همشهری آنلاین: هفتادوسومین فصلنامه علمی فنی، هنری اثر دارای مقاله ها و مطالب گوناگون علمی پژوهشی به همراه یک شماره نمایه آن منتشر شد.

شماره ۷۳ فصلنامه اثر

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ،در فصلنامه تابستان 95 " اثر"مقالاتی همچون پژوهشی در تاریخ بنیان عمارت شمس العماره کاخ گلستان،الگو و شاخصه های معماری کاروانسراهای دوره سلجوقی شاهراه خراسان،دانش بومی انتقال و بهره برداری آب در شهداد و...به چاپ رسیده است.

سیر دیدگاه های حفاظتی و مرمتی درباره آثار دوره ساسانی بیشابور، منبر چوبی مسجد پا چنار وشنوه قم و بررسی تطبیقی ویژگی های تزیینات آجر کاری خانه آخوند ابوی خرم آباد و خانه سوزنگر دزفول کوروش مومنی ، کوروش عکاریان ، آذین میرزاوند از مطالب دیگراین شماره از فصلنامه "اثر" است.

در مقاله پژوهشی در تاریخ بنیان عمارت شمس العماره آمده است:شمس العماره که به درخواست ناصرالدین شاه مشابه بناهای اروپایی در ضلع شرقی ارگ سلطنتی ساخته شده ،ساختارش تلفیقی از معماری سنتی و مدرن است که در زمان ساخت بلندترین بنای تهران و نماد پایتخت محسوب می‌شد.

اعتماد السلطنه و به دنبال او دیگرمحققان تاریخ قاجار ،1284قمری را سال ساخت بنا عنوان کرده‌اند.

در ادامه مقاله آمده است : اما وجود کتیبه ای در یکی از مخازن کاخ گلستان سبب شد تا بار دیگر این بنا از نظر تاریخی ومعماری بررسی و تجزیه و تحلیل شود.

نشریه علمی ،فنی و هنری "اثر" فصلنامه ای است با درجه علمی ترویجی به صاحب امتیازی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری که با هدف بازتاب دستاوردهای علمی و پژوهشی در زمینه مطالعات شهرسازی ، معماری ، مرمت و حوزه‌های وابسته به آن در حوزه هنر و تمدن ایرانی به چاپ می‌رسد.

نمایه فصلنامه نیز شامل اطلاعات کتاب شناختی 526 مقاله مستخرج از شماره‌های 1تا 61 این مجله است که در 3 بخش نمایه الفبایی مقاله‌ها، نمایه الفبایی نویسندگان و نمایه الفبایی واژه های کلیدی تنظیم شده است.

کد خبر 356273

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha