سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: پس از مدتی حاشیه و جنجال سرانجام اعلام شد سخنرانی نوبل «باب دیلن» نوشته شده و متن آن در مراسم دریافت جایزه نوبل خوانده خواهد شد.

موسیقی

شنبه آینده (۱۰ دسامبر برابر ۲۰ آذرماه) مراسم اعطای جوایز نوبل برگزار می‌شود و آکادمی نوبل اعلام کرده «باب دیلن» خواننده و ترانه‌سرایی که با کسب جایزه نوبل ادبیات جنجال‌های بسیاری به‌پا کرده، سخنرانی‌اش را نوشته و متن آن در مراسم رسمی آکادمی نوبل در استکهلم خوانده خواهد شد.

این‌طور که به نظر می‌رسد فرد دیگری به جای «دیلن» این سخنرانی را از رو می‌خواند.

آکادمی نوبل روز ۲۲ مهرماه نام «باب دیلن» را به عنوان برنده نوبل ادبیات ۲۰۱۶ اعلام و «خلق تعابیر جدید شاعرانه در سنت شعر آمریکایی» را علت برگزیدن او عنوان کرد. انتخاب یک ترانه‌سرا و خواننده به عنوان برنده نوبل ادبیات، واکنش‌های مثبت و منفی بسیاری را به همراه داشت. این حواشی وقتی شدت گرفت که «دیلن» از پاسخگویی به تماس‌های آکادمی برای مدت طولانی خودداری کرد و یکی از اعضای این آکادمی او را «متکبر و بی‌ادب» خواند. با این حال «دیلن» سرانجام خوشحالی‌اش از دریافت چنین عنوانی را ابراز کرد و گفت که پس از شنیدن این خبر زبانش بند آمده بود. وی همچنین اعلام کرد در صورت امکان برای دریافت جایزه‌اش به استکهلم خواهد رفت،‌ اما طبق آخرین اخبار به نظر می‌رسد این اتفاق رخ نخواهد داد.

«باب دیلن» از نگاه بسیاری تاثیرگذارترین چهره در تاریخ موسیقی آمریکاست. برخی از ترانه‌های او توسط بسیاری از خوانندگان مشهور دوباره‌خوانی شده‌ که از جمله آن‌ها می‌توان به «از فراز برج دیدبانی» که توسط «جیمی هندریکس» اجرا شد، اشاره کرد. او در پدیدارشدن سبکی در موسیقی به نام «راک بومی» در اواسط دهه ۶۰ بسیار تاثیرگذار بود و به «شکسپیر» هم‌نسلان خود شهرت یافت. «دیلن» در پنج دهه‌ اخیر در موسیقی آمریکا یک پدیده بوده است.

با وجود شهرت و محبوبیت او، نظرها درباره اعطای مهم‌ترین جایزه دنیای ادبیات به او متفاوت بوده است. «ماریو بارگاس یوسا» نویسنده مشهور پرویی و برنده نوبل ادبیات سال ۲۰۱۰ در این‌باره گفت: «باب دیلن» بی‌تردید آهنگساز و خواننده توانایی است، اما نویسنده مهمی محسوب نمی‌شود. اعطای ابین جایزه به «دیلن» نمایانگر سطحی‌شدن فرهنگ در روزگار ماست. «لئونارد کوهن» ۸۲ ساله اما پیش از مرگش، از تعلق گرفتن این جایزه مهم به همتای موسیقی‌دان خود ابراز خوشحالی کرد و گفت: به نظر من دادن این جایزه به «دیلن» مثل آویختن یک مدال روی اورست به خاطر بلندترین قله بودن است.

کد خبر 354710

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha