پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: نشست کرسی یونسکو در فضای مجازی و فرهنگ با سخنرانی حمیدرضا بدخشانفرد در زمینه ‌شبکه‌‌اجتماعی مشارکتی ایرانیان گروگل برگزار شد.

‌شبکه‌‌اجتماعی مشارکتی ایرانیان، گروگل

اين هفتمین نشست در ادامه سلسله سخنرانی‌هایی با حضور اندیشمندان ایرانی و بین‌المللی در حوزه فضای مجازی، پانزدهم آذر در تالار ایران دانشکده مطالعات جهان برگزار شد

در ابتدای این نشست که با حضور مهندس حمیدرضا بدخشانفرد و جمعی از اساتید و دانشجویان برگزار شد، دکتر شاه قاسمی به معرفی موضوع نشست و سخنرانی پرداخت و گفت: این اولین بار است که در این سلسله نشست ها به معرفی یک استارت آپ می‌پردازیم و معتقدیم که معرفی این استارت آپ‌ها می‌تواند کمک کند تا چنین ایده‌هایی بهتر جایگاه خود را پیدا کنند.

در ادامه نشست آقای مهندس بدخشانفرد سخنان خود را با عنوان «معرفی ‌شبکه‌‌اجتماعی مشارکتی ایرانیان،گروگل،» آغاز كرد. وی در ابتدای سخنان خود مطالبی را مبنی بر درنگ و تعمق بیشتر در موضوع ارائه داد و گفت: ملت ما دارای فرهنگ و تمدن چند هزار ساله است، فرهنگی که آمیخته به سنتها و رسومات می باشد، و از طرفی فرهنگ دینی به نام دین مببین اسلام داریم که برای تبیین آنها به نسل جدید هزاران عالم دینی، روانشناس، جامعه شناس و متخصصین دیگر در تلاشند تا اثرات مثبت در جامعه بگذارند.

مهندس بدخشافرد ضمن اشاره به این نکته که بیش از پانزده سال زندگی خود را وقف طراحی و توسعه طرح این شبکه اجتماعی كرده، به ارائه گزارشی از جزئیات مدل تدوین و طراحی ایده این شبکه اجتماعی پرداخت و در توضیح چرایی و رَوا بودن این طرح شش مزیت را عنوان کرد که مواردی چون قابلیت تغییر رفتار و نگرش در سازگاری با سبک زندگی نوین و برخورداری از زیربنای اخلاقی با حفظ حریم و حرمت انسانی را از آن مزیت‌ها برشمرد.

وی همچنین در ادامه توضیح ویژگی‌های این طرح گفت: پروژه مذکور در برگیرنده بازیها و نرم افزارهای اشاعه دهنده سبک زندگی نوین است که از طریق گروگل هدایت، کنترل و امتیاز دهی شده و مجوز ورود به دهکده عملیاتی از طریق آنها صادر می شود. از طرفی می تواند بعنوان یک پکیج شهروندی به کشورهای منطقه و جهان اسلام صادر شود و به عنوان اولین شبکه مجازی با محتوای سبک زندگی در جهان رونمایی گردد و نتیجه گرفتند که این طرح در نهایت مقیاس، ارزش و هزینه اجتماعی چشمگیری دارد.

در ادامه نشست دکتر فرهنگ جعفری فشارکی به نقل و ترجمه فیدبک های این طرح از زبان متخصصین و روانشناسان خارجی پرداخت که احترام به حقوق دیگران، موثر بودن این طرح در کاهش آسیب های اجتماعی و بالابردن ضریب امنیت روانی و همچپنین گسترش تفکر عقلانی در سطح جامعه از موارد نقل شده درباره این طرح بود.

دکتر جعفری در بخش دیگر از سخنان خود به شرح ظرفیت هاو پتانسیل های موجود در موسسات و دانشگاه هها برای همکاری در اجرای این طرح پرداخت و گفت که از توان علمی دانشگاه ها می توان برای تولید محتوا و از جایگاه دانشگاه در مجامع کشوری برای حمایت معنوی طرح مذکور استفاده کرد. همچنین جلب اعتماد عمومی برای این پروژه را یکی دیگر از مزیت های برقراری همکاری با موسسات و دانشگاه ها دانست.

پایان نشست با پرسش و پاسخ‌هایی بین حاضرین و سخنرانان نشست همراه بود که در بخشی از این پرسش و پاسخ ها ، آقای دکتر حسین حسنی از متخصصان حوزه پژوهش های ارتباطات بخش‌هایی از طرح مذکور را به چالش کشید. ایشان لوگو و عنوان این شبکه اجتماعی را تقلیدی از عنوان و لوگوی گوگل دانست و این تقلید را باوجود تفاوت کاربری وسیع طرح «گروگل» با « گوگل » که یک موتور جست و جوگر است، مورد انتقاد قرار داد و این طرح را علیرغم شعارهای مطرح شده آغازین، فاقد المان های ایرانی- اسلامی حتی در عنوان و لوگوی این طرح دانست و در ادامه صاحبان طرح را با این پرسش مواجه کرد که چرا به دنبال طرح یک هویت مستقل نبوده اند؟

دکتر حسنی در ادامه با گذشت پانزده سال از شروع ایده، دغدغه انتظار بر سر حمایت مالی دولت یا سازمانی خاص را در جهت پیشبرد پروژه، زیاد منطقی ندانست و گفت: مدل پیشرفت همه این نوع پروژه ها از پایین به بالا بوده است که فیس بوک از این موارد می باشد. در ادامه ی تحلیلشان در ارتباط با طرح مذکور، قرار دادن هدف آموزشی صرف را فاقد جذابیت لازم برای مخاطب عنوان کرد و گفت: برای عملیاتی و اجرایی شدن این طرح لازم است بُعد سرگرمی آن را نیز در نظر بگیرند زیرا اکثریت کاربران شبکه های اجتماعی یکی از اهدافشان برای ورود به شبکه های اجتماعی سرگرمی است.

آقای مهندس بدخشانفرد در پاسخ به دکتر حسنی، شباهت لوگو و عنوان طرح این شبکه را با عنوان لوگو و عنوان «گوگل» ناخودآگاه خواند و افزود که این کار مدتی رها شده بود و بعد از استخاره به قرآن حدود یک سال و نیم اخیر، به پیگیری دوباره ی این طرح پرداخته‌اند...آقای مهندس بدخشانی در پاسخ به مسئله ی ضعف طرح از نظر جذابیت، مشارکتی بودن طرح را راه حل این موضوع عنوان کرد.

کد خبر 354892

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha