شنبه ۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۵:۵۷
۰ نفر

۴روز بعد از برگزاری نشست وزیران خارجه ایران، روسیه و ترکیه، رسانه‌های منطقه‌ای خبر دادند که قرار است نشستی دیگر در آینده نزدیک در آستانه قزاقستان برگزار شود، با این تفاوت که نشست آینده در سطح سران خواهد بود، خبر غافلگیرکننده این بود که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه هم در نشست آستانه شرکت خواهد کرد؛ اسد در ۵سال گذشته فقط یک‌بار به روسیه سفر کرده است.

سوریه در نشست سران گروه ۳

ديروز ولاديمير پوتين در دوازدهمين كنفرانس بزرگ مطبوعاتي خود با تأكيد بر اينكه روساي جمهور ايران و تركيه نقش بزرگي در آزادي حلب داشتند، گفت: علاوه بر روسيه، تركيه و ايران، بشار اسد رئيس‌جمهور سوريه نقش بزرگي در آزادسازي حلب ايفا كرد و اين كشورها توافق كرده‌اند كه در مذاكرات صلح در آستانه پايتخت قزاقستان براي حل مسئله سوريه شركت كنند.

پيوستن بشار اسد به مذاكرات سوريه در حالي صورت مي‌گيرد كه دولت‌هاي غربي سال‌ها از هرگونه مذاكره با دولت سوريه اجتناب و حتي ايران را به‌عنوان حامي اصلي در نشست‌هاي بين‌المللي درباره سوريه بايكوت مي‌كردند در شرايطي كه حالا در غياب كشورهاي غربي و عربي كه ميان‌دار نشست‌هاي بي‌نتيجه موسوم به ژنو و وين و... بودند اين ايران، روسيه و سوريه هستند كه براي حل بحران راهكار مي‌يابند.

رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه در حالي قرار است در آستانه قزاقستان با بشار اسد عكس يادگاري بگيرد كه در آغاز بحران سوريه، رؤياي نماز خواندن در مسجد اموي حلب را در سر داشت و اكنون با آزاد شدن حلب و اقدامات تروريستي كه داعش و جبهه النصره در خاك تركيه انجام داده‌اند نسبت به تجزيه تركيه، احساس خطر كرده است.

نشست وزيران خارجه ايران، تركيه و روسيه در روز 30آذر اگرچه تحت‌الشعاع ترور سفير روسيه در آنكارا قرار گرفت اما بيانيه 8بندي آن در رابطه با تفاهم 3كشور براي همكاري در مقابله با تروريسم و كمك به راه‌حل سياسي در سوريه، تفكيك بين گروه‌هاي تروريستي همچون داعش و جبهه النصره با ساير گروه‌ها و برگزاري نشستي در آستانه قزاقستان حائز اهميت بود.

2هفته قبل اعلام شده بود، آستانه قزاقستان قرار است ميزبان گروه‌هاي سوري و دولت سوريه هم باشد، قزاقستان در برخي ديگر از موضوعات بين‌المللي تمايل داشته كه ميزبان برخي گفت‌وگو‌ها شود كه ميزباني آلماتي در مذاكرات هسته‌اي در دوران دولت سابق ازجمله مصاديق اين رويكرد بود.

ايران و 1+5 اسفند 1391و نيز فروردين92 در آلماتي قزاقستان با هم مذاكره كردند.وزارت امور خارجه روسيه روز جمعه اعلام كرد ديدار رؤساي‌جمهور تركيه، روسيه و ايران اواسط ژانويه برگزار خواهد شد.يك روز قبل يعني پنجشنبه رئيس‌جمهور ايران با نورسلطان نظربايف رئيس‌جمهور قزاقستان در آستانه ديدار كرده بود، گفت‌وگويي كه احتمالا يكي از محورهاي آن موضوعات منطقه ازجمله سوريه و مذاكرات سه‌جانبه اخير بوده است.

  • مذاكرات منطقه‌اي معاون ظريف

در همين روز معاون وزير خارجه ايران هم در دمشق بود تا با بشار اسد رئيس‌جمهور سوريه ديدار و گزارشي از نشست سه‌جانبه مسكو را به او ارائه كند. حسين جابري انصاري علاوه بر بشار اسد با وليد المعلم وزير خارجه و عماد خميس نخست‌وزير اين كشور هم گفت‌وگو كرد كه نخست‌وزير سوريه به انصاري گفته است به‌زودي براي ديداري به تهران سفر خواهد كرد.

جابري انصاري از دمشق هم به بيروت رفت و ديدارهاي مهمي هم با مقامات لبناني داشت، رايزني با سعد حريري نخست‌وزير، ميشل عون رئيس‌جمهور و جبران باسيل وزير خارجه و نبيه‌بري، رئيس مجلس لبنان اهم اين رايزني‌ها بود. وي همچنين با سيدحسن نصرالله، دبيركل حزب‌الله لبنان پيرامون تحولات منطقه و سوريه رايزني كرد.

تحولات سوريه از يك‌ماه قبل آهنگ تندي به‌خود گرفت، آزاد‌سازي‌ حلب باعث شد دولت سوريه هم‌اكنون دست بالا را داشته باشد. سرگئي شويگو وزير دفاع روسيه ديروز اعلام كرد كه عمليات آزادسازي حلب با دستور پوتين و هماهنگي با ايران و تركيه صورت گرفت.

  • فعاليت محدود كنسولگري‌هاي ايران در تركيه

سفارت ايران در آنكارا در اطلاعيه‌اي اعلام كرد: به‌منظور مساعدت در انجام امور كنسولي هموطنان گرامي، ارائه خدمات در سركنسولگري‌هاي جمهوري اسلامي ايران در استانبول، ترابوزان، ارزروم و بخش كنسولي سفارت آنكارا از دوشنبه مورخ ششم دي‌ماه 95 تا اطلاع ثانوي به‌صورت محدود و از ساعت 10 تا 12ظهر انجام خواهد شد. در اين اطلاعيه آمده است: از هموطنان گرامي اكيدا درخواست دارد از مراجعه غيراز ايام و ساعت‌هاي قيد شده، خودداري و جهت كسب اطلاعات بيشتر به سايت سفارت مراجعه كنند. يك روز قبل از برگزاري نشست سه‌جانبه وزيران خارجه ايران، تركيه و روسيه در مسكو، سفير روسيه در آنكارا توسط يك افسر پليس به قتل رسيد.

کد خبر 356376

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha