فقط مرگ یک اسطوره می‌توانست توجه جهان را از ورود دونالد ترامپ به کاخ ریاست‌جمهوری آمریکا یا اعطای جایزه نوبل ادبیات به باب دیلن منحرف کند و این اتفاق با درگذشت لئونارد کوهن در ۸۲سالگی افتاد.

موسیقی

به گزارش همشهري، آهنگساز، نويسنده، خواننده و شاعر نامدار كانادايي درست در شرايطي چشم بر جهان فروبست كه دنيا هنوز و همچنان در غافلگيري ناشي از رأي مردم ايالات متحده آمريكا به ترامپ دست و پا مي‌زند. كوهن كه در ايالت فرانسوي‌زبان كبك به دنيا آمده بود و دوشنبه هفته قبل در لس‌آنجلس درگذشت، چهاردهمين و آخرين آلبوم خود را با نام You Want It Darker‌ماه گذشته ميلادي روانه بازار كرد و با استقبال و تحسين همگاني مواجه شد. سايت متاكريتيك به اين آلبوم پرفروش و موفق امتياز 92از 100داده است.

مشهورترين هنرمند معاصر كانادا اواخر دهه 1960با آثار ادبي خود ازجمله شعر، رمان و ترانه به شهرت رسيد و اواخر همين دهه بود كه با مهاجرت به نيويورك، عمده وقت و توان خود را صرف دنياي موسيقي كرد. نخستين آلبوم او با نام «ترانه‌هاي لئونارد كوهن» در 1967به بازار آمد و به‌شدت پرفروش شد. بسياري از كارشناسان تأثير كوهن را بر دنياي موسيقي به چهره‌هايي چون ديلن نزديك و شناخته‌شده‌ترين آهنگ او را «هله‌لويا» مي‌دانند؛

عبارتي كه بين مسيحيان براي سپاس از پروردگار به‌كار مي‌رود و بسيار شبيه الحمدلله مسلمانان است.كوهن هله‌لويا را در 1984خواند و بعدها چند خواننده ديگر آن را بازخواني كردند؛ آنقدر كه خالق اين ترانه ماندگار به نوعي از تعداد زياد نسخه‌هاي هله‌لويا گلايه كرد. او با وجود شهرت عالمگيرش، چهره‌اي خجالتي و كمرو بود و به حضور روي صحنه و اجراي زنده چندان علاقه نداشت.

كوهن اواخر هشتمين دهه از عمر خود از بازنشستگي خودخواسته بيرون آمد و به‌مدت 5سال در سراسر جهان برنامه اجرا كرد. او حدود يك‌ماه پيش از فرارسيدن لحظه آخر زندگي در گفت‌وگو با نشريه نيويوركر به شكلي كاملا شفاف و آرام در اين‌باره سخن گفته و با اشاره به آمادگي خود براي استقبال از فرشته مرگ، افزوده بود: نزديك شدن مرگ را احساس مي‌كنم؛ فقط اميدوارم خيلي ناراحت‌كننده نباشد. دوست دارم پيش از آن لحظه، كارهايي را كه آغاز كرده‌ام به سرانجام برسانم.

کد خبر 352326

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha