دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۲
۰ نفر

همشهری دو - دکتر امیرحسین بانکی پورفرد: یکی از صفات اخلاقی که خیلی به صمیمیت کمک می‌کند صفت قناعت است. اما چطور؟

قناعت

 بايد گفت هرچه آدم در اين دنيا درگير و حريص‌تر مي‌شود ناراحتي‌ها هم زياد‌تر مي‌شود؛ از آن‌طرف هرچه انسان قانع‌تر باشد آرامش بيشتري دارد. شما در سطح زمين كه حركت مي‌كنيد پر از ترافيك است ولي وقتي از سطح زمين فرامي‌رويد اين تزاحمات كمتر و كمتر مي‌شود.

يك روز پيامبر صلي‌الله عليه‌وآله به چوپاني رسيدند. پيامبر از او طلب شير كردند ولي او از دادن شير ابا كرد. پيامبر(ص) همان لحظه براي آن چوپان دعا كردند كه خدا بي‌حساب به تو گله و گاو و گوسفند بدهد و نعمت‌هايش را بدون حساب برايت زياد كند. پيامبر(ص) رد شدند و به چوپان ديگري رسيدند. از او شير خواستند. او خيلي برخورد خوبي داشت و پيامبر(ص) را مهمان كاسه‌اي شير كرد. پيامبر(ص) دست به دعا بردند كه خداوند به تو به قدر كفاف بدهد.

اصحاب تعجب كردند؛ «آن فرد كه خواسته‌تان را اجابت نكرد دعاي بهتر و قوي‌تري فرموديد ولي براي اين يكي دعا كرديد كه خداوند در حد كفاف به او بدهد!؟» پيامبر گفتند كه اين دعا بهتر بود از دعاي اول. اينطور نيست كه شما فكر كنيد آدم هرچه دارايي‌هايش بيشتر باشد آرامش و لذتش هم بيشتر مي‌شود يا صميميتش بيشتر مي‌شود.

شما به خانه‌اي مي‌رويد مي‌بينيد كه جاي سوزن‌انداختن هم نيست. همه‌اش مبلمان و ميز ناهارخوري و... هست. لحظاتي آنجا مهمان هستيد و در آن خانه چنين صحنه‌اي را مي‌بينيد. به يك خانه هم برويد كه ساده باشد. شما خودتان ببينيد در كدام خانه آرامش بيشتري داريد. ما برخي اوقات خودمان هم نمي‌فهميم كه چه مي‌كنيم. فكر مي‌كنيم هرچه دورمان شلوغ‌تر باشد لذت و آرامش‌مان بيشتر است درحالي‌كه اينطور نيست. رهبر معظم انقلاب در اين‌باره مي‌فرمايند: قناعت كنيد، از قناعت خجالت نكشيد. بعضي‌ها خيال مي‌كنند قناعت مال آدم‌هاي تهيدست و فقير است و اگر آدم داشت، ديگر لازم نيست قناعت كند.

نه، قناعت يعني در حد لازم، در حد كفايت، انسان توقف كند. توقعات مادي زياد و بالا، موجب تنگي معيشت و موجب ناراحتي خود انسان مي‌شود، اگر انسان توقع خودش را از زندگي توقع كمي قرار دهد، اين مايه سعات خواهد بود. نه فقط براي آخرت انسان خوب است كه براي دنياي انسان هم خوب‌است. زندگي‌تان را بر پايه اسراف قرار ندهيد، زندگي را ساده قرار دهيد. زندگي را آنطوري كه خداي متعال مي‌پسندد قرار دهيد و از طيبات الهي بهره‌مند شويد؛ بر حسب اعتدال و عدالت؛ هم اعتدال و ميانه‌روي و هم عدالت؛ يعني ملاحظه انصاف را بكنيد، ببينيد ديگران چطوري‌اند و با زياده‌خواهي خيلي بين خودتان و ديگران فاصله درست نكنيد.

کد خبر 355268

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha