پنجشنبه ۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

قرار است دولت بار دیگر ۱۰۰۰ میلیارد تومان اوراق بدهی برای پرداخت طلب‌هایش در بورس بفروشد.

 فعالان بازار مي‌گويند: بازار سرمايه رفته رفته در حال تبديل شدن به بازار تسويه بدهي‌هاي دولت است.به‌گزارش همشهري، نزديك به 3سال است كه انتشار اوراق بدهي در بازار سرمايه شدت گرفته، اين به آن دليل است كه منابع مالي دولت ته كشيده و بانك مركزي هم ذخاير چنداني براي كمك ندارد با اين رويه دولت راه‌حل را در بازار سرمايه و انتشار اوراق بدهي ديده است.

در واقع دولت مقروض كه در طول سال‌هاي گذشته به بانك‌ها و شركت‌هاي مختلف دستور اجراي پروژه‌هاي فرمايشي را داده اكنون بايد بدهي هايش را پرداخت كند چرا كه شركت‌ها و پيمانكاران بزرگ سال‌هاست در انتظار دريافت مطالبات‌شان هستند.

شايد زماني كه قيمت هر بشكه نفت 100دلار بود دولت فكر نمي‌كرد با كسري بودجه مواجه شود اما ركود اقتصادي و كاهش قيمت نفت در طول سال‌هاي گذشته دولت را با كسري بودجه مواجه كرد اينطور شد كه دست دولت كه قبلا در جيب بانك مركزي بود اين بار به سمت بازار سرمايه دراز شد؛ به همين دليل ظرف 3 سال گذشته هزاران ميليارد تومان اوراق بدهي در بورس منتشر شد به‌طوري‌كه حجم اين اوراق در طول 9ماهه امسال به 30درصد از كل معاملات بازار سهام رسيد.

در چنين شرايطي ظرف چند روز گذشته دو مجوز جديد ديگر براي انتشار اوراق بدهي صادر شده است اولي به ميزان 14هزارو 500ميليارد تومان و دومي به ارزش 1000ميليارد تومان براي پرداخت بدهي‌هاي 4شركت آسمان، بيمه ايران، شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي و شركت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران.
اما اين موضوع واكنش فعالان بازار سرمايه را برانگيخته است.

  • درآمدها پيش‌خور مي‌شود

مديرعامل سهام گستران شرق در انتشار اوراق بدهي دولتي مي‌گويد: تبديل شدن صدور اوراق بدهي به يك امر عادي خطري بزرگ براي اقتصاد كشور محسوب مي‌شود.عباسعلي طوسيان شانديز مي‌افزايد: دولت با انتشار اوراق بدهي درآمد سال آينده را از الان خرج مي‌كند و اين يك خطر بزرگ براي اقتصاد ايران است.

او در عين حال تأكيد مي‌كند: شفاف نبودن سياست‌ها و آينده اقتصاد و نبود اميد به شروع رشد صنعت و تجارت و رسيدن به نقطه‌اي مشابه آنچه در پايان سال ۸۳ بود، موجب شده تا تعدادي از بازيگران بزرگ بازار سهام به بازار اوراق بدهي و بازار‌هاي ارز و طلا روي آورند.

  • تمايل حقوقي‌ها براي خريد اوراق بدهي

يك كارشناس بازار سرمايه هم دليل درجا زدن قيمت‌ها در بازار سهام را ناشي از تداوم سياست‌هاي سختگيرانه انقباضي دولت در اقتصاد مي‌داند و مي‌گويد: دليل اصلي بي‌روح شدن معاملات بازار سهام، كنار كشيدن حقوقي‌ها و بازيگران اصلي بازار سهام از طرف تقاضاست.

نويد خاندوزي تأكيد مي‌كند: حقوقي‌ها و سهامداران بزرگ به‌دليل نرخ بالاي سود اوراق بدهي و سياست‌هاي انقباضي دولت وارد بازي سهام نمي‌شوند و همواره در طرف عرضه بازار فعال هستند بنابراين پول‌هاي بزرگ در بازار سهام به طرف تقاضا گرايش نمي‌يابد.

  • بورس اوراق بدهي تأسيس شود

محمد معتضدي، مديرعامل شركت سرمايه‌گذاري نور همدانيان هم اين سخنان را تأييد كرده و مي‌گويد: چنانچه دولت براي جبران بدهي‌ها و مخارج خود به‌دنبال رونق معاملات اوراق مشاركت و ساير اوراق بدهي است، پيشنهاد مي‌شود در كنار 4بورس كنوني كشور نسبت به تاسيس بورس بدهي به‌طور جداگانه نيز اقدام كند و متوليان جداگانه‌اي را براي آن درنظر بگيرد.

وي گفت: در اين صورت علاوه بر شاخص شدن همه تلاش‌هاي متوليان بازار سرمايه در اين زمينه، به‌طور حتم بورس سهام نيز دچار تسلسل و شكست نخواهد شد. اين كارشناس بازار سرمايه با تأكيد بر اهميت ارائه آمار و اطلاعات شفاف و صحيح براي چاره‌جويي و پيشگيري از وقوع مشكلات احتمالي در صورت عدم مهندسي حجم و ارزش معاملات و يا نماگرهاي بورس، گفت: سياست‌هاي دولت در بازار‌هاي مختلف ازجمله بانك‌ها، مسكن و ساختمان و درنهايت ورشكسته شدن توليد و صنايع در حالي با انتقاد‌هاي مختلف مواجه است كه اكنون اين روند به بورس نيز تسري يافته است.

کد خبر 357045

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha