دکتر محسن اسماعیلی: ورود «همشهری» به بیست و پنجمین سالگرد تولد خود را به همه کسانی که در پیدایش، دوام و رشد این پدیده تحول‌آفرین رسانه‌ای نقش و سهمی داشته یا دارند، صمیمانه تبریک می‌گویم.

آنان که با تاریخ مطبوعات در کشور ما آشنایی دارند، می‌دانند که همشهری توانست هم در قالب و شکل، هم در مطالب و محتوا و هم در سبک و شیوه روزنامه‌نگاری تحول‌هایی ماندگار بیافریند.

اکنون و در آستانه ورود به ربع قرن سابقه نوبت آن است که با بازخوانی گذشته، نقشه راه آینده چنان ترسیم شود که ضمن حفظ و تقویت داشته‌ها، راهبردهایی برای حضور مؤثر‌تر و پیشرو‌تر متناسب با ظهور ابزار و فناوری‌های نوین اندیشیده شود. آینده ایران نیازمند مطبوعات و روزنامه نگارانی است که رسالت ‌ کار خویش را خدمت خالصانه و حرفه‌ای به مردم و کشور بداند؛ چیزی که البته عبادت خالق نیز هست. همه ما، امروز و هر روز نیازمند بازشنیدن ندای زیبایی هستیم که حدود نیم قرن پیش از حلقوم پاک امام موسی صدر در مراسم تجلیل از یک روزنامه نگار لبنانی برخاست و من اکنون آن را تقدیم شما عزیزان می‌کنم: «برادران! مطبوعات‌ محرابی‌ است‌ برای‌ پرستش‌ خدا و خدمت‌ به‌ انسان‌ها و اگر از عهده‌ وظایف‌ خود بر نیاید، دامگهِ‌ شیطان‌ و مایه‌ تخریبِ‌ انسانیت‌ خواهد بود.

این‌ عرصه‌ از مهم‌ترین‌ و حساسترین‌ میدان‌های‌ جهاد است، زیرا افکار عمومی‌ را شکل‌ می‌دهد؛ فرهنگ‌آفرین‌ است؛ خوراک‌ روح‌ را فراهم‌ می‌آورد؛ مراحل‌ جدید تکامل‌ معنوی‌ را پی می‌نهد؛ عواطف‌ مردم‌ را پیراسته‌ می‌کند و آنان را به‌ نیکی‌ و راستی‌ رهنمون‌ می‌شود. مطبوعات با نظارت‌ بر جامعه‌ و ارکانِ‌ آن و با جهت‌دهی‌ به‌ دولت‌ و حاکمیت‌ و نهاد‌ها و با مشارکت‌ در ساماندهی‌ اقتصاد و سیاست و کوشش‌ در تصحیح‌ امور جامعه، در حقیقت، به‌ جامعه بشری‌ و محیط انسانی‌ نظم‌ می‌بخشد و به ‌این ‌ترتیب، خدمتگزار جامعه، فرد و انسانیت و نتیجتاً، از ارکان‌ کرامت‌ بخشیدن‌ به‌ انسان‌ و حفظ این‌ کرامت‌ است.» موفق و سربلند باشید.

  • یادداشت ۲۵سالگی همشهری | محسن اسماعیلی / عضو مجلس خبرگان و استاد دانشگاه
کد خبر 355601

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha