بازار سهام شرکت‌های کوچک در بورس تحت عنوان بازار «اس‌ام‌ای»‌ها با عرضه ۱۰درصد از مجتمع پترو صنعت گامرون تا دوشنبه هفته آینده آغاز به‌کار می‌کند. با این کار بازار سهام ایران از سیطره نهاد‌ها و شرکت‌های دولتی و شبه دولتی خارج می‌شود.

به گزارش همشهري، اكنون انتقاد اصلي به بورس و فرابورس اين است كه اولا بخش زيادي از آن در اختيار دولت و شركت‌هاي شبه‌دولتي است و ثانيا منابع مالي شركت‌هاي بزرگ را تأمين مي‌كند. حتي رئيس سابق سازمان بورس حجم سيطره دولت بر بازار سهام را بيش از 60درصد مي‌دانست. با اين استدلال‌ها قرار است به‌زودي پاي شركت‌هاي كوچك هم به بورس باز شود. سهام شركت‌هاي كوچك در بازار فرابورس اين ضعف را جبران خواهد كرد. اطلاعات دقيقي از تعداد شركت‌هاي كوچك وجود ندارد اما پيش‌بيني مي‌شود تعداد اين شركت‌ها دست‌كم به صد‌ها شركت برسد.

البته اين همه ماجرا نيست پيش‌بيني مي‌شود با توجه به برنامه‌هاي درنظر گرفته شده براي توسعه شركت‌هاي دانش بنيان كه در زمره شركت‌هاي كوچك تلقي مي‌شوند اين بازار بتواند به محلي براي مبادلات سهام دانش بنيان هم تبديل شود. هم‌اكنون 16درصد از توليد ناخالص داخلي ايران توسط همين شركت‌هاي كوچك و متوسط انجام مي‌شود كه در شهرك‌هاي صنعتي يا پارك‌هاي علم و فناوري ثبت شده‌اند و يا متعلق به نهاد‌هاي عمومي هستند.

در عين حال هم‌اكنون بيش از 45درصد از اشتغال جهاني از طريق همين شركت‌ها انجام و نزديك به 33درصد از توليد ناخالص دنيا توسط شركت‌هاي كوچك دانش بنيان ايجاد مي‌شود. اكنون سرمايه‌گذاران خارجي در اغلب نقاط دنيا فقط در شركت‌هاي شفاف و شركت‌هايي كه به‌صورت دوره‌اي اطلاعات مالي‌شان منتشر مي‌شود سرمايه‌گذاري مي‌كنند به همين دليل ورود شركت‌هاي كوچك به بازار سهام مزيت بسيار بزرگي براي انعقاد قرارداد‌هاي تجاري خارجي تلقي مي‌شود.

از سوي ديگر ورود شركت‌هاي كوچك به فرابورس نقش زيادي در افزايش برند اين شركت‌ها دارد.هم‌اكنون 4شركت پتروصنعت گامرون، گز سكه، ميني صنعت كرمان و آذر باتري مراحل پذيرش در اين بازار را پشت سر گذاشته‌اند و قرار است با عرضه 10درصد از سهام پتروشيمي گامرون تابلوي معاملات سهام شركت‌هاي كوچك در فرابورس رسما آغاز به‌كار كند. اغلب تحليلگران اين اتفاق را يكي از بزرگ‌ترين رويداد‌هاي نيم قرن گذشته بازار سرمايه ايران تلقي مي‌كنند. براساس قواعد آيين‌نامه معاملات تابلوي شركت‌هاي كوچك شركت‌هايي كه حقوق صاحبان سهام آنها كمتر از 50ميليارد تومان باشد جزو شركت‌هاي كوچك محسوب مي‌شوند.

  • 8شركت پذيرش شده‌اند

در همين رابطه مهدي علم الهدي معاون پذيرش و ناشران فرابورس در آيين معارفه پتروشيمي گامرون كه ديروز در فرابورس برگزار شد، گفت: يكي از وظايف ذاتي فرابورس پوشش سهام شركت‌هاي كوچك بود درحالي‌كه در اين مدت اين خلأ در بازار حس مي‌شد و اكنون با آغاز به‌كار تابلوي معاملات شركت‌هاي كوچك اين خلأ در فرابورس از بين مي‌رود.

مهدي علم الهدي پيش‌بيني كرد اين بازار با سرعت توسعه يابد و گفت: تاكنون 8شركت مراحل پذيرش را طي كرده‌اند و من فكر مي‌كنم اين بازار بعد از چند سال بازار بزرگ و پر رونقي شود. او درباره چگونگي فعاليت شركت‌هاي كوچك در اين بازار گفت: همه مزاياي پذيرش شركت‌هاي ديگر در ساير بازار‌ها به شركت‌هاي حاضر در تابلوي معاملات شركت‌هاي كوچك تعلق خواهد گرفت در عين حال شركت‌هايي در اين بازار پذيرفته خواهند شد كه يك چشم‌انداز سودآوري هم داشته باشند.

  • بزرگ‌ترين توليد‌كننده فرمالين خاورميانه

در ادامه اين نشست، رئيس هيأت مديره شركت پترو صنعت گامرون هم با اشاره به اينكه مهم‌ترين مشكل شركت‌هاي كوچك نقدينگي و تأمين منابع مالي است، گفت: صنايع كوچك اميد دارند از بازار پول كناره‌گيري و در بازار سرمايه تأمين مالي كنند چرا كه بانك‌ها به شركت‌هاي بزرگ بيشتر و راحت‌تر وام مي‌دهند.

به گفته حامد واحدي هم‌اكنون در تابلوي بورس درصد اندكي از سهام به‌صورت واقعي به بخش خالص خصوصي اختصاص دارد و شركت‌هاي دولتي و شبه دولتي بازار را احاطه كرده‌اند. او سرمايه اين شركت را 6ميليارد تومان اعلام كرد وگفت: تا به حال افزايش سرمايه‌اي در اين شركت انجام نشده است. وي درباره برنامه عرضه سهام نيز گفت:

قرار است در روز نخست 10درصد از سهام عرضه شود اما سهامدار عمده تمايل ندارد بيش از 15درصد از سهام را عرضه كند. اين مقام مسئول سهامدار عمده اين شركت را سرمايه‌گذاري الوند با سهامداري 97درصدي دانست و گفت: به‌زودي سهامدار عمده اين شركت نيز در يكي از تابلو‌هاي بورس يا فرابورس وارد خواهد شد.

وي سال مالي شركت را پايان اسفند‌ماه اعلام كرد و گفت: با وجود مشكلات موجود، اين مجموعه از ابتداي تاسيس سودآور بوده است. براي سال گذشته شركت بيش از 300تومان به ازاي هر سهم سود شناسايي كرد و براي امسال نيز بيش از 400تومان سود براي هر سهم پيش‌بيني شده كه بخش قابل توجهي از آن در شش‌ماهه اول محقق شده است. اطلاعات نهايي شركت نيز در سايت كدال منتشر شده است.

مديرعامل شركت «پتروصنعت گامرون» ادامه داد: گامرون يكي از بزرگ‌ترين واحدهاي توليد‌كننده فرمالين در كشور و خاورميانه است. اين شركت در استان هرمزگان به‌دليل نزديكي به خروجي تنگه هرمز، بنادر و بازار مصرف در سال‌1391 احداث شد و متأسفانه با وجود تحريم‌ها مشكلات زيادي را تحمل كرد.

  • معاملات بدون دامنه نوسان و محدوديت

بهنام محسني معاون عمليات و نظارت بازار هم در اين‌باره گفت:دامنه نوسان و محدوديت سفارش در اين بازار اعمال نخواهد شد و معاملاتي كه سهامدار كنترلي شركت را تغيير خواهد داد تحت عنوان معاملات عمده انجام مي‌شود. او با بيان اينكه اين معاملات حتي مي‌تواند به‌صورت توافقي انجام شود، گفت:

درخصوص معاملات خرد هم همه شركت‌هاي حقيقي و حقوقي مي‌توانند در اين معاملات شركت كنند. محسني درباره نحوه معاملات شركت‌هاي كوچك گفت: نحوه معاملات در اين تابلو به اين صورت است كه در ابتدا (9صبح) قيمت به‌صورت حراج كشف و ثابت مي‌شود و بقيه معاملات تا ساعت 12:20 با همين قيمت انجام مي‌شود سپس در اين ساعت با انجام يك معامله حراج ديگر قيمت پاياني به ثبت مي‌رسد.

کد خبر 356001

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha