آمار‌ها نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران از ابتدای سال تاکنون نزدیک به ۷۵هزار میلیارد تومان اوراق بهادار در بازار سرمایه خریده‌اند. این در حالی است که ارزش کل معاملات اوراق بدهی هم از مرز ۲۰هزار میلیارد تومان عبور کرد.

به گزارش همشهري، عملكرد بازار سرمايه در 9ماه امسال نشان مي‌دهد كه معاملات از روند رو به رشدي برخوردار بوده است. اين اطلاعات نشان مي‌دهد سرمايه‌گذاران از ابتداي سال تاكنون نزديك به 75هزار ميليارد تومان اوراق بدهي خريده‌اند كه از اين مقدار بيش از 47هزار ميليارد تومان در بورس و نزديك به 27هزار ميليارد تومان هم در فرابورس مورد دادوستد قرار گرفته است.

در آذرماه بالغ بر 5هزار و 947ميليون ورقه در فرابورس مورد مبادله قرار گرفت كه ارزش آن 36هزار و 163ميليارد ريال بود. اين ارقام در مقايسه با مدت مشابه سال قبل از رشد بيش از 100درصدي حجم، 3درصدي تعداد دفعات معاملات و 67درصدي ارزش آن حكايت مي‌كند.

در همين حال رصد معاملات انجام شده در صنايع فرابورسي نيز حاكي از آن است كه گروه فلزات اساسي با معامله يك‌هزار و 898ميليارد ريال، سهم 30درصدي از ارزش معاملات خرد بازار سهام را در اختيار گرفته و در صدر ساير صنايع ايستاده است. پس از اين گروه، پالايشي‌ها و محصولات شيميايي با معامله 488 و 482ميليارد ريال، سهم حدود 8درصدي از ارزش معاملات در مجموع بازارهاي اول، دوم و پايه را در اختيار گرفتند و در جايگاه دوم و سوم صنايع فرابورسي ايستادند.

  • رشد معاملات اوراق بدهي

از مجموع معاملات انجام شده از ابتداي سال تاكنون 20هزار ميليارد تومان به مبادلات اوراق بدهي شامل صكوك، اوراق مشاركت و اسناد خزانه اسلامي اختصاص يافته كه بخش عمده آن به فرابورس اختصاص يافته است. در اين مدت سرمايه‌گذاران 13هزارو 100ميليارد تومان اوراق بدهي در فرابورس و 7100ميليارد تومان هم در بورس دادوستد كرده‌اند، اين نخستين‌بار است كه اين مقدار اوراق بدهي در تاريخ 50ساله بورس مورد دادوستد قرار مي‌گيرد.

اين مقدار رشد عموما به‌دليل انتشار اوراق بدهي دولتي است كه قصد دارد به اين وسيله بدهي‌اش را به پيمانكاران پرداخت كند در واقع دولت كه به‌دليل كمبود نقدينگي توان بازپرداخت بدهي هايش را ندارد تصميم گرفت با انتشار اوراق بدهي بخشي از مطالبات شركت‌ها و پيمانكاران را پرداخت كند. بر اين اساس از 2سال پيش حجم انتشار اوراق بدهي مانند صكوك و اسناد خزانه در بازار سهام افزايش يافت.

  • افزايش مالكيت سهامداران حقوقي

اطلاعات آماري همچنين نشان مي‌دهد‌ماه گذشته سرمايه‌گذاران حقوقي مالكيت خود را در 19صنعت افزايش دادند كه در خالص خريدها، 5صنعت اول شامل رايانه با 183ميليارد ريال، خودرو با 174ميليارد ريال، ساخت محصولات فلزي با 126ميليارد ريال، محصولات دارويي با 124ميليارد ريال و استخراج كانه‌هاي فلزي با 84ميليارد ريال است.

از سوي ديگر اشخاص حقيقي طي آذر‌ماه مالكيت خود در سهام 20گروه را اضافه كردند كه در خالص خريدها، گروه‌هاي صندوق‌هاي قابل معامله با 234ميليارد ريال، فرآورده‌هاي نفتي با 189ميليارد ريال، محصولات شيميايي با 152ميليارد ريال، شركت‌هاي چند رشته‌اي با 114ميليارد ريال و بيمه و صندوق بازنشستگي با 86ميليارد ريال در رتبه يك تا 5 اين فهرست قرار دارند.

  • بازده يك درصدي سهامداران در آذر ماه

اطلاعات عملكرد 9ماه بازار سهام نشان مي‌دهد شاخص كل بورس تهران در اين‌ماه يك درصد و شاخص فرابورس 4درصد افزايش يافته است. اين به‌معناي اين است كه سهامداران در اين‌ماه به‌طور ميانگين همين مقدار بازده به‌دست آورده‌اند. البته مقايسه شاخص بورس تهران در پايان آذر‌ماه نسبت به ابتداي سال نشان مي‌دهد كه بازده سرمايه‌گذاران در اين مدت نزديك به صفر بوده است.

کد خبر 356383

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha