و بين‌المللي گفت: ما نياز به نيروي جوان‌تري براي اداره كشور داريم. در دولت يازدهم در شرايط سختي بوديم. تحريم و مشكلات بود، رشد منفي اقتصادي، خزانه‌ها و انبارهاي خالي كه نياز بود براي مقابله با آن از همه تجربه مديريت كشور استفاده كنيم اگرچه برخي وزرا خودشان مي‌گفتند كه سن آنها براي وزارت زياد است اما به‌خاطر تجربه ارزشمندي كه داشتند، مي‌دانستم اينها در آن شرايط حساس بايد بيايند و كار را به‌عهده بگيرند.اما امروز شرايط تغيير كرده و معتقدم نه‌تنها در دولت، كه به‌طور كلي سن مديريت ما بايد كاهش پيدا كند.

  • سن زياد و دردسرهايش

تحليل محتواي سخنان رئيس‌جمهور نشان مي‌دهد كه خود او نيز بر مشكلات كابينه با سن بالا اذعان دارد اما در توجيه آن مي‌گويد كه چاره‌اي جز استفاده از تجربه وزراي سن بالا نداشته است. شرايط سني برخي وزراي كابينه روحاني در حدي است كه دستمايه انتقاد رقباي انتخاباتي او را به‌دنبال داشت.

برخي رقبا از كابينه حسن روحاني به‌عنوان كابينه پير ياد كرده و خروج اقتصاد از ركود را با چنين كابينه‌اي غيرممكن دانستند. رسانه‌هاي منتقد دولت نيز در سطح وسيعي بر ميانگين بالاي سن وزرا متمركزشده و برخي رسانه‌هاي هوادار دولت هم از روحاني خواستند در اين زمينه موضعگيري كند. حسن روحاني در بخشي از 3مناظره انتخاباتي خود تلويحا انتقادات به كابينه‌اش را پذيرفت و ظاهرا تداركاتي براي جوان كردن كابينه چيده شده است.

  • 58سال؛ ميانگين سني كابينه يازدهم

بررسي كابينه‌اي كه حسن روحاني در سال 92چيد، نشان مي‌دهد كه ميانگين سني آن 58سال است و البته هم‌اكنون حدود 4سال ديگر هم به ميانگين سني آن افزوده شده است. چنين ميانگين سني از همان زمان مورد انتقاد بود. در آن كابينه و در سال92 تنها 2نفر زير 50سال سن داشتند؛ سورنا ستاري، معاون علمي و فناوري و شهيندخت مولاوردي معاون امور زنان و خانواده. ستاري با 42سال و مولاوردي با 49سال سن.

اگر چه تجربه يكي از شروط لازم براي اداره دستگاه‌هاي دولتي آن هم در شرايط تحريم و مشكلات عديده اقتصادي است اما با اين حال تحرك هم از شروط اصلي و حياتي براي رونق بخشيدن به اقتصاد است به‌خصوص كه كشور با معضل بيكاري هم مواجه است. بيش از 3ميليون و 200هزار بيكار رسمي در كنار ركود اقتصادي به‌خصوص در بخش مسكن مي‌طلبد كه گروهي جوان و پويا اداره امور را در دست بگيرند.

همچنين مقايسه ميانگين سني كابينه روحاني با كابينه ساير دولت‌ها نشان مي‌دهد كه روحاني پيرترين كابينه را تشكيل داده است. بررسي‌ها نشان مي‌دهد ميانگين سني اعضاي كابينه از سال 58تا سال 64حدود 40سال بوده اما از سال 1368يعني تشكيل نخستين دولت هاشمي رفسنجاني اين معادله تغيير كرده است. ميانگين سني كابينه با شيب ملايمي در دولت‌هاي هاشمي، خاتمي و احمدي‌نژاد به حدود 50سال رسيده اما در دولت روحاني با جهشي يكباره 8سال افزايش داشته است. آثار چنين افزايشي هم در بخش‌هايي از اقتصاد ديده شد.

كابينه در انجام طرح‌هاي ضربتي براي خروج از ركود چندان فعال نشان نداده است هر چند تجارب برخي وزرا مانند وزير نفت در بازپس‌گيري سهم ايران از بازارهاي جهاني بسيار مؤثر بوده است.

  • كابينه كمي جوان، معنا و انتظارات

با اين حال معلوم نيست سخنان روحاني درباره جوان‌تركردن كابينه بعدي‌اش به چه معناست؟ آيا كابينه دولت دوازدهم نسبت به دولت فعلي‌اش كمي جوان‌تر خواهد شد يا نسبت به ميانگين سني كل كابينه‌هاي پس از انقلاب؟ ممكن است با يكي دو تغيير و به كار‌گيري افراد جوان‌تر در برخي وزارتخانه‌ها مانند وزارت صنعت و معدن و تجارت، ميانگين سني كمي جوان‌تر شود اما اگر بخواهيم جوانگرايي را در معناي واقعي‌تر يا حداقل نسبت به ميانگين سني كل كابينه‌هاي بعد از انقلاب درنظر بگيريم، آنگاه بايد ميانگين سني كابينه به حدود 50سال كاهش پيدا كند.

اكبر تركان، مشاور رئيس‌جمهور ازجمله مقامات دولتي است كه آخرين اظهارنظر را درباره تركيب سني كابينه داشته است. او در گفت‌وگو با خبرگزاري ايلنا ضمن تأكيد بر جوان‌ترشدن كابينه مي‌گويد: اهداف و برنامه‌هايي كه آقاي روحاني براي دولت دوازدهم درنظر گرفته و تعيين كرده بسيار بالاتر از برنامه‌هاي دولت يازدهم است. به‌طور قطع تركيب و آرايش كابينه و مديران دولت بعد متناسب با اين اهداف خواهند بود ضمن اينكه انتظار مردم از رياست‌جمهوري تغيير است و دولت بعدي روحاني جوان‌تر مي‌شود.

کد خبر 371652

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha