عملیات آزادسازی موصل نه‌تنها از جنایات داعش در قتل‌عام دسته جمعی مردم پرده برداشته بلکه اکنون از ساخت سلاح و مهمات توسط این گروه ترویستی در مقیاس صنعتی خبر می‌دهد؛ سلاح‌هایی که مواداولیه ساخت آنها از ترکیه و کشورهای اروپایی تأمین می‌شود.

سلاح

طي 6سال گذشته يعني از زماني كه داعش در عراق و سپس در سوريه سر بر آورده، هميشه نام تركيه با فعاليت‌هاي اين گروه تروريستي گره خورده است. طبق گزارش نهادهاي امنيتي غربي، طي اين سال‌ها تعداد نيروهاي داعش در عراق و سوريه حدود 50هزار نفر بوده كه بخش اعظم آنها از طريق تركيه خود را به عراق و سوريه رسانده‌اند. غيراز اين، براساس گزارش‌هاي متعدد، بخشي از سلاح‌هاي مورد نياز داعش هم از طريق تركيه وارد عراق و سوريه مي‌شود.

2‌ ماه از آغاز عمليات آزادسازي موصل مي‌گذرد. طي اين مدت حدود يك چهارم مناطق تحت كنترل داعش در شمال عراق، در استان نينوا، به‌دست نيروهاي ارتش عراق و نيروهاي مقاومت مردمي حشد شعبي آزاد شده است. طي اين پيشروي‌ها گورهاي متعدد دسته جمعي كشف شده كه از قتل‌عام نظاميان و مردم عادي در حمله اين گروه به موصل و مناطق اطراف آن حكايت دارد. همزمان، نيروهاي عراقي در آزادسازي برخي روستاها در شرق موصل، به كارگاه‌هاي بزرگي برخورده‌اند كه نشان مي‌دهد داعش در موصل در مقياس بزرگ و صنعتي، اقدام به توليد سلام و مهمات ‌كرده است.

ديروز «مركز تحقيقات تسليحات جنگي» مستقر در لندن در گزارشي خبر داد در تحقيقات ميداني خود در موصل به مدارك زيادي دست پيدا كرده كه نشان مي‌دهد نيروهاي داعش مواداوليه مورد نياز خود براي ساخت بمب‌هاي كنار جاده‌اي، خمپاره، مهمات و خمپاره‌اندازها را از تركيه و كشورهاي اروپايي تأمين كرده‌اند. براساس اين گزارش بيشتر اين مواد، توليد سال 2015ميلادي يعني حدود يك سال پيش است.

تحقيقات اين مركز نشان مي‌دهد نيروهاي داعش نه‌تنها در موصل اقدام به ساخت گسترده سلاح و مهمات كرده‌اند بلكه توانسته‌اند تسليحات ساخته شده را در مناطق مختلف عراق و سوريه در ميان نيروهاي خود توزيع كنند؛ موضوعي كه خبر از برنامه‌اي دقيق براي توليد سلاح در اين گروه تروريستي دارد. بخش ديگري از گزارش مركز تحقيقات تسليحات جنگي نشان مي‌دهد با آغاز عمليات آزادسازي موصل و پيش از تكميل حلقه محاصره اين شهر، داعش موفق شده نيروهاي متخصص ساخت سلاح خود را از اين شهر خارج كرده و به سوريه بفرستد.

در گزارش مركز تحقيقات تسليحات جنگي آمده كه در مناطق آزاد شده اطراف موصل، علاوه بر كارگاه‌هاي ساخت سلاح، كارگاه‌هاي ذوب‌آهن نيز كشف شده است. بر اين اساس، آلومينيوم لازم براي ساخت خمپاره‌هاي 125ميلي‌متري، از كارخانه‌هاي توليد آلومينيوم در تركيه تأمين شده و از آهن قراضه نيز به‌عنوان تركش در ساخت خمپاره‌ها و بمب‌ها استفاده شده است.

با ادامه عمليات آزادسازي موصل در عراق و رقه در سوريه، اطلاعات بيشتري در مورد نحوه عملكرد گروه ترويستي داعش برملا خواهد شد؛ گروهي كه فعاليت‌هاي تروريستي‌اش جان هزاران نفر را گرفته و ميليون‌ها نفر را آواره كرده است.

  • مواداوليه تسليحات داعش

«سوربيتول» ماده اصلي ساخت باروت و «كود شيميايي نيترات» پايه اصلي ساخت سلاح‌هاي انفجاري مانند انواع بمب‌هاست كه براساس تحقيقات اخير از شركت‌هاي فرانسوي وارد مناطق تحت كنترل داعش در سوريه و عراق مي‌شود. طي يك سال گذشته تركيه خود صحنه عمليات‌هاي تروريستي متعدد بوده كه تعداد زيادي از مردم و نيروهاي امنيتي اين كشور را قرباني كرده است.

پس از آنكه مشخص شد در ساخت بمب‌هاي كار گذاشته شده در تركيه، از نيترات پتاسيوم موجود در كودهاي شيميايي استفاده شده، دولت تركيه فروش اين كودها را ممنوع كرد اما مدارك به‌دست آمده نشان مي‌دهد نيروهاي داعش همچنان توانسته‌اند مواداوليه مورد نياز خود را از داخل خاك تركيه تأمين كنند.

کد خبر 355609

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha