‌قوانین فراموش‌شده در روز افتتاح صد و ششمین ایستگاه متروی تهران بار دیگر خودنمایی کردند.

شهردار تهران ديروز با اشاره به همين قوانين بود كه عبارت «11سال بي‌مهري دولت به مترو» را بر زبان آورد. قوانين زمين‌مانده براي توسعه مترو سال‌هاست از سوي روساي جمهور ناديده گرفته مي‌شوند و فقط بر پرونده بدهي‌هاي دولتي به كلانشهرها مي‌افزايند. قانون استفاده از تسهيلات حساب ذخيره ارزي براي حمل‌ونقل ريلي عمومي شهرها مصوب اسفند 88، از بزرگ‌ترين مصداق‌ها در فراموشي بودجه متروست كه به‌رغم اختصاص 2ميليارد دلار به بودجه مترو، از سوي دولت دهم و يازدهم ناديده گرفته شد.

هفته گذشته رئيس مجلس درباره اين قانون گفت: در مورد مصوبه 2ميليارد دلاري كه بايد براي توسعه حمل‌ونقل عمومي هزينه شوند، دولت قبل تخلف كرد و آن را پرداخت نكرد. دولت فعلي نيز كمك‌هايي كرده اما به‌دليل مشكلات مالي نتوانسته به‌طور كامل به آن بپردازد.

  • مانعي در راه توسعه حمل‌ونقل عمومي

مهرداد بائوج لاهوتي، رئيس فراكسيون مديريت شهري مجلس شوراي اسلامي در اين‌باره به همشهري مي‌گويد: بنابر قانون برنامه پنجم توسعه، بايد سالانه 4هزار ميليارد تومان به حمل‌ونقل شهري اختصاص يابد كه تاكنون ۴۰درصد آن تحقق يافته است. همچنين در قانون برنامه پنجم توسعه، قانونگذار هرساله بودجه 4هزار ميليارد توماني را براي گسترش و توسعه حمل‌ونقل عمومي در شهرها از محل بودجه عمومي مصوب كرد كه هم‌اكنون تنها ۴۰درصد اين مبلغ هزينه مي‌شود.

وي درباره كم‌كاري‌هاي دولت در توسعه حمل ونقل عمومي، تصريح كرد: تا پايان برنامه چهارم توسعه قرار بود ۷۵ درصد جابه‌جايي‌هاي درون‌شهري به‌وسيله وسايل حمل ونقل عمومي انجام شود كه اين مهم محقق نشد. اين نماينده مردم در مجلس نهم 80درصد آلودگي‌ها كلانشهر‌ها را ناشي از تردد خودروها خواند وگفت: از ۷۵درصد سهم درنظر گرفته شده در برنامه چهارم توسعه براي حمل ونقل عمومي قرار بر اين بود كه مترو ۳۰درصد جابه‌جايي‌ها را در مسافرت‌هاي درون‌شهري مرتفع سازد، اين در حالي است كه هم‌اكنون اين سهم در جابه‌جايي براي مترو 8درصد است. ‌

  • سهم مترو در بودجه 96

در عين حال عقب ماندگي دولت از پرداخت بودجه مترو به تهران و كلانشهرها بزرگ‌ترين بدهكاري دولتي را تشكيل مي‌دهد. علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در اين‌باره معتقد است: در برنامه ششم توسعه تصميماتي در حوزه اختصاص بودجه دولتي به مترو گرفته شده و در بودجه سال 96نيز چاره‌اي خواهيم انديشيد، اما بخش مهمي از آينده شهر مسئله هواست‌.

  • سهم دولت بايد پرداخت شود

علي‌محمد شاعري، نماينده مردم شرق مازندران در مجلس دهم نيز با تأكيد بر لزوم توسعه حمل‌ونقل عمومي در پايتخت گفت: سهم حمل‌ونقل عمومي در جابه‌جايي‌هاي شهري در دنيا به‌طور متوسط 75درصد است اما اين سهم در تهران هم‌اكنون 60درصد است كه بايد به 75درصد برسد.

وي با اشاره به اينكه در شرايط فعلي، براي حل مشكل آلودگي هوا و ترافيك، راهي به غيراز توسعه حمل‌ونقل عمومي وجود ندارد، اظهار كرد: با عنايت به اين موضوع، دولت بايد سهم خود را در حمايت از حمل‌ونقل عمومي پايتخت پرداخت و به مديريت شهري كمك كند تا بتواند با سرعت بيشتري توسعه مترو را دنبال كند. شاعري با بيان اينكه براي رفع مشكلات موجود، بايد ناوگان‌هاي اتوبوسراني و تاكسيراني نيز نوسازي شوند تا از اين طريق به استاندارد جهاني نزديك شويم، تصريح كرد: اتوبوسراني، تاكسيراني و البته مترو مكمل يكديگرند و در يك طرح جامع، اين سه مُد حمل‌ونقلي در قالب يك شبكه يكپارچه در كنار هم تعريف شده‌اند.

کد خبر 355368

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha