دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۳
۰ نفر

۱۳ درصد پست‌های مدیریتی شهرداری تهران هم‌اکنون در اختیار بانوان است.

قالیباف

اين جمله را شهردار تهران در مراسم اختتاميه نهمين جشنواره بين‌المللي برترين‌هاي پژوهش و نوآوري و سومين كنفرانس علمي مديريت شهري زنان و زندگي شهري ابراز داشت. وي در اين‌باره گفت: حدود 20درصد از مجموعه كاركنان شهرداري را زنان تشكيل مي‌دهند. همچنين در 13درصد از پست‌ها در سطوح مختلف زنان مسئوليت دارند ؛ يك شهردار منطقه، 5شهردار ناحيه، بيش از 18معاون در حوزه شهردار مناطق و در چندين اداره كل بانوان مسئوليت دارند و رشد خوبي در زمينه حضور زنان در عرصه مديريت شهري داريم.

به گفته قاليباف، بدون شك امروز شهرها خصوصا كلانشهرها چالش‌ها و فرصت‌هاي بسيار مشتركي دارند هرچند كه هركدام بنا به شرايط جغرافيايي و فرهنگي قواعد خاصي هم دارند اما تجربه نشان داده كه چالش‌ها و فرصت‌ها در كلانشهرها عموما شبيه هم هستند. شهردار تهران با بيان اينكه امروز پژوهش براي اداره شهرها با پيچيدگي خاص آنها يك ضرورت اجتناب‌ناپذير است، تصريح كرد: ديگر زمان آن نيست كه مديران بتوانند خودشان يا به همراه تيم كاريشان تصميم بگيرند؛

امروز موضوعات كالبدي، فيزيكي و حوزه علوم انساني نياز به پژوهش دارد. شهروندان مهم‌ترين كنشگران شهر هستند و چه‌بسا علوم انساني بسيار تأثيرگذارتر از مسائل فني و كالبدي است. وي درادامه به تفسير حوزه كالبدي اشاره كرد و گفت: معماري و كالبد شهر انسان‌ها را مي‌سازد و انسان‌ها هستند كه شهر را در حوزه كالبدي مي‌سازند از اين‌رو اين دو اثر‌گذاري زيادي دارند ؛ در همين راستا موضوع شهروندان اساس كارمان است و بايد توجه ويژه‌اي به آن شود.

قاليباف در ادامه خاطرنشان كرد: نخستين هدف پژوهش، خلاقيت، تحقيق و مطالعه اين است كه مجموعه شهر را به‌عنوان موجود زنده به يك زبان مشترك برسانند. اين نخستين خروجي پژوهش و تحقيق است كه ما را به زبان مشترك رسانده و مي‌تواند در شناخت مسائل به ما كمك كند؛ بايد توجه داشت كه شناخت هر مسئله مهم‌تر از راه‌حل آن موضوع است و زبان مشترك باعث مي‌شود تا در شناخت چالش‌ها دقيق‌تر باشيم.

شهردار تهران گفت: گذشته نشان داده كه ما در آغاز كار به رويكرد اجتماعي و فرهنگي با تأكيد بر پژوهش و خلاقيت توجه داشته و در كنار آن تأكيد داشتيم كه با نگاه به فناوري‌هاي جديد درشهر حركت كنيم. وي ادامه داد: همه اقشار در شهر مهم هستند اما دو قشر زنان وجوانان نقش كليدي و اساسي در شهر دارند و ما نيز خوشحال هستيم كه امسال در كنار نهمين جشنواره برترين‌هاي پژوهش ونوآوري به موضوع زنان و زندگي شهري نيز پرداخته شد.

  • گام‌هاي تهران براي بانوان

شهردار تهران با بيان اينكه در اين دوره مديريت شهري زنان و جوانان به‌طور خاص در شهر ديده شده‌اند، ابراز داشت: پارك‌هاي بانوان يكي از افتخارات خوب اين دوره شهرداري به شمار مي‌روند. همچنين ايجاد شهربانوها در مناطق مختلف شهري از فرصت‌هايي است كه زنان توانسته‌اند در حوزه اجتماعي، اوقات فراغت و توانمندسازي از آنها استفاده كنند.

قاليباف با بيان اينكه توانمندسازي بانوان با تأكيد بر زنان سرپرست خانوار از اقدامات قابل توجه در حوزه اجتماعي به شمار مي‌رود، گفت: در همين راستا اخيرا نهمين جشنواره زنان و توليد ملي در تهران برگزار شد، زناني كه شايد 10سال قبل براي ابتدايي‌ترين موضوعات در اداره زندگي خودشان دچار مشكل بودند، امروز از مهم‌ترين كارآفرينان و توليد كنندگاني هستند كه ديگران را هم اداره مي‌كنند.

وي ادامه داد: آن بخشي از بانواني كه متأسفانه در شهر دچار آسيب شده‌اند نيز مورد توجه قرار گرفتند و شهرداري وظيفه خودش دانست تا به‌طور جدي به آنها بپردازد. به همين جهت مراكزي را طراحي كرديم و هم‌اكنون افرادي داريم كه به زندگي عادي خود برگشتند. از اين‌رو به زنان در نگاه اسلامي و انساني به‌طور ويژه پرداخته شده است هرچند اين راه بسيار طولاني است و در اين نشست‌ها بايد آن را تكميل كنيم. وي ادامه داد: با دائمي شدن دبيرخانه جشنواره زنان و زندگي شهري، عمل به منشور پژوهش و كاربست پژوهش‌ها اميد مي‌رود تا در آينده شرايط بهتري براي همه مخصوصا زنان وجوانان داشته باشيم.

  • اثرگذاري بانوان در همه عرصه‌ها

شهردار تهران در بخش ديگري از سخنان خود به اثرگذاري بانوان در عرصه‌هاي مختلف اشاره كرد و ابراز داشت: حضور امروز زنان ما با اين تأثيرگذاري در حوزه‌هاي آموزش، تحقيق، محيط‌هاي علمي و مديريتي به بركت انقلاب و نگاه بسيار والاي امام راحل (ره) بود كه بر اين اساس نقش آنها را در پيروزي انقلاب، دوران دفاع‌مقدس و عرصه‌هاي علمي، پژوهشي و آموزشي مي‌بينيم.

وي در ادامه معصومه آباد عضو شوراي اسلامي شهر تهران را مثال زد و از وي به‌عنوان يك نمونه از چهره‌هاي تربيت شده انقلاب در حوزه مبارزه و دفاع، آزادگي، درس و پژوهش، عضويت در شوراي شهر، هيأت علمي و باني‌اي مؤثر در عرصه‌هاي مختلف ياد كرد و گفت: جا دارد از همه بانوان شهيده‌اي كه در اين كشور مجاهدت كردند يادكنيم و همچنين براي بانواني كه در دفاع‌مقدس به مقام جانبازي رسيدند آرزوي سلامتي داشته باشيم.

کد خبر 355367

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha