یکشنبه ۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۳
۰ نفر

همشهری دو - نرجس لاری: بعضی از والدین فکر می‌کنند همین که یک مدرسه خوب و منطبق با اعتقادات خود برای فرزندشان پیدا کنند، تکلیف‌شان در قبال تحصیل او تمام شده است.

یک مدرسه دلپذیر!

 اما اين تازه نقطه شروع ماجراست. حالا زمان آن است كه به چند سؤال نسبتا مغفول درباره شيوه تربيت در خانواده‌هاي ايراني بپردازيم: «آيا فرزند من مدرسه خود را دوست دارد و در آن احساس مفيد بودن مي‌كند؟»، «آيا فرزند من تمايل به مشاركت فعال و داوطلبانه در مدرسه دارد؟» و «آيا او احساس خوبي نسبت به معلم و كادر مدرسه خود دارد؟» اين سؤال‌ها چه اهميتي دارند؟ مدرسه نخستين نهاد اجتماعي است كه فرزند ما وارد آن مي‌شود و لذا پيوند او با اجتماع از پيوند او با مدرسه آغاز خواهد شد. كيفيت تعاملات دانش‌آموز در مدرسه، عامل تأثير‌گذاري بر نحوه تعامل بعدي او با اجتماع است. بنابراين بايد ديدگاه ساده و سطحي مبني بر اينكه مدرسه صرفا آموزشگاه مواد درسي است را كنار بگذاريم و نقش پرورشي و اثرگذاري‌هاي دراز‌مدت آن را بر شخصيت افراد درنظر بگيريم. لذا بهتر است عوامل پيوند با مدرسه را بشناسيم و براي بالا بردن كيفيت آن در رابطه فرزندانمان تلاش كنيم.

  • به محيط فيزيكي مدرسه اهميت بدهيم

هنگام انتخاب مدرسه به جذابيت‌هاي لازم آن براي برقراري يك پيوند اجتماعي مثبت براي دانش‌آموز دقت كنيم. نخستين عامل مؤثر در ايجاد پيوند با مدرسه، خود مدرسه است. محيط فيزيكي، به لحاظ ساختماني و جذاب بودن فضاي حياط و كلاس‌ها، نقش مهمي دارد. محيط انضباطي مدرسه، به شكلي كه فضاي معتدلي داشته باشد و جو مدرسه مثل فضاي رقابتي و انسجام دانش‌آموزان، تدريس معلم و مديريت كلاس، روابط صميمي با بزرگسالان در كلاس نيز از عوامل مؤثر هستند. در اين زمينه به اين نكات دقت كنيم كه آيا در مدرسه از شيوه‌هاي مديريتي مؤثر و روش‌هاي تدريسي كه يك محيط يادگيري مثبت را تقويت كند استفاده مي‌شود يا خير؟ آيا معلمان و كارمندان مدرسه نسبت به نيازهاي اجتماعي، هيجاني و شناختي بچه‌ها حساسند؟ در يك مدرسه جذاب، پرسنل مدرسه بايد وقت، علاقه، توجه و حمايت هيجاني خود را وقف دانش‌آموزان كنند.

  • خودمان حلقه وصل‌كننده باشيم

مشاركت و هماهنگي خودمان به‌عنوان والدين را با مدرسه فراموش نكنيم. ارزش‌گذاري مثبت والدين نسبت به مدرسه فرزندشان، و مشاركت پرانگيزه و هدفمند آنها در فعاليت‌هاي مدرسه، عامل مهمي در نوع نگاه فرزند به مدرسه‌اش است. تدارك ديدن آموزش‌ها و فرصت‌هايي كه خانواده‌ها را قادر مي‌سازد تا به‌طور فعالانه در زندگي تحصيلي فرزندانشان وارد شوند نيز نقش مهمي دارد. از طرف ديگر بايد درنظر بگيريم كه هر چه نوع آموزش‌هاي ما با آموزه‌هاي مدرسه هماهنگ باشد، دانش‌آموز احساس امنيت بيشتري در دومحيط خواهد داشت. با معلم دانش‌آموز در ارتباط باشيد و اگر فرزندتان مشكل خاصي دارد به معلم او اطلاع دهيد و از او بپرسيد كه چطور مي‌توانيد به فرزندتان در خانه كمك كنيد.

  • نقش دوستي‌ها را جدي بگيريم

بر روابط دوستي سالم فرزندمان در مدرسه نظارت غيرمستقيم داشته باشيم. شبكه پايدار از همسالان مي‌تواند به ادراك بهتر دانش‌آموز از مدرسه كمك كند. به‌عنوان مثال مي‌توانيم از دعوت كردن همكلاسي‌هاي او به منزل يا شركت در اماكن تفريحي استقبال كنيم. همينطور مي‌توانيم با هماهنگي والدين دوستان خوب و سابق فرزندمان، هنگام ثبت‌نام براي ورود همه آنها به يك مدرسه اقدام كنيم.

  • بچه‌ها را براي شركت در فعاليت‌هاي غيردرسي تشويق كنيم

پرورش مهارت‌هاي اجتماعي، ‌هيجاني و تحصيلي لازم در دانش‌آموزان براي اينكه به‌طور فعال در مدرسه درگير شوند، راه مؤثر ديگري براي افزايش پيوند با مدرسه و پيوندهاي ديگر اجتماعي است. شركت در فعاليت‌هاي فوق‌برنامه مدرسه به افزايش پيوند دانش‌آموزان با مدرسه كمك شاياني مي‌كند. بنابراين فرزندان خود را تشويق كنيم تا در برنامه‌هاي مختلف مدرسه شركت كنند و حتي مسئوليت بپذيرند.

  • از درس و مشق بچه‌ها خبر داشته باشيم

در جريان آنچه در مدرسه به كودك آموزش داده مي‌شود باشيم و در آن اطلاعات با فرزند خود سهيم شويم. مثال‌هاي روزمره و كاربردي و طرح معماهاي مرتبط واقعي، به ارزشمند تلقي‌شدن آنچه او در مدرسه مي‌آموزد و به آن مشغول است، كمك مي‌كند.

  • شنونده خوبي باشيم

براي بازگو كردن اتفاقاتي كه در طول روز در مدرسه افتاده و آنچه ذهن كودك در مدرسه با آن درگير است وقت بگذاريم. درباره كارها و مسائلي كه در مدرسه براي او جذاب بوده است يا او را درگير كرده از او سؤال كنيم و درباره فعاليت‌هاي او بپرسيم و مشتاقانه به حرف‌هايش گوش دهيم.

  • بدانيم مدرسه مهم است

اعتقاد و باور حقيقي ما به‌عنوان والدين به اينكه مدرسه براي آينده دانش‌آموزان مهم است، تأثير خود را خواهد گذاشت زيرا باعث مي‌شود توجه بيشتري درباره مدرسه و رابطه فرزند خودمان با آن داشته باشيم و موجب مشاركت دانش‌آموزان در يادگيري و فعاليت‌هاي مدرسه خواهد شد. به‌طور كلي ايجاد روابطي بر مبناي اعتماد و توجه ميان مديران، معلمان، كارمندان، دانش‌آموزان، ‌خانواده‌ها و جامعه نيز نقش مؤثري در پيوند مدرسه دارد.

  • دوست داشتن مدرسه چه فايده‌اي دارد؟

پيوند با مدرسه عبارت است از: احساس دانش‌آموز مبني بر پذيرفته‌شدن، ارزشمند‌بودن، عضو‌بودن و تشويق‌شدن توسط ديگران در محيط كلاس و مدرسه. دانش‌آموز در پيوند با مدرسه بايد خودش را بخش مهمي از فعاليت‌ها و زندگي در كلاس بداند. پيوند با مدرسه با تجربيات ارتباطي دانش‌آموزان در مدرسه، احساس توجه و احترام از جانب معلم، تعلق‌خاطر آنها به مدرسه و مشاركتشان در فعاليت‌هاي آن و باور به ارزش‌هاي مدرسه مرتبط است. به‌طور كلي پيوند با مدرسه با ارتباطاتي كه يك دانش‌آموز به مدرسه، پرسنل مدرسه و اهداف تعريف شده به وسيله مدرسه دارد، برمي‌گردد. دانش‌آموزي كه پيوند خوبي با مدرسه داشته باشد، نسبت به امور مدرسه متعهد است و موفقيت تحصيلي بالايي خواهد داشت. اين دسته از دانش‌آموزان، ارزش‌ها و هنجارهاي مدرسه را باور دارند و آنها را مي‌پذيرند. چنين افرادي در آينده، هنجارهاي قراردادي و قوانين جامعه را هم مي‌پذيرند و به آنها احترام مي‌گذارند و اين باعث كاهش بروز رفتارهاي پرخطر مي‌شود. شايد باورش براي شما سخت باشد كه پيوند مثبت با مدرسه منجر به‌خودكار آمدي و عزت‌نفس بالاتر مي‌شود و حتي جبران‌كننده روابط خانوادگي منفي به‌حساب مي‌آيد!

کد خبر 356566

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha