درسالروز میلاد حضرت‌مسیح(ع)، پیش از ظهر دیروز ناقوس کلیسای «سورکارپت» آبادان به احترام تنها خانواده مسیحی شهر نواخته شد.

کلیسای ارامنه آبادان

به گزارش مهر، در آيين نواختن ناقوس كليساي آبادان در سالروز ولادت عيسي مسيح در آستانه ژانويه، جمعي از شهروندان آباداني با حضور در اين آيين، سال نوي مسيحي را به‌ تنها خانواده ارمني آبادان تبريك گفتند.كليساي ارامنه آبادان با نام سوركارپت، بناي مربوط به دوره پهلوي است كه با كاربري مذهبي در نهم ارديبهشت‌ماه سال۱۳۸۲ در فهرست آثار ملي كشور ثبت شد.

كليساي ارامنه گريگوري آبادان (سوركارپت) در سال۱۹۵۸ ميلادي برابر با ۱۳۳۶شمسي بنا شد و بزرگ‌ترين تالار اجتماعات ارامنه مقيم آبادان بود. مجاورت اين كليسا با مسجد امام موسي‌بن‌جعفر(ع) جلوه‌اي از احترام متقابل ميان پيروان اديان مختلف الهي و يكي از زيباترين جلوه‌هاي گفت‌وگوي تمدن‌ها را به تصوير كشيده است. اين كليسا در گوشه‌اي از ساختمان مدرسه ملي ادب ويژه دانش‌آموزان ارمني مقيم آبادان ساخته شد و در دوران 8‌سال دفاع‌مقدس به‌عنوان يكي از سنگرهاي دفاع رزمندگان كاربرد داشت.

فعاليت بازسازي كليساي سوركارپت آبادان بعد از اتمام جنگ از سال‌۱۳۷۵ آغاز و در سال۱۳۷۸ پس از اتمام بازسازي با حضور اسقف ارامنه جنوب ايران و اصفهان، كوريون پاپيان و مهماناني از كشور لبنان، فرماندار و تني چند از مسئولان محلي و ۴۰۰ مهمان از شهرهاي تهران، اصفهان و شيراز بازگشايي شد. پيش از جنگ تحميلي حدود ‌2 هزار خانوار ارمني در آبادان سكونت داشتند. ‌

صوفي كاروازيان، مادر تنها خانواده ارمني آبادان، در آيين نواختن ناقوس كليساي ارامنه به احترام سالروز ولادت مسيح(ع) به خبرنگاران گفت: ‌همشهريان مهمان‌نواز و خونگرم آباداني با حضور پرشور و پرتعداد خود در اين محل و تبريك اين روز به من و خانواده‌ام شور و هيجان خاصي ايجاد كردند و قدردان همه آنها هستم. كاروازيان گفت: حضور همشهريان مسلمان آباداني در اين روز در كنارم پيام واضح و مشخصي دارد و آن چيزي جز «صلح و دوستي ميان اديان مختلف» در كشورمان ايران نيست. وي افزود: پس از فوت همسرم توليت كليسا و 2 مدرسه همجوار مربوط به ارامنه را برعهده گرفتم و اميدوارم از عهده انجام اين مسئوليت سنگين با سربلندي بيرون بيايم. كاروازيان گفت: اگر چه در حال حاضر به‌عنوان تنها خانواده ارمني شهر آبادان هستم اما از همين جا اين روز بزرگ را به تمام مسيحيان جهان، به‌ويژه مسيحيان ايران تبريك مي‌گويم و براي همه آنها سالي پر از بركت و شادي آرزومندم. در ادامه اين آيين، ناقوس كليسا براي دقايقي نواخته شد و مردم آبادان نيز در كنار همشهري ارمني خود در محل كليسا عكس يادگاري گرفتند.

کد خبر 356670

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha