همشهری‌آنلاین: یک مامور سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) که در زمان دستگیری صدام ، دیکتاتور سابق عراق در سال ۲۰۰۳ از او بازجویی کرده بود، گفت، در این بازجویی متوجه شده که آمریکا خیلی چیزها را درباره صدام به اشتباه متوجه شده است.

جان نیکسون، مامور سابق سیا که وظیفه بازجویی اولیه از صدام را پس از دستگیری برعهده داشته در کتابش با عنوان "گزارش به رئیس جمهور: بازجویی از صدام" آورده است: صدام که از سال 1979 تا 2003 بر عراق حکومت کرد در این بازجویی تاکید می‌کند که هرگز در پی سلاح‌های شیمیایی نبوده است.

او فقدان روحیه و عدم درک طرف آمریکایی‌ و مشکلات دولت را از دلایل سقوط صدام عنوان کرده است.

صدام در گفت‌وگو با این مامور سازمان سیا بعد از دستگیری‌اش قاطعانه در مقابل پرسش‌های این مامور درباره تصمیم‌هايش مقاومت کرده و دلایل کارهایی را که انجام داده، برشمرده است.

این توضیحات جالب صدام در کتاب جان نیکسون مستندسازی شده و بخش‌هایی از این کتاب از سوی نشریه دیلی میل منتشر شده است.

صدام در آوریل 2003 بعد از حمله آمریکا به عراق و سرنگونی حکومتش توسط نظامیان آمریکایی بازداشت شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه دیلی میل، نیکسون در این کتاب فاش می‌کند که چطور آمریکا خیلی چیزها را درباره صدام اشتباه کرده و به غلط فرض می‌کرده که او سلاح‌های کشتار جمعی دارد و می‌خواهد عراق را نابود کند.

نیکسون در این بازجویی ماموریت داشته که صدام را پس از دستگیری شناسایی و هویت او را به عنوان صدام واقعی و نه بدل او تایید کند.

نیکسون می‌نویسد: مافوق‌های من پرسیدند چطور من به شناسایی قطعی صدام پرداخته‌ام. من خالکوبی بازوی راست صدام و مچ دست او و همچنین جای گلوله روی پای چپ او را به خاطر داشتم و می‌دانستم لب پایینی او از یک سمت آویزان است.

نیکسون در 13 دسامبر 2013 برای ملاقات با صدام به زندان او برده شد و مشاهده کرد که او در حالی‌که یک دشداشه سفید و بادگیر آبی به تن داشته روی یک صندلی فلزی نشسته است.

نیکسون مشاهده کرد که صدام حتی به عنوان یک زندانی جنگی از خود ابهت نشان می‌داد و هیبت و بدنی آماده داشت.

این بازجو در جلسه کوتاهی که با صدام به هدف شناسایی او داشت، پاسخ‌های مطلوبی از او دریافت نکرد. همچنین صدام از رفتاری که با او به عنوان یک زندانی شده بود، ناراحت بود. برخی جواب‌های او به سوال‌های دیگر نیز بسیار تعجب‌آور بودند.

صدام در پاسخ به وجود سلاح‌های شیمیایی در عراق گفت: دلیلی وجود ندارد که او از سلاح‌های شیمیایی علیه بشریت استفاده کند.

نیکسون به نقل از صدام نوشت: ما هرگز فکر استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی را نکردیم و هرگز در این مورد بحث نشد. آیا یک آدم دارای اختیارات کامل در جهان وجود دارد که چنین کاری انجام دهد و از سلاح‌های کشتارجمعی علیه جهان استفاده کند؟ چه کسی از این سلاح‌ها استفاده می‌کند وقتی کسی از آنها علیه ما استفاده نکرده است؟ او در ادامه عدم وجود ارتباط میان حکومتش و آمریکا را مقصر وضعیت به وجود آمده می‌داند.

نیکسون می‌نویسد: حتی با وجود آن‌که در پرونده صدام در سازمان سیا دروغگویی جزو ویژگی‌های او آورده شده اما او یک فرد نسبتاً ساده و صادق بود.

این مامور سازمان سیا می‌نویسد: صدام در پایان حکومتش هیچ سرنخی درباره این‌که دولتش چه عملکردی دارد و چه اتفاقی برای کشورش خواهد افتاد، نداشته است.

همچنین صدام برخلاف ظاهر پیر و ریش انبوهش روزی 4 سیگار می‌کشد و گوشت قرمز می‌خورد تا بدنی آماده داشته باشد و نیکسون نیز تایید می‌کند "صدام به طرز شگفت‌انگیزی بدنی آماده داشت".

این تحلیلگر سیا می‌گوید: به دلیل عدم وجود ارتباط میان ادعاهای آمریکا درباره صدام و یافته‌های من، آمریکا خیلی چیزها را درباره دیکتاتور عراق اشتباه متوجه شده بود.

اما نیکسون نتوانست این حقیقت را به جورج دبلیو بوش، رئیس‌جمهور سابق آمریکا ثابت کند.

همچنین صدام به نیکسون گفته بود: هرکسی که جای او بیاید اگر از تاریخ عراق اطلاع نداشته باشد، دشوار خواهد توانست در عراق حکومت کند.

صدام به نیکسون گفت: شما شکست خواهید خورد و خواهید فهمید حکومت کردن بر عراق آسان نیست. شما در عراق شکست خواهید خورد زیرا زبان، تاریخ و ذهنیت عربی را درک نمی‌کنید.

نیکسون می‌گوید: بعد از اعدام صدام با ظهور داعش این ادعای صدام به طرزی باورنکردنی ثابت شد.

او می‌نویسد: در حقیقت فکر داشتن یک صدام پیر و ضعیف در قدرت در مقایسه با تلاش‌های به هدر رفته نیروهای نظامی ما و ظهور داعش و 2.5 تریلیون پوند پول خرج شده برای ساختن عراق جدید بهتر به نظر می‌رسد.

کد خبر 355931

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha