شنبه ۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۸
۰ نفر

همشهری دو - محمدعلی شاطری: یک روز بالاخره اتفاق می‌افتد. اینکه در وجود خود احساس کنید برای ادامه راه، دیگر خیلی تنها هستید و نیاز به یک همراه دارید.

بلدی بری خواستگاری؟

روزي كه احساس كنيد نياز داريد دست‌هاي يك نفر را بگيريد و دونفره ادامه راه را برويد بايد بتوانيد به‌خوبي كسي را كه به‌نظرتان براي شما مناسب است انتخاب كنيد و مراحل آشنايي، خواستگاري، عقد و... را طي كنيد. اما در نخستين قدم، هنگامي كه در جايي، فرقي نمي‌كند خانواده، محله، دانشگاه يا محل كار احساس كرديد كسي جزو گزينه‌هاي مورد نظر شماست چطور بايد قدم‌هاي بعدي را براي ازدواج برداريد؟ تا پايان اين مطلب با ما همراه باشيد تا راهكارهاي آشنايي اوليه و مقدمات خواستگاري را با هم مرور كنيم.

  • دل نبنديد

مهم‌ترين چيزي كه در فرايند اين نوع از انتخاب اهميت دارد و دقت و توجه شما را مي‌طلبد اين است كه در طول فرايندي كه دختري در اطراف‌تان يا در هر محيطي از جامعه كه ممكن است شما با دختري روبه‌رو شويد، در مقابل چشمان شما برجسته مي‌شود و مورد توجه قرار مي‌گيرد، او را به‌عنوان دختر آرزوهايتان نبينيد و به‌عنوان ملكه رؤياهايتان انتخاب نكنيد. دقيقا همانند فرايند انتخابات كه هر نامزدي از ابتداي كانديدا شدن براي انتخابات تا انتخاب شدن به‌عنوان برگزيده، مراحل طولاني را بايد سپري كند و هيچ‌كس نبايد پيش از انتخاب، خود را برتر بداند، شما هم بايد مراقب باشيد كه كانديداي مورد نظرتان را پيش از آنكه برگزيده و به‌عنوان همسرتان انتخاب شود در دلتان از پيش برگزيده نكنيد. به‌عبارت ساده بايد سعي كنيد طي فرايند انتخاب دختري توسط شما تا معرفي به خانواده و خواستگاري و تا قبل از به نتيجه رسيدن خواستگاري به هيچ‌وجه به دختر مورد نظرتان دل نبنديد و در تصورات‌تان خيال‌پردازي نكنيد. اين كار باعث مي‌شود شما تا ادامه مسير همچنان صلاحيت خود را براي انتخاب كردن و تصميم عاقلانه گرفتن داشته باشيد. حضرت علي(ع) در اين زمينه مي‌فرمايند: چشم حبيب از ديدن معايب محبوب كور است و گوش‌اش از شنيدن زشتي‌هاي او كر. چنان كه امام علي(ع) هم مي‌فرمايند طبيعتا يك آدم كور و كر نمي‌تواند گزينه خوبي براي انتخاب عاقلانه و منطقي باشد. پس حواستان باشد در طول فرايند انتخاب، دلتان را جمع و جور كنيد تا به كسي بسته نشود و همه دل بستن و عشقتان را براي بعد از خواستگاري و ازدواج بگذاريد.

  • پيام محبت‌آميز نفرستيد

همانطور كه گفتيم در مورد خودتان مراقب باشيد دلبستگي و محبت نسبت به دختر مورد نظرتان پيش نيايد. طبيعتا اخلاق، انصاف و انسانيت و حتي شرع حكم مي‌كند در رابطه با دختر مورد نظرتان هم هيچ‌گونه پيام محبت‌آميزي كه باعث دلبستگي ميان شما و طرف مقابلتان شود مخابره نكنيد. اساسا از نظر احكام شرعي هم شما در اين مرحله اجازه ابراز علاقه و فرستادن پيام‌هاي محبت‌آميز به دختر مورد نظر را نداريد و اين كار خلاف شرع به‌حساب مي‌آيد. مضاف بر اينكه اگر قرار باشد محبتي بين شما پيش نيايد تا بتوانيد منطقي تصميم بگيريد، اين به‌وجود نيامدن محبت بايد دوطرفه باشد؛ چرا كه اگر محبتي در دل يكي از طرفين به‌وجود بيايد باعث ابراز آن شده و در طرف مقابل هم محبت و دلبستگي ايجاد خواهد كرد. پس لطفا دقت كنيد تا رسيدن به مرحله انتخاب و خواستگاري هيچ‌گونه پيام محبت‌آميزي ميان شما و طرف مقابلتان رد و بدل نشود. دقت كنيد وقتي مي‌گوييم پيام محبت‌آميز، قرار نيست خودمان را گول بزنيم. نگاه‌هاي خيره خيره، دادن و گرفتن جزوه، دفاع در جمع و كلاس، حمايت و محبت غيرمستقيم و همه رفتارهاي حمايتگرانه و محبت‌آميز شامل اين ممنوعيت مي‌شود: يعني توجه داشته باشيد هر رفتاري كه با ديگر افراد انجام داده نشود و با مخاطب خاص شما صورت بگيرد، محبت‌آميز به‌حساب مي‌آيد و بايد از انجام آن خودداري كنيد. نگران اين هم نباشيد كه درصورت انتخاب از طرف شما، طرف مقابلتان پاسخ منفي بدهد، اجازه دهيد در فضايي منطقي و به دور از احساسات، او هم تصميم خود را بگيرد.اين براي هردوي شما بهتر است.

  • ازدواج در خانواده و محله

اگر گزينه مورد نظر شما در خانواده يا از همسايگان و اهالي محله است سعي كنيد ابتدا تا حدي كه آشنايي ضمني براي انتخاب اوليه در شما به‌وجود بيايد رفت‌وآمد خود را با حضور خانواده‌ها بيشتر كنيد؛ مثلا مي‌توانيد در جلسات خانوادگي حضور پررنگ‌تري داشته باشيد و فرد مورد نظرتان را زيرنظر بگيريد تا مطمئن شويد كه همان گزينه موردخواست شماست. در اين مرحله است كه ديگر وقت دخالت دادن خانواده و بزرگ‌ترهاست. تأكيد ما اين است كه تا حد امكان پيش از اينكه دختر از علاقه شما مطلع شود خانواده‌ها را در جريان بگذاريد تا خانواده جوانب كار را بسنجد و با چشم بازتري جلو برويد. كمترين مزيت اين كار اين است كه اگر مشكلي در گزينه مورد نظر شما وجود داشته باشد كه شما از آن باخبر نباشيد خانواده به شما خبر خواهند داد و پيش از آنكه ذهن و دل دختر را تحت‌تأثير قرار دهيد او را از كانديداهاي خود حذف كرده‌ايد. مزيت ديگر چنين كاري اين است كه خانواده‌ها ادامه كار را مديريت مي‌كنند و پس از بررسي و تحقيقات لازم ارتباط مناسب با خانواده دختر را برقرار مي‌كنند و كار با نظارت آنها پيش مي‌رود. مزيت ديگري كه اين روش آشنايي با خانواده گزينه مورد نظر شما دارد اين است كه چون خانواده از گام‌هاي ابتدايي در جريان مراحل ازدواج بوده‌اند، حمايت و پشتيباني كامل‌تري را در ادامه زندگي و در مشكلاتي كه براي هر زندگي قطعا پيش مي‌آيد،
خواهند داشت.

  • ازدواج در محل كار و تحصيل

اما ممكن است خانم مورد نظر شما در دانشگاه يا محل كار و از ميان همكاران شما يا حتي در گوشه‌اي از جامعه در معرض انتخاب شما قراربگيرد. در چنين مواردي چه بايد بكنيد و چگونه باب آشنايي را براي رسيدن به انتخابي صحيح باز كنيد؟ ابتدا سعي كنيد اطلاعات اوليه خود را از محيطي كه در آن قرار داريد كامل كنيد. در مقايسه با ازدواج در خانواده و محله اينجا شما بايد براي كسب اطلاعات بيشتر تلاش و اطلاعات اوليه در مورد گزينه مورد نظرتان را كسب كنيد و سپس به سراغ خانواده برويد. ابتدا سعي كنيد از اطرافيان، همكاران يا ديگر همكلاسي‌ها به‌صورت غيرمستقيم اطلاعات كلي در مورد وضعيت گزينه مورد نظرتان به‌دست بياوريد. اين كار بايد با دقت و ظرافت و زيركي خاصي از طرف شما انجام شود تا همه اطرافيان متوجه قصد و منظور شما از كسب اطلاعات نشوند. در مرحله بعد مي‌توانيد در دانشگاه يا محل كار به سراغ مشاور دانشگاه، يك استاد مطمئن و مورد اطمينان يا همكاري كه تجربه بيشتر و سن بالاتري در اداره دارد و متاهل است و ترجيحا يك همكار خانم برويد و از او بخواهيد اطلاعاتي مانند شماره تلفن، آدرس منزل و... را براي شما به‌دست بياورد. در اين مرحله وقت آن است كه خانواده را در جريان بگذاريد و آنها را وارد چرخه انتخاب كنيد تا خانواده وظيفه خود را انجام دهد. مي‌توانيد به‌صورت نامحسوس در دانشگاه يا اداره از مادر يا خواهرتان دعوت كنيد تا گزينه موردنظر شما را ببينند و به‌صورت غيرمستقيم با او آشنا شوند. ادامه كار را معمولا خانم‌ها به خوبي بلدند و شما فقط بايد بنشينيد و خوب فكر كنيد تا تصميمي درست و عاقلانه بگيريد.

کد خبر 353686

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha