ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در نشست خبری سالانه خود با خبرنگاران در روزهای پایانی سال ۲۰۱۶با ابراز همدردی با خانواده قربانیان حمله تروریستی برلین در میان بحران این قاره اعلام کرد که می‌شد جلوی این حملات را درصورت همکاری اروپا با روسیه گرفت.

ولادیمیر پوتین

روسيه كه كشورش همچنان در تنش با اروپا به سر مي‌برد با اشاره به اينكه مسكو دوست دارد مسائل خود را با اروپا ازجمله مسئله مبارزه با تروريسم حل كند، گفت: چطور مي‌توان درباره اقدامات كافي در اين رابطه و فعاليت ضد‌تروريسم حرف زد وقتي شركاي اروپايي ما همكاري در اين رابطه را محدود كرده‌اند؟ او هشدار داد كه نتيجه اين مسئله و عدم‌همكاري، حملاتي است كه در اروپا صورت گرفته است. پوتين همچنين درباره تحريم‌هاي اروپا عليه روسيه اعلام كرد كه آنها اين مسئله را آغاز كرده‌اند و روسيه حاضر است درصورتي كه اين تحريم‌ها لغو شود اقدام مشابه متقابلي داشته باشد.

  • تقويت توان نظامي روسيه

رئيس‌جمهور روسيه همچنين هشدار داده است كه نيروهاي نظامي كشورش در مقايسه با هر «متجاوز بالقوه‌اي» پر‌قدرت‌تر هستند، چرا كه روسيه موشك‌هاي هسته‌اي و ديگر تجهيزات نظامي خود را به روز كرده است.پوتين گفت: بر كسي پوشيده نيست كه ما براي بهبود توان موشكي خود تلاش بسيار كرده‌ايم. رئيس‌جمهور روسيه، آمريكا را به برانگيختن مسابقه تسليحاتي متهم كرد و گفت: خروج آمريكا از پيمان محدودسازي موشك‌هاي ضدبالستيك در سال ۲۰۰۱، به ايجاد شرايطي براي يك مسابقه تسليحات هسته‌اي جديد منجر شده است. پوتين گفت: روسيه نيرومندتر از هر طرف ديگري است كه به آن حمله كند. روسيه در اين‌باره كه ارتش آمريكا قوي است با ايالات متحده بحث نمي‌كند اما معتقد است ارتش روسيه از هر تجاوزگري نيرومندتر است.

پوتين در بخش ديگري از سخنان خود اتهام مداخله در انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا را رد كرد و با اشاره به شكست حزب دمكرات در انتخابات كنگره گفت: اين چطور؟ اين هم كار من بود؟ رئيس‌جمهور روسيه گفت: طرف بازنده دنبال اين است كه تقصير را گردن افراد ديگر بيندازد. اگر به مشكلاتي كه درون خودشان هست توجه مي‌كردند وضعشان بهتر مي‌شد. او در عين حال اعلام كرد كه نظام انتخاباتي آمريكا قديمي و كهنه است.رئيس‌جمهور روسيه در پاسخ به سؤالي درباره محور ديدار آتي وي با ترامپ گفت: قصد دارم در نخستين ديدار، عادي‌سازي روابط روسيه و آمريكا را مورد بحث قرار دهم.

  • ترور سفير به روابط با تركيه ضربه نمي‌زند

پوتين همچنين درباره ترور سفير اين كشور در تركيه اعلام كرد كه اين اقدام روابط آنكارا و مسكو را هدف گرفته بود اما اين مسئله نمي‌تواند به اين رابطه لطمه بزند. وي گفت: فكر مي‌كنم سوءقصد به سفير ما، حمله به روابط روسيه و تركيه بود اما تغييري در گسترش روابط به‌وجود نخواهد آورد. درخصوص هواپيماي ما در تركيه عقيده من اكنون در حال تغيير است كه سران تركيه فرمان سرنگوني هواپيماي سوخو ۲۴ را صادر نكرده بودند. اين مسئله را بسياري به‌عنوان تأييد غيرمستقيم دست داشتن جريان گولن در ترور سفير روسيه و همچنين سقوط جنگنده اين كشور تلقي كرده‌اند. پوتين همچنين اعلام كرد كه نرخ تورم در روسيه در سال‌جاري ميلادي در مجموع كمتر از ۶درصد بوده و كسري بودجه روسيه ۳.۷درصد است كه رقم قابل‌قبولي است. ما در سال گذشته ۲.۷ درصد از درآمد ناخالص ملي را صرف مسائل دفاعي كرديم كه امسال اين رقم 4.۷ درصد و در سال آينده ۳.۳درصد خواهد بود.

کد خبر 356421

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha