شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۸
۰ نفر

همشهری دو - ندا داوودی: زندگی کردن با کسی که از هوای آفتابی به‌خاطر گرمایش و آسمان بارانی به‌خاطر خیس شدن کفش‌هایش ایراد می‌گیرد و به هیچ‌چیز راضی نیست، کار چندان ساده‌ای نخواهد بود.

همسرداری

 ايراد گرفتن باعث مي‌شود روال عادي زندگي تغيير كند. كسي كه با همسري ايرادگير زندگي مي‌كند اگر مراقب نباشد و رابطه‌شان را مديريت نكند،گرفتار دعوا و كشمكش‌هاي هميشگي مي‌شود يا براي دور ماندن از تركش ايرادهاي همسرش مجبور است روي خط‌كشي‌هاي او راه برود و مدام مراقب باشد اتفاقي برخلاف ميل و نظر او نيفتدكه اين راه‌حل هم چندان دوام نمي‌آورد. اما چگونه مي‌توانيم زندگي خوب و آرامي را كنار كسي كه بهانه‌گير است، تجربه كنيم؟

  • علت عاشق ز علت‌ها جداست

هر رفتاري كه از حالت عادي خود خارج مي‌شود، علتي دارد كه تا آن علت برطرف نشود، ادامه خواهد داشت.اگر بهانه‌جويي همسرتان، تأثير منفي بر زندگي مشترك شما دارد، بهتر است به‌دنبال رفع علت آن باشيد. گاهي بهانه‌جويي‌هايش يك رفتار خفيف آموخته شده از كودكي است و چندان بر رابطه‌تان اثر نمي‌گذارد. در چنين مواقعي شايد بتوانيد اين رفتار گاه و بيگاه را ناديده بگيريد و به مرور زمان و با صحبت كردن، وقتي كه او آرام است و به‌نظرش همه‌‌چيز خوب مي‌آيد، رفتار بهانه‌جويي را در او كمرنگ كنيد. اما زماني كه همسرتان يكباره بهانه‌گيري مي‌كند، بيش از حد اين رفتار را از خود نشان مي‌دهد و تا حدي پيش مي‌رود كه تحملش سخت مي‌شود بايد به اين رفتار مانند يك زنگ‌خطر نگاه كنيد. مثل كسي كه تب دارد و علت عفونت در قسمتي از بدنش است، شما هم بايد ريشه اين بهانه‌گيري شديد را بيابيد.

  • راه حل

گفت‌وگوي بي‌حاشيه مي‌تواند به شما كمك كند. اگر همسرتان مدام بهانه مي‌گيرد، بدون اينكه با او بحث كنيد و يا بخواهيد ثابت كنيد حرفش يك بهانه‌گيري ساده است و پايه و اساسي ندارد، با او وارد گفت‌وگو شويد؛ از كارش بپرسيد، از شرايط نگهداري بچه‌ها در خانه و از اينكه آرامش دارد يا خير، از او بخواهيد اگر فكرش به چيزي مشغول است و يا نگراني دارد، با شما در ميان بگذارد. گاهي همسرتان از اينكه منشي جديد شما خانم جواني است و او حس خوبي به اين موضوع ندارد، ناراحت است اما نمود خارجي‌اش اين خواهد بود كه از نظر او هر چيزي براي او مي‌خريد، مشكل دار است و بدترين ميوه‌ها را با خود مي‌آوريد. تا روزي كه بخواهيد ثابت كنيد اين ميوه‌ها تازه و بدون مشكل است، بحث‌تان ادامه دارد اما اگر اصل مشكل را پيدا كنيد و در موردش حرف بزنيد و باعث آرامش همسرتان شويد، آن‌وقت ميوه‌هاي لك دارتان هم به‌نظر عالي مي‌آيد. وقتي شما عاشق همسرتان و حفظ زندگي مشترك هستيد، علت نارضايتي او براي‌تان مهم است.

  • سكوتم از رضايت نيست

اگر همسر شما جزو آن دسته از افرادي است كه بيش از حد ايراد مي‌گيرد و هميشه بهانه‌اي براي انتقاد و نارضايتي دارد، نخستين چيزي كه در خانه بايد رعايت كنيد، سكوت بموقع است. طبيعتا شما هم مي‌خواهيد از خودتان، عملكردتان و چيزي كه مورد بهانه‌جويي واقع شده است دفاع كنيد. اين ميل شما كاملا صحيح است اما در مقابل كسي كه دوست دارد بهانه بگيرد، روش نامناسبي است. در زمان بهانه‌گيري جملات شما هر قدر هم كه منطقي و مستدل باشد، درنظر او تنها توجيهي براي رفتار و عمل نامناسب‌تان است.

  • راه حل

مي‌توانيد با شناختي كه از همسرتان داريد موقعيت‌ها را پيش‌بيني كنيد. زماني كه همسر شما مي‌گويد:«بازهم كه غذا به موقع حاضر نيست» يا هر بار كه ميوه مي‌خريد از او مي‌شنويد: «چرا هميشه ميوه‌هاي خراب را به تو مي‌دهند؟» بهترين روش اين است كه با او وارد بحث نشويد. اگر در جواب چرا غذا به موقع حاضر نيست، بگوييد: در اين هفته هربار كه به خانه آمدي، غذا حاضر بود و امروز به‌خاطر فلان اتفاق هنوز آماده نشده است، مطمئن باشيد او به‌خاطر نمي‌آورد كه روزهاي قبل درست سر ساعت غذا حاضر بوده است. در حقيقت كسي كه بهانه‌گيري مي‌كند، با گفتن حرفش آرام مي‌شود. او به‌دنبال حقيقت يا رفع مشكل نيست پس سعي نكنيد با اين رفتارش منطقي برخورد كنيد.گاهي همسرتان هيجانات منفي خارج از خانه را با بهانه‌گيري در خانه تخليه مي‌كند؛ پس بهترين برخورد با اين رفتار، سكوت و آرامش است.

  • چشم بر ندار از من

بسياري از بهانه‌جويي‌ها در خانه به اين علت ايجاد مي‌شود كه هر كدام از همسران توجهي را كه بايد، از همسر خود دريافت نمي‌كنند و براي جلب توجه طرف مقابل به اشتباه، راه بهانه‌گيري را پيش مي‌گيرند. اين يك نوع راه‌حل كودكانه است كه نتيجه‌اش خستگي و بي‌توجهي بيشتر همسر خواهد بود. در دفعات اول كسي كه مورد بهانه جويي واقع مي‌شود، سعي مي‌كند با توجه بيشتر به علايق طرف مقابل، كاري كند كه راه بهانه‌هاي او را ببندد اما در طول زمان اين كار برايش خسته‌كننده خواهد بود زيرا كارهايش نه از روي علاقه كه به‌خاطر ترس انجام مي‌شود.

  • راه حل

بهترين راه‌حل اين است كه به همسرتان به موقع و به مقدار كافي توجه نشان دهيد تا او براي به‌دست آوردن آن بهانه‌گيري نكند.همسر شما اگر بداند اولويت اول زندگي‌تان است و سرتيتر خبرهاي هر لحظه‌تان، بهاي بسياري از كمبودهاي زندگي را با كمال ميل مي‌دهد تا بهانه‌اي براي دلخوري و به هم خوردن رابطه‌اش با شما باقي نماند.

  • پيشنهاد

اگر براي پيدا كردن راه‌حل مشكلات‌تان اهل كتاب خواندن هستيد به شما پيشنهاد مي‌كنيم همين الان رايانه‌تان را روشن كرده و سايت انتشارات حديث راه عشق به آدرس http://hadisbook.ir و كتاب «با مشكلات همسرم چه كنم» را جست‌وجو كرده و مشخصات آن را پيدا كنيد. اين كتاب خيلي راحت و آسان، شيوه‌هاي حل معضلات مهم زندگي زناشويي شما را بيان مي‌كند. يكي از سرفصل‌هاي كتاب با مشكلات همسرم چه كنم‌ درباره راه‌هاي مقابله با بداخلاقي همسر و بهانه‌گيري است. در اين فصل حتما راه‌حل‌هاي مفصل‌تري را درباره معضل بهانه‌گيري همسرتان مي‌خوانيد. قيمت اين كتاب 3500تومان است و آقاي حسن ملكي آن را نوشته و انتشارات حديث راه عشق چاپ و توزيع آن را به‌عهده دارد. علاوه بر اينكه مي‌توانيد اين كتاب را به راحتي در كتابفروشي‌ها پيدا كنيد، مي‌توانيد از طريق همين سايت و به‌صورت اينترنتي و آنلاين آن را خريداري كنيد. ما به شما پيشنهاد مي‌كنيم اين كتاب را تهيه كنيد؛ ابتدا خودتان آن را بخوانيد و بعد به همسرتان هم بدهيد تا آن را بخواند. حتي مي‌توانيد اين كتاب را به زوج‌هاي جواني كه مي‌شناسيد امانت يا هديه بدهيد تا آنها هم از محتواي مفيد آن استفاده كنند.

کد خبر 355021

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha