مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۶
۰ نفر

سید محمد فخار: تا باز شدن قفل مترویی با ظرفیت جابه‌جایی ۱۰ میلیون سفر روزانه فقط ۲ گام باقی مانده است.

مترو

 با تكميل خطوط ناوگان متروي تهران و حومه و افزايش ناوگان، ظرفيت جابه‌جايي مسافران از 3ميليون نفر روزانه فعلي به 10ميليون نفر افزايش مي‌يابد.براساس برنامه‌اي كه پيش روي مديريت شهري است، خطوط مترو در بخش‌هاي درون شهري و برون‌شهري بايد تكميل شود.

در اين راه خطوط 6، 7و متروي فرودگاه امام در دست ساخت بوده و قرار است تا پايان سال‌جاري برخي ايستگاه‌هاي خطوط 6و 7راه‌اندازي شوند. همچنين در بخش خط اقماري فرودگاه امام كه بايد تا پرند نيز ادامه يابد، درصورت همراهي دولت به‌عنوان مسئول پروژه، تا پايان سال اين خط نيز راه‌اندازي مي‌شود.

مازيار حسيني معاون حمل‌ونقل ترافيك شهرداري تهران در اين‌باره به همشهري مي‌گويد: با تكميل خطوط در حال ساخت(خطوط 6و 7) مترو و تأمين تجهيزات مورد نياز ميزان مسافران خطوط متروي تهران روزانه به 10ميليون نفر افزايش مي‌يابد. وي اميدوار است دولت به تعهدات خود درخصوص مترو عمل كند.

به گفته وي، براي رسيدن به خدمات‌رساني مطلوب در متروي تهران بايد 1200واگن به واگن‌هاي امروز مترو اضافه شود تا فاصله گذر حركت قطارها در همه خطوط به 3تا 4دقيقه برسد. معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران با اشاره به اينكه صنعت مترو يك صنعت پيچيده و از نظر فناوري منحصر به فرد است، اظهار مي‌كند: باوجود اينكه اين صنعت در كشور ما نوپاست اما توانسته‌ايم به بخش‌هاي مختلف ورود كنيم و در رابطه با موضوع خدمات رساني مترو صنايع متنوعي داشته باشيم.

وي با اشاره به اينكه در اين خصوص به دانشگاهيان و صنعتگران اعتماد كرده‌ايم، خاطرنشان مي‌كند: در برخي از بخش‌ها بيش از 60تا 80درصد قطعات را با تكيه بر توان خود توليد كرده و با مهندسي معكوس گام‌هاي خوبي براي توليد قطعات پيشرفته‌تر برداشته‌ايم. به گفته حسيني مترو در حال رشد است و در سال 96به اندازه نصف تاريخ ساخت مترو، خطوط جديد در مترو تحويل داده مي‌شود. او مي‌گويد: باور و اعتماد است كه ما مي‌توانيم از اين مرحله با رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب اسلامي عبور كنيم.

  • بومي‌سازي‌ 60درصدي قطعات

در حوزه زيربنايي مترو، 50تا 60درصد بومي‌سازي شده است. محمد احمدي بافنده مديرعامل شركت بهره‌برداري متروي تهران در اين‌باره معتقد است: صنعتگران ايراني شرايط جغرافيايي، سياسي و اجتماعي ما را بهتر درك مي‌كنند و به لحاظ علمي از سطح خوبي برخوردارند. به گفته وي در نمايشگاه اخير صنعت ريلي، حدود 100شركت توليدي، پژوهشي و دانشگاهي در كنار هم حضور دارند كه توليدات آنها مي‌تواند حجم زيادي از نياز ما را تأمين كند. امسال در بحث ريل و ريل سوم نيز دستاوردهاي خوبي داشتيم و اميدواريم بتوانيم بيش از گذشته بخش‌هاي بومي‌سازي شده را در سيستم حمل‌ونقل عمومي به‌كار بگيريم.

  • فروش 4ميليون بليت در يك روز

براساس آمار در برخي از روزهاي پاييز استفاده‌‌كنندگان از مترو تا 4ميليون سفر روزانه افزايش داشته‌اند. كاهش سرفاصله حركت قطارها در اين فصول اولويت اصلي مديريت شهري بوده و براي آن برنامه‌ريزي كرده است. در هفته‌هاي اخير، پرازدحام‌ترين ايستگاه مترو، ايستگاه امام خميني بوده كه روزانه بيش از نيم ميليون مسافر در اين ايستگاه تردد دارند. همچنين ايستگاه پانزده خرداد در رتبه دوم قرار دارد.

ايستگاه صادقيه نيز كه بيشترين مسافران آن شهروندان ساكن استان البرز هستند از ديگر ايستگاه‌هاي پرمسافر است. ايستگاه‌هاي شهر ري، حرم امام و برخي ايستگاه‌هاي خط يك هم در ايام مناسبت‌هاي مذهبي بيشترين تردد را دارند. در عين حال برخي ايستگاه‌ها به‌دليل ضعف دسترسي از تردد كمتري برخوردارند. به‌عنوان مثال ايستگاه شهيد همت كه به‌رغم آنكه در منطقه‌اي پر ازدحام و پر تردد قرار دارد اما از كمترين مسافر برخوردار است.

  • افزايش خدمت‌رساني مترو در شب يلدا

همزمان با فرا رسيدن شب يلدا ساعت كار مترو افزايش پيدا مي‌كند و مسافران مي‌توانند امروز(۳۰ آذرماه) تا ساعت ۲۴ از مترو استفاده كنند. همچنين سرفاصله گذر قطارهاي مترو حدفاصل ساعت 22:30 دقيقه تا نيمه‌شب هر ۲۰ دقيقه يك‌بار است و اين برنامه حركت در تمام خطوط به جز خط 3 اجرا مي‌شود. در خط 3 نيز فاصله گذر هر ۱۵ دقيقه يك‌بار است، ضمن آنكه تردد مسافران در تمام خطوط رصد مي‌شود و درصورت نياز قطارهاي فوق‌العاده اعزام خواهند شد.

کد خبر 356022

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha