دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۶
۰ نفر

همشهری دو - موژان اردانی: ایده‌های زیادی بوده‌اند که همیشه تنها به‌عنوان یک ایده مانده‌اند، با اینکه قابلیت تبدیل شدن به طرح‌های تجاری را داشته‌اند.

کسب و کار انسانی!

 استارتاپ ويكند‌ها سال‌هاست كه در سراسر دنيا درمان اين درد هستند. در كشور ما اغلب اين رويدادها، دانشجويان و فعالان رشته‌هاي تكنولوژي محور را به‌خود جذب كرده؛ با وجود اين، چندي است كه در دانشگاه علامه طباطبايي، استارتاپ چكاوك با هدف جذب و آشنايي دانشجويان علوم انساني و علوم اجتماعي و علاقه‌مندان اين رشته‌ها با فضاي كسب و كار برگزار مي‌شود. سري به برگزار‌كنندگان اين رويداد زده‌ايم. محمدرضا قبادي، نايب دبير اين رويداد ما را در جريان برنامه‌هاي اين استارتاپ مي‌گذارد.

ايده‌هاي زيادي بوده‌اند كه هميشه تنها به‌عنوان يك ايده مانده‌اند، با اينكه قابليت تبديل شدن به طرح‌هاي تجاري را داشته‌اند. استارتاپ ويكند‌ها سال‌هاست كه در سراسر دنيا درمان اين درد هستند. در كشور ما اغلب اين رويدادها، دانشجويان و فعالان رشته‌هاي تكنولوژي محور را به‌خود جذب كرده؛ با وجود اين، چندي است كه در دانشگاه علامه طباطبايي، استارتاپ چكاوك با هدف جذب و آشنايي دانشجويان علوم انساني و علوم اجتماعي و علاقه‌مندان اين رشته‌ها با فضاي كسب و كار برگزار مي‌شود. سري به برگزار‌كنندگان اين رويداد زده‌ايم. محمدرضا قبادي، نايب دبير اين رويداد ما را در جريان برنامه‌هاي اين استارتاپ مي‌گذارد.

  • از برنامه‌ريزي تا اجرا

برنامه‌ريزي اين استارتاپ از ارديبهشت‌ماه ۹۵ آغاز شده. در طول تابستان هماهنگي‌هاي لازم براي اجراي آن صورت گرفته و درست از سوم مهرماه فراخوان ثبت‌نام آن منتشر شده. اين فراخوان از افرادي كه در حوزه‌هاي علوم انساني و اجتماعي فعال هستند و علاقه دارند وارد مفاهيم استارتاپي شوند دعوت كرده كه وارد ميدان شوند. قبادي تأكيد مي‌كند كه اين فراخوان حتي از افرادي كه تنها انگيزه‌ هم داشته‌اند خواسته كه ثبت‌نام كنند تا آموزش ببينند. براي شركت در اين رويداد از ۳ تا ۲۶ مهرماه فرايند ثبت‌نام افراد صورت گرفت كه در مجموع حدود ۴۶۰ نفر ثبت‌نام كردند و از بين آنها به‌دليل كمبود ظرفيت ۱۲۰ نفر پذيرفته شدند. اين تعداد در قالب ۲۰ تيم از هفته اول آبان‌ماه در روزهاي پنجشنبه و جمعه به‌مدت 3هفته آموزش ديدند و فعاليت كردند تا در روز اختتاميه از طرح تجاري خود در حضور داوران دفاع كنند.

  • چالش‌هاي برگزاري

قبادي مي‌گويد تصميم آنها اين بوده كه با برگزاري اين استارتاپ نشان دهند بچه‌هاي علوم انساني هم مي‌توانند در اين عرصه كار كنند و نتيجه بگيرند اما براي اين كار مجبور بودند افرادي را كه سال‌ها در محيط استارتاپي كار كرده‌اند قانع كنند كه به آنها اعتماد كنند. مسئله ديگر جمع‌آوري هزينه برآورد شده اين استارتاپ بوده است. در ابتداي كار حدود ۱۴۰ ميليون تومان هزينه براي برگزاري اين رويداد تخمين زده‌اند. در طول 3‌ماه به‌دنبال اسپانسر گشته‌اند و قول‌هاي مساعدي براي همكاري گرفته‌اند. اما تنها نزديك به ۴۰‌ميليون تومان جمع شده است.

  • آشنايي چند استارتاپ موفق 

با گشتي در نمايشگاه دانشگاه علامه طباطبايي با چند استارتاپ موفق كه درحال حاضر به كسب درآمد رسيده‌اند آشنا شديم.

يكي از اين كسب و كارهاي موفق ايده استارتاپي است كه امكان مشاوره روانشناسي را به‌صورت غيرحضوري در اختيار مشتريان مي‌گذارد. اعضاي اين كسب و كار با روانشناسان سطح بالا در كلينيك‌هاي خوب تهران وارد صحبت شده و با آنها براي همكاري قرارداد مي‌بندند. اين روانشناسان از طريق وب‌سايتي كه اين تيم طراحي كرده‌اند به مشتريان مشاوره مي‌دهند. جلسه‌هاي مشاوره به‌صورت حضوري نيست و فرد سؤال خود را به‌صورت كتبي در سايت مطرح كرده و پزشك به او پاسخ مي‌دهد. هزينه هر ۴۵ دقيقه مشاوره ۳۰هزار تومان است. اين در حالي است كه اگر بخواهيد با همين مشاوران به‌صورت حضوري صحبت كنيد بايد براي اين زمان بين ۱۰۰تا ۲۰۰ هزار تومان بپردازيد علاوه بر اين امكان مشاوره غيرحضوري براي بسياري از افراد كه نمي‌توانند مسائلشان را به‌صورت حضوري مطرح كنند مفيد است.

يكي ديگر از اين استارتاپ‌ها مربوط به وب‌سايت و اپليكيشني است كه كاربر با استفاده از آن مي‌تواند اطلاعاتي در مورد يك مكان خاص مثل رستوران، تعميرگاه خودرو، مطب يك پزشك و... را پيش از مراجعه به آن دريافت كند. در اين اپليكيشن افراد مي‌توانند نظرات خود را در مورد هر مكاني ذكر كنند، در اين صورت نفر بعدي كه مي‌خواهد از يك فست فود غذا سفارش دهد مي‌تواند با فضاي آن فست فود و كيفيت غذاها از طريق نظرات كاربران ديگر و عكس‌هايي كه به اشتراك گذاشته‌اند باخبر شود. اعضاي اين تيم زمان زيادي را براي جمع‌آوري اطلاعات مورد نياز هر مكان در شهر صرف كرده‌اند تا با يك بانك اطلاعاتي جامع اين اپليكيشن را در اختيار كاربرانشان بگذارند.

يكي ديگر از استارتاپ‌ها كه كار خود را از طريق يك وب‌سايت انجام مي‌دهد، گروهي است كه درنظر دارند به كارآفرينان يا كساني كه تصميم دارند كسب و كاري راه‌اندازي كنند، در اين زمينه اطلاع‌رساني كنند. اين گروه در وب‌سايت خود اخبار كارآفرينان را در اختيار كاربران گذاشته و حتي به آنها كمك مي‌كنند كه مدل كسب و كاري كه درنظر دارند را ايجاد كنند. با اين كار، ريسك‌ها و كمي‌ و كاستي‌هاي آن مشخص شده و مي‌توانند آنها را پيش از شروع كسب و كار به‌صورت عملي و از طريق مواجه‌شدن با چالش‌هاي مختلف برطرف كنند.

  • توصيه‌ براي ورود به بازار كارآفريني

به كسي كه در رشته‌هاي علوم انساني يا علوم اجتماعي تحصيل كرده يا هم‌اكنون مشغول تحصيل است توصيه مي‌شود براي ورود به فضاي كسب و كار پيش از هر چيز مهارت و دانش كسب كند. مهارتي كه دانشجويان اين رشته‌ها در دانشگاه فرامي‌گيرند از فضاي تجارت و راه‌اندازي كسب و كار دور است. اين افراد بيشتر مباحث نظري را ياد مي‌گيرند درحالي‌كه كسب و كار يك حوزه كاملا عملي است. علاوه بر كسب دانش و مهارت توصيه مي‌شود براي آشنايي بيشتر با فضا، در رويداد‌هاي استارتاپي شركت كنند. مسئله بعدي شبكه‌سازي است كه شايد حتي از مهارت افزايي هم مهم‌تر باشد. بايد كم‌كم بتوانند با ايجاد شبكه‌اي كه در آن همه افراد با دغدغه‌هاي مشابه جمع شده‌اند با يكديگر آشنا شده و حتي دست به برگزاري رويدادهايي همچون استارتاپ بزنند. اين فضا در بين بچه‌هاي رشته‌هاي تكنولوژيك زياد ديده‌ مي‌شود اما متأسفانه در حوزه علوم انساني كمتر ايجاد شده است.

کد خبر 354470

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha