همشهری آنلاین: دستگاه افزایش نرخ رشد گیاهان توسط محققان واحد علوم و تحقیقات طراحی و ساخته شده است.

دستگاه افزایش نرخ رشد گیاهان ساخته شد

به گزارش مهر، شهره خاتمی دانشجوی رشته فیزیک، یکی از مجریان این طرح با بیان این که سیستم‌های پلاسمای سرد قابلیت‌های بالقوه‌ای در انواع شاخه‌های علم و صنعت از جمله کشاورزی دارند، گفت: استفاده از سیستم پلاسمای سرد در صنعت کشاورزی سبب افزایش سرعت جوانه‌زنی، افزایش طول ساقه و ریشه و در نهایت افزایش میزان محصول نهایی می‌شود.

وی افزود: در این روش رادیکال‌های آزاد تولید شده طی فرایند تولید پلاسما، موجب تحریک هورمون‌های رشد بدون ذره‌ای جهش ژنی می‌شوند. این تحریک سرعت جوانه‌زنی را افزایش داده و موجب افزایش میزان رشد گیاه و در نهایت محصول نهایی می‌شود.

در ادامه آرش احمدی نیا دانشجوی رشته مکاترونیک واحد علوم و تحقیقات و دیگر مجری این طرح گفت: عملکرد دستگاه FSG-plasma به گونه‌ای است که پس از قرار دادن بذر در سیستم، توسط یک بازوی مکاترونیکی و بصورت مکانیزه به بخش سیستم پلاسما منتقل می‌شود. پس از مدت زمان معینی بذرهای اصلاح شده به صورت مکانیزه به محفظه نگه‌دارنده انتقال داده شده و در نهایت عمل بسته‌بندی انجام می‌شود.

وی با بیان این که دستگاه افزایش نرخ رشد گیاهان توسط پلاسما در نهادها و موسسات وابسته به صنعت کشاورزی، دارویی، اصلاح بذر و مانند آن کاربرد دارد، تصریح کرد: یکی از مزیت‌های بالقوه این سیستم عدم تولید محصول جانبی است و می‌تواند جایگزین مناسبی برای سایر روش‌های شیميایی و فیزیکی باشد.

کد خبر 356211

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha