جمعه ۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین - نجمه محمدخانی: حضور و مشارکت اجتماعی زنان بی‌شک از شاخص‌‌‌های مهم توسعه در هر کشوری به شمار می‌‌آید.

زنان امارات در دوران گذار

جامعه بالنده، توسعه یافته و شکوفا علی‌القاعده می‌‌بایست زنان آگاه تر و باسوادتری داشته باشد. در کشور ‌‌‌امارات‌متحده‌عربی بعد از اکتشاف نفت در دهه 70 میلادی وضعیت زنان به طور چشمگیری تغییر کرد به طوری که می‌‌توان در تیپ شناسی وضعیت زنان اماراتی این تاریخ را به عنوان نقطه عطفی مورد مطالعه قرار داد.

از زمان شکل‌گیری دولت امارات، اتحادیه عمومی زنان با ریاست فاطمه بنت مبارک که "مادر امارات" لقب گرفته است، تشکیل شد. او همسر شیخ زاید بن سلطان آل نهیان، اولین رییس جمهور دولت امارات است. هدف از تاسیس این موسسه تکریم و افزایش مشارکت اجتماعی زنان و فعال تر کردن آنان در خدمت به وطن شان است و برنامه‌‌‌های متنوعی را در 28 آگوست هر سال به مناسبت روز زن برگزار می‌‌نماید.

در میان کشورهای عضو شورای همکاری ‌‌‌خلیج‌فارس، پس از قطر با 51 درصد، زنان اماراتی با مشارکت 47 درصدی در نیروی کار رتبه دوم را در منطقه در اختیار دارند و حدود 70 درصد از فارغ التحصیلان اماراتی را نیز تشکیل می‌‌دهند. همچین، 8 وزیر (از مجموع 29 عضو هیات دولت)، 7 عضو مجلس، 7 سفیر و حدود 2200 زن اماراتی بومی در بازارهای محلی و بین المللی فعال هستند. جوان ترین وزیر زن جهان ، وزیر امور جوانان امارات شما المزروعی 22 ساله و دانش آموخته دانشگاه آکسفورد است. در حال حاضر خانم هند عبدالعزیز العویس نیز اولین نماینده زن دولت امارات در سازمان ملل است. ‌‌‌امارات‌متحده‌عربی 175 زن شاغل در بخش دیپلماسی و کنسولی دارد. در سال 2003، برای اولین بار در ابوظبی 32 زن بومی برای آموزش در بخش نیروهای امنیتی فراخوانده شدند. در اکتبر 2008 نیز اولین قاضی زن اماراتی کار خود را آغار کرد. امل القبیسی اولین زن اماراتی و خلیجی ست که به عنوان رییس پارلمان امارات در نوامبر 2015 انتخاب شد.

بنا به تحليل روزنامه اخبار مصر، زن اماراتی در حال حاضر در دوران طلایی خود به سر می‌‌برد. وضعیت آنها صرفا به سیاست‌‌‌ها و توجهات دولتی مرتبط نیست بلکه خود زنان به پیشرفت و مشارکت اجتماعی بالاتر هم اشتیاق نشان می‌‌دهند. از نکات جالب توجه تغییر نگرش زنان و حضورشان در اجتماع می‌‌توان به تغییر در نوع پوشش آنان اشاره کرد. جین بریستل رایز، استاد مردم شناسی دانشگاه زاید در امارات، در کتاب خود با عنوان " زنان اماراتی، نسل تغییر" که در سال 2010 به چاپ رسید، می‌‌گوید عبا برای زنان کشورهای حوزه ‌‌‌خلیج‌فارس نشانه روشنی از هویت و ملیت است و صرفا نوع خاصی از پوشش نیست. از این رو زنان اماراتی تقریبا نزدیک به یک دهه است که به پوشیدن عباهای روشن تر روی آورده‌اند و در طراحی آن ابتکار و خلاقیت چشمگیری به خرج می‌‌دهند. عبای زنان اماراتی امروزه تنوع رنگ، مدل و طراحی گسترده تری دارد و جالب اینکه در صنعت مد، آنها شرکت‌‌‌ها و برندهای طراحی عبای مدرن راه اندازی کرده و فعالانه در کشورهای حوزه ‌‌‌خلیج‌فارس فعالیت می‌‌کنند.

علیرغم همه این تغییرات سریع، جامعه امارات هنوز در قالب سنت‌‌‌ها و نگرش‌‌‌های مردسالارانه خود قرار دارد. در مهمانی‌‌‌های خانوادگی همچنان سفره مردان و زنان جدا از هم پهن می‌‌شود و این تفکیک جنسیتی در داخل و خارج از فضای خانواده‌‌‌ها وجود دارد. خشونت خانگی، چندهمسهری و برون همسری برای زنان اماراتی جزء چالش‌‌‌های جدی آنان محسوب می‌‌شود. زن اماراتی هنوز نمی تواند با مردی غیر اماراتی ازدواج کند و نهایتا می‌‌تواند با تایید دادگاه با مردی از سایر کشورهای حوزه ‌‌‌خلیج‌فارس وصلت کند. زن اماراتی نمی تواند به واسطه ازدواج با مرد غیر اماراتی شهروندی خود را به فرزندش منتقل کند. چندهمسری که هنوز در کشور امارات وجود دارد و قانونا برای مردان مجاز است، چالش جدی زنان جوان اماراتی ست و به ویژه ازدواج مردان این دیار با زنان سایر ملیت ها(روسی، چینی، الجزایری و غیره) که این روزها به وفور دیده می‌‌شود زنان اماراتی را نگران کرده است.

با این وجود، افزایش سطح آگاهی زنان اماراتی و درک نیاز به حضور و مشارکت اجتماعی در بین آنها خود امیدوار کننده است. آشکار است که برای خیزش از بستر جامعه‌ای مردسالارانه و رسیدن به برابری و حضور بیشتر موانع بسیاری را باید از راه برداشت.

کد خبر 353524

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha