فرهاد عشوندی: مرتضی سپه‌وند [متولد خرم‌آباد] نماینده شایسته دسته 64 کیلو گرم تیم ملی بوکس کشورمان با شکست مشت‌زن صاحب نام رومانیایی با صعود به جمع 8 مشت زن برتر این دسته توانست اولین سهمیه المپیک را برای بوکس ایران کسب کند

و اولین مشت زن ایرانی لقب بگیرد که در مسابقات جهانی تا این مرحله صعود می‌کند
مرتضی سپه‌وند با گذر از سد حریف رومانیایی توانست به جمع 8 مشت زن برتر دسته 64 کیلوگرم مسابقات بوکس قهرمانی جهان برسد تا هم اولین سهمیه بوکس ایران را در این رشته کسب کند و هم اولین بوکسور تاریخ ایران لقب بگیرد که توانسته است در جمع 8 نفر برتر دنیا حاضر ‌شود. در ادامه بازی‌های بوکس قهرمانی جهان در نیویورک که اولین مرحله مقدماتی المپیک 2008 چین است، بامداد چهارشنبه، مرتضی سپه‌وند، بوکسور سبک وزن ایران که نفر سوم آسیا در این دسته است به مصاف گئور اینوت قهرمان صاحب‌نام رومانیایی بوکس آماتور جهان رفت.

در این مسابقه سنگین و نفس‌گیر، این نماینده شایسته ایران بود که توانست با حساب 19 بر 16 با اختلاف امتیاز از سد حریفش بگذرد تا اولین سهمیه المپیک ایران را از مسابقات جهانی کسب کند. او در این بازی در سه راند مسابقه موفق شد از حریفش پیش باشد و تنها راند چهارم را به حریف واگذار کرد. در نهایت هم این نماینده ایران بود که پیروز بازی شد. سپه‌وند در راند اول ابتدا موفق شد با نتیجه 6- 5 از سد حریف خود بگذرد، در راند دوم  6 - 3 و راند سوم 5-4 برابر حریفش به پیروزی رسید و در راند چهارم 2-4 مغلوب شد. با این پیروزی سپه‌وند اولین مشتزن تاریخ بوکس ایران لقب گرفت که توانسته است با سه پیروزی در مسابقات جهانی یکی از 8 مشت زن راه‌یافته به مرحله پایانی باشد.

تا پیش از این هیچ‌وقت بوکس ایران نتوانسته بود از بازی‌های جهانی این رشته سهمیه المپیک به‌دست آورد اما سپه‌وند این طلسم را توانست بشکند. تا پیش از او تنها بوکسور ایرانی که در رقابت‌های جهانی به موفقیت رسیده بود، بابک مقیمی نماینده بوکس ایران در المپیک آتلانتا بود که توانست با دو پیروزی به جمع 16 نفر برتر برسد. در یک‌سال گذشته بوکس ایران بار دیگر جهشی بزرگ را آغاز کرده و در آسیا موفق شده است تا با قهرمانی‌های علی مظاهری در دسته 91 کیلو گرم و عنوان‌های سومی بوکسورهایی چون سپه‌وند بار دیگر در میان غول‌های بوکس آماتور جهان قد علم کند. سپه‌وند پس از کسب سهمیه المپیک برای رسیدن به جمع چهار نفر نهایی باید با قهرمان قزاقستانی بوکس المپیک 2004 آتن مصاف کند که بازی سختی برای نماینده ایران است. همچنین بامداد امروز هم دو نماینده دیگر ایران برای کسب سهمیه المپیک به روی رینگ رفتند. «جاسم دلاوری» در وزن 91+ کیلوگرم با مایکل‌ هانتر مصاف داد و عمران اکبری هم به مصاف حریف ازبکش رفت. این دو در صورت پیروزی جواز حضور در بازی‌های المپیک 2008 را کسب می‌کنند. مسابقه‌های بوکس قهرمانی جهان با حضور 506 بوکسور از 74 کشور جهان در سالن پاویلیون دانشگاه ایلینویس شیکاگو برگزار می‌شود و تیم ایران با 10 مشت زن در این مسابقات حاضر شده است. مهمترین اتفاق برای تیم ایران حذف زودهنگام علی مظاهری قهرمان آسیا بود که با باخت در دور اول بازی‌ها از جدول مسابقات کنار رفت. او و دیگر نمایندگان ایران البته هنوز در دوره مسابقه انتخابی در قاره آسیا شانس دارند تا جواز صعود به المپیک را کسب کنند.

کد خبر 35532

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز