مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۰
۰ نفر

داروهای بدون نسخه اگر قیمت روی جعبه با قیمت اعلامی داروخانه متفاوت باشد، تخلف محسوب می‌شود.

مديركل نظارت بر دارو و مواد‌مخدر سازمان غذا و دارو، گفت: تفاوت قيمت روي جعبه با قيمت اعلامي دارو تخلف است. به‌طور مثال درباره تفاوت قيمت شربت سرماخوردگي كودكان كه در چند روز اخير حاشيه‌هايي را نيز به همراه داشته است و با قيمت روي جعبه ۱۴۰۰ توماني ۳۰۰۰ تومان به فروش مي‌رسيده است تأكيد مي‌كنم به‌طور كلي در مورد داروهاي بدون نسخه اگر قيمت روي جعبه با قيمت اعلامي داروخانه متفاوت باشد، تخلف محسوب مي‌شود.

دكتر اكبر عبداللهي، در توضيح اين مطلب كه برخي داروخانه‌ها گرانفروشي مي‌كنند و تخلفاتي دارند، گفت:قيمت داروها پس از تصويب و ابلاغ اين اداره كل در همه داروخانه‌ها بايد اجرا شود.

وي در ادامه افزود: متأسفانه يكي از شركت‌هاي داروسازي بدون رعايت ضوابط، قيمت اين دارو را افزايش داده بود كه تذكرات لازم را دريافت كرد. در مورد داروي مذكور نيز به‌دليل تخلف شركت توليدكننده، دستور جمع‌آوري آن دارو از بازار صادر شده و درصورتي كه اين گزارش مربوط به شهريور يا قبل از آن نباشد، نشان‌دهنده تخلف شركت توليد‌كننده و داروخانه‌اي است كه دارو را به بيمار تحويل داده است و به‌طور حتم بررسي مي‌شود.

همچنين مديركل نظارت بر دارو و مواد‌مخدر سازمان غذا و دارو با بيان اينكه داروخانه‌ها يكي از مهم‌ترين چرخه‌هاي درماني در هر جامعه‌اي محسوب مي‌شود، درباره مهم‌ترين و بيشترين تخلفات داروخانه‌ها نيز افزود: 5تخلف را مي‌توان از عمده تخلفات داروخانه‌ها ذكر كرد، كما اينكه همه داروخانه‌ها تخلف نمي‌كنند ولي برخي از داروخانه‌ها كه تخلفي مرتكب مي‌شوند از بارزترين تخلف آنان مي‌توان در ارائه «داروي بدون نسخه» اشاره كرد، 4تخلف عمده ديگر داروخانه‌ها به‌ترتيب در زمينه «رعايت نكردن قيمت دارو» و يا خدمات دارويي، نداشتن «برچسب اصالت» روي فرآورده‌هاي بهداشتي و آرايشي، «فروش محصولات قاچاق» (دارو و مكمل) و درنهايت «عدم حضور مسئول فني» در داروخانه اشاره كرد.

  • شكايت‌هاي خود را به مركز اطلاعات دارويي بگوييد

مديركل نظارت بر دارو و مواد‌مخدر سازمان غذا و دارو با اشاره به اينكه هم‌اكنون در حدود 10هزار داروخانه در كشور فعاليت مي‌كنند، بر انتظار بالاي وزارت بهداشت از داروخانه‌ها براي ارائه خدمات مناسب به بيماران تأكيد كرد. اكبر عبداللهي گفت: شهروندان مي‌توانند درصورت مواجهه با گرانفروشي و درصورت داشتن هرگونه شكايت دارويي به شماره تلفن۱۴۹۰ اعلام كنند تا از اين طريق بازرسان سازمان غذا و دارو و معاونت‌هاي غذا و داروي استان‌ها موضوع را پيگيري و در اسرع وقت رسيدگي كنند.

  • روش قيمت‌گذاري دارو در كشور

قيمت‌گذاري دارو توسط كميسيون قانوني قيمت‌گذاري دارويي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي صورت مي‌گيرد و قيمت سه‌گانه دارو شامل بهاي مصرف‌كننده، بهاي فروش به داروخانه‌ها و بهاي فروش به پخش تعيين شده و به سازمان‌هاي بيمه‌گر، شركت‌هاي توزيع‌كننده و داروخانه‌هاي سراسر كشور جهت اجرا ابلاغ مي‌شود.

  • يكسان بودن قيمت دارو

نكته مهم اينجاست است كه قيمت دارو در سراسر كشور يكسان است و تمامي قيمت‌هاي ابلاغي توسط معاونت‌هاي غذا و دارو و سازمان‌هاي بيمه‌گر كنترل مي‌شود.

کد خبر 354306

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha