بیست‌ویکمین نشست هیأت نمایندگان اتاق تهران که دیروز با حضور محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور و دفاع وی از رویکرد دولت در قبال مسائلی چون نرخ ارز، مقررات‌زدایی و رفتار نهادهای دولتی با کسب‌وکار برگزار شد باعث تیزتر شدن تیغ انتقادهای بخش خصوصی از دولت شد.

اقتصاد

در اين نشست معاون اجرايي رئيس‌جمهور با شنيدن انتقادات نمايندگان بخش خصوصي از تلاش دولت براي تعامل با فعالان كسب و كار در جهت بهبود اقتصاد كشور خبر داد و با تأييد مشكلات پيش روي بخش خصوصي، از نهادهايي چون اتاق تهران خواست كه در مجامع تصميم‌گير محكم‌تر حاضر شده و مطالبات خود را جدي‌تر پيگيري كنند اما فعالان بخش خصوصي اعلام كردند كه به‌رغم عمل به اين توصيه با بي‌توجهي دولت مواجه شده‌اند.

  • انتقاد از نرخ ارز تا تعطيلي صنعت

تصميمات دولت در مورد موضوعاتي مانند قيمت ارز و پرداخت ماليات كه عاملي تعيين‌كننده بوده و منجر به تعطيلي بخش صنعت شده است، همچنين اداره ملوك‌الطوايفي دولت، محور عمده انتقادات رئيس اتاق بازرگاني تهران در اين نشست بود. مسعود خوانساري با اشاره به سركوب نرخ ارز توسط دولت اعلام كرد كه نگراني بعدي اين است كه باز هم دولت بخواهد روي كاهش قيمت ارز پافشاري و اقدام به پمپاژ و تزريق دلار ارزان در بازار كند.

خوانساري در مورد نرخ ارز در بوجه گفت: ارز در بازار آزاد 3900 تومان و در بودجه 3300 تومان پيشنهاد شده، آيا اين مشكل مجلس و قوه قضاييه است يا اينكه خود دولت است كه تصميم مي‌گيرد؟ رئيس اتاق تهران تأكيد كرد، 3سال است كه همه فرياد مي‌زنند تأمين اجتماعي صنعت را تعطيل كرده، اما هنوز اتفاقي نيفتاده است. همچنين دولت 19هزار ميليارد تومان در سال از شركت‌هاي حقوقي ماليات اخذ مي‌كند.

6هزار ميليارد تومان نيز از بخش تجاري و 3هزار ميليارد تومان ماليات ازبخش صنعت گرفته مي‌شودكه پيشنهاد داده‌ايم تا اين 3هزار ميليارد توماني كه به‌عنوان ماليات از بخش صنعتي دريافت مي‌شود با مميزي طرف نشود و اجازه دهند تا به‌دليل آنكه رشد صنعت در سال 94منفي بوده اظهارنامه آنها مورد قبول واقع شود. اين موضوع را با آقايان جهانگيري، طيب‌نيا و تقوي‌نژاد مطرح كرده‌ايم و همه پذيرفته‌اند، اما هنوز تصميمي در مورد آن اتخاذ نشده است.

دولت صنعت را تعطيل كرده است. رئيس اتاق بازرگاني تهران با بيان اينكه دولت ملوك‌الطوايفي اداره مي‌شود و سازمان برنامه از هيچ‌چيزي سر در نمي‌آورد اعلام كرد، آيا اين مشكل بخش خصوصي است؟ تنها يك كار و صدور كارت بازرگاني بر عهده اتاق بود كه دستور اصلاح آن را دادند و به تازگي دولت اعلام كرده كه صدور كارت بازرگاني توسط 2نماينده از صنعت و يك نماينده از بازرگاني صورت گيرد و بعد هم براي تصميم آخر به وزارت صنعت ارجاع شود، آيا با اين كار بخش خصوصي پيشرفت مي‌كند؟

خوانساري همچنين خطاب به شريعتمداري گفت: شما به رئيس‌جمهور مالزي ماهاتير محمد اشاره كرديد، بايد بدانيد وي از بخش خصوصي كشورش دفاع مي‌كند اما هنوز آقاي روحاني حاضر نشده با بخش خصوصي جلسه داشته باشد و حتي در جلسه تقدير از بخش خصوصي نيز حاضر به نام بردن ازشركت‌هاي خصوصي نشد درحالي‌كه ما مي‌بينيم اردوغان رئيس‌جمهور تركيه به ايران مي‌آيد و شركت‌ها را به اسم كوچك صدا مي‌زند.

مسئولان ما جرأت عكس گرفتن با مسئولان بخش خصوصي را نداشته و در سفرها هواپيماي بخش خصوصي از دولتي جداست. وي با بيان اينكه ماليات و تأمين اجتماعي بخش خصوصي را فشل كرده است، افزود: با اين شرايط كدام عقل سالم حاضر است در ايران سرمايه‌گذاري كند درحالي‌كه مي‌بينيم سرمايه‌گذاري از سال 90منفي است. 2سال است كه دولت مي‌خواهد مجوزهاي زائد را حذف كند اما مي‌بينيم كه هر روز در تعرفه‌ها دست برده مي‌شود كه اينها همه فساد است.

رئيس اتاق بازرگاني تهران با اشاره به سخنان ناطق نوري در همايش مبارزه با فساد گفت: همانطور كه آقاي ناطق نوري گفتند تمام دولت‌هاي ما چپ‌گرا هستند و بخش خصوصي را در حد مغازه‌هاي بقالي دونبش مي‌دانند و بيش از اين قبول ندارند زيرا مي‌ترسند كه بخش خصوصي قدرت پيدا كند و در سياست دخالت كند. 2نفر از اعضاي اتاق در مورد ماليات‌ها اظهارنظر كردند كه پس از آن به حساب‌هاي شخصي آنها رفته و كنترل كردند، حتي گردش مالي 10سال قبل آنها نيز بررسي شد.

  • بخش خصوصي اسير ديوان‌سالاري دولتي

در اين نشست نايب‌رئيس اتاق بازرگاني ايران نيز با بيان اينكه بخش خصوصي به آفت مديريت جلسه‌اي دولت گرفتار و هم اسير ديوان‌سالاري دولتي شده است با طرح اين سؤال از معاون اجرايي رئيس‌جمهور كه آيا شما از نحوه تصميم‌گيري در دولت راضي هستيد؟ اعلام كرد، اگر راضي نيستيد، چرا دولت فرايند تصميم‌گيري را تغيير نمي‌دهد؟ بخش خصوصي به آفت مديريت جلسه‌اي دولت گرفتار شده است. پدرام سلطاني با اشاره به اينكه در اينگونه جلسات عملاً تصميم درستي گرفته نمي‌شود، افزود:

اين تصميمات رويكرد استراتژيك نداشته و معمولاً براساس رودربايستي بين مديران ارشد دولت گرفته مي‌شود. يك تصميمي را وزير مي‌گيرد و مي‌خواهد عملي كند، بقيه وزرا هم چون با وي سلام و عليك دارند، پذيرفته و از آن تمكين مي‌كنند ووقتي دليل اتخاذ آن تصميم را هم مي‌پرسيم، مي‌بينيم كه همان‌هايي كه موافقت كرده‌اند، از نظر كارشناسي با آن تصميم موافق نيستند.

وي افزود: ما در اين سيستم ديوان‌سالاري دولتي اسير شده‌ايم و اين سيستم رويكرد راهبردي و استراتژيك ندارد، نمونه مشخص آن هم آن است كه 10سال از سند چشم‌انداز مي‌گذرد، اما نه‌تنها 10سال جلو نرفته‌ايم بلكه 20سال عقب رفته‌ايم. فكر مي‌كنم شما حتي از جلسه هيأت وزيران هم راضي نيستيد، آنجا صرفاً به ماشين تصميم‌گيري و انفعال در مقابل موضوعاتي كه در دستور جلسه مطرح مي‌شود، تبديل شده است.

کد خبر 355507

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha