هیأت وزیران به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داد ۱۴۵هزار میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی دیگر را برای پرداخت مطالبات پیمانکاران از دولت عرضه کند.

بورس

طبق اعلام پايگاه اطلاع‌رساني رياست‌جمهوري، هيأت دولت در جلسه عصر يكشنبه ‌خود به رياست حسن روحاني، رئيس‌جمهور با اين موضوع موافقت كرده است. با اين مجوز 85هزار ميليارد ريال اسناد خزانه با سررسيد حداكثر يك‌ساله و 60هزار ميليارد ريال اسناد خزانه با حفظ قدرت خريد و با سررسيد دوساله، مطابق تخصيص سازمان برنامه و بودجه، منتشر خواهد شد.

  • بورس اوراق بدهي جايگزين بورس اوراق بهادار؟

در هفته‌هاي اخير بازارهاي سهام فعال در ايران شامل بورس اوراق بهادار و فرابورس وارد فاز نزولي شده و روندهاي منفي را تجربه مي‌كنند؛ در اين شرايط سرمايه‌گذاران و سهامداران از يك سو با كاهش روزافزون حجم و ارزش معاملات روزانه بازارهاي سهام نسبت به ماه‌هاي قبل مواجهند و از سوي ديگر آنها با پديده تازه‌اي هم رو‌به‌رو هستند؛ به تازگي بخش عمده‌اي از ارزش معاملات روزانه بازار ‌سرمايه به معاملات اوراق با درآمد ثابت موسوم به اوراق بدهي دولتي اختصاص يافته است. در اين ميان برخي شايعه‌پردازان با استناد به برخي تئوري‌هاي توطئه اثبات نشده مدعي هستند در شرايطي كه نماد معاملاتي 100شركت در فرابورس و بورس متوقف مانده‌اند، برخي متوليان اقتصاد سعي دارند بازار اوراق بدهي را به جاي بازار اوراق بهادار و معاملات سهام رونق بخشند تا جريان تسويه بدهي‌هاي دولت روان‌تر شود. ضريب نفوذ اينگونه شايعات در روزهاي اخير به حدي بوده كه ديروز يكي از سايت‌هاي خبري فعال كه عمدتا ديدگاه‌هاي فعالان كف بازارسهام را پوشش مي‌دهد، نوشت: به‌نظر مي‌رسد در شرايطي كه دولت با كسري بودجه مواجه شده بازار سرمايه به ابزاري براي جبران اين كسري تبديل شده و تمركز دولتمردان بر فروش اوراق بدهي در فرابورس و بورس بنا نهاده شده است؛ چنان‌كه مي‌توان لفظ بورس اوراق بدهي را جايگزين بورس اوراق بهادار كرد.

  • چوب اوراق بدهي به بازار ‌سهام

در اين ميان برخي كارشناسان بازار سرمايه هم با فعالان كف بازار هم نظر شده‌اند؛ ديروز نويد خاندوزي از كارشناسان بازار سهام به خبرگزاري فارس گفت: اقدام دولت براي انتشار انواع اوراق بدهي و اسناد خزانه اسلامي با نرخ سود مناسب و بدون ريسك بالا در عمل باعث شده به ركود كنوني در بازار سهام دامن زده شود؛ اين موضوع روند روبه رشد و صعود بازار سهام را با كندي مواجه كرده است. او دليل درجا زدن قيمت‌ها در بازار سهام را ناشي از تداوم سياست‌هاي سختگيرانه انقباضي دولت در اقتصاد دانست و گفت: اگر چه توقف طولاني نماد‌هاي معاملاتي پرتقاضا منجر به قفل شدن نقدينگي عده‌اي از فعالان بورس در بازار سهام و قفل شدن اين منابع در بازار شده اما دليل اصلي بي‌روح شدن معاملات بازار سهام، كنار كشيدن حقوقي‌ها و بازيگران اصلي بازار سهام از طرف تقاضاست. او افزود: حقوقي‌ها و سهامداران بزرگ به‌دليل نرخ بالاي سود اوراق بدهي و سياست‌هاي انقباضي دولت وارد بازي سهام نمي‌شوند و همواره در طرف عرضه بازار فعال هستند؛ بنابراين پول‌هاي بزرگ در بازار سهام به طرف تقاضا گرايش نمي‌يابد.

  • اسناد خزانه چيست؟

اسناد خزانه، اوراق بهادار با نامي است كه دولت براي تسويه بدهي‌هاي خود بابت طرح‌هاي تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي با قيمت اسمي و سررسيد معين به طلبكاران غيردولتي واگذار مي‌كند.

کد خبر 356814

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha