شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۱
۰ نفر

هم‌اکنون بیش از ۳ هزار نفر از جانبازان و معلولان تهران عضو سامانه‌ای هستند که می‌توانند به‌وسیله آن از مزایای سرویس‌های حمل‌ونقل عمومی ویژه بهره‌مند شوند.

قالیباف

شماره چهار‌رقمي 6305، كه با عنوان هشتگ #شماره_مهرباني معروف شده، پل ارتباطي اين سامانه با جانبازان و معلولاني است كه نياز به استفاده از خدمات حمل‌ونقلي دارند. حال خبر مي‌رسد كه قرار است سامانه مخصوص اين قشر از جامعه توسعه يابد. ديروز شهردار تهران هم در يك نشست صميمي با مديران سازمان‌هاي مردم‌نهاد فعال در حوزه معلولان كه به مناسبت روز جهاني معلولان ترتيب داده شده بود به اين موضوع اشاره كرد و گفت: بحث حمل‌ونقل معلولان در اولويت كاري قرار گرفته است و حتما اين سامانه را تقويت مي‌كنيم.

محمدباقر قاليباف با بيان اينكه پيش از اين نخستين تجربه در حوزه حمل‌ونقل معلولان‌10سال پيش آغاز شد، افزود:‌‌ اكنون وقت آن فرا رسيده است كه سامانه حمل‌ونقل معلولان را نيز به‌گونه ديگري ارتقا دهيم. شهردار پايتخت ديروز به مسائل و مشكلات مربوط به اداره شهرها در ايران ‌ نيز پرداخت و گفت: ساختار شهرداري‌هاي ايران با عموم كشورها متفاوت است؛

چنانچه در ساير كشورها عمدتا شهرداري‌ها به‌معناي واقعي براي امورات شهر به‌صورت يكپارچه تصميم‌گيري مي‌كنند اما از روز شكل‌گيري بلديه تا‌كنون اين چالش و محدوديت‌ها در شهرداري‌هاي كشور ما وجود دارد. وي در عين حال تأكيد كرد كه البته اين موضوع دليل نمي‌شود تا مسئوليت‌هاي اسلامي، انساني و حقوقي خود را نسبت به اين امر مهم به فراموشي بسپارند؛ همانطور كه نخستين اقدام شهرداري تهران درباره معلولان در د‌ي‌ماه سال 84و تنها 4ماه پس از آغاز اين دوره مديريتي شهرداري تهران صورت گرفت.

شهردار تهران در ادامه اظهار داشت: سرانه هر شهروند براساس هزينه‌اي كه در طول يك‌سال پرداخت مي‌شود، نشان مي‌دهد مجموعه معلولان به دلايل متفاوت نمي‌توانند از خدماتي كه بقيه مردم شهر بهره‌مند هستند، استفاده كنند؛ كما اينكه اين جزو حقوق قطعي و اوليه آنها محسوب مي‌شود. قاليباف اعلام كرد كه به‌منظور برطرف كردن اين مشكل در بودجه سال آينده به‌گونه‌اي برنامه‌ريزي خواهند كرد تا براساس سرانه افراد، درصدي را به‌صورت برنامه‌ريزي شده براي حوزه معلولان اختصاص دهند. به گفته وي البته اين كمك از نوع كمك‌هاي نقدي ناچيزي كه بهزيستي به‌صورت ماهانه براي معلولان واريز مي‌كند، نيست.

  • نصب 200 بالابر در منازل معلولان

شهردار تهران در ادامه به موضوع نصب بالابر در منازل افراد داراي معلوليت جسمي شديد اشاره كرد و گفت: تا‌كنون نزديك به 200دستگاه بالابر در منازل معلولان نصب شده و در موارد باقيمانده نيز مشكلات حقوقي بين ساكنان مجتمع‌هاي مسكوني و معلولان وجود داشته كه در تلاش براي حل اين موضوعات هستيم. به گفته قاليباف، شهرداران نواحي نيز مكلف هستند تردد معلولان را در اولويت قرار دهند تا معلولان از مقابل در‌ منزل خود تا رسيدن به راه اصلي دچار مشكل نباشند؛ بنابراين بايد مسير تردد آنها را مناسب‌سازي كنند.

  • زمين‌هايي براي احداث مراكز توانبخشي

شهردار تهران در بخش ديگري از سخنان خود به موضوع احداث مراكز توانبخشي ويژه معلولان در شهر تهران اشاره كرد و گفت: پيش از اين مكان‌يابي‌هاي مورد نياز به‌منظور احداث 5مركز در 5نقطه شهر تهران صورت گرفت و مجموعه قمر بني‌هاشم در جنوب شرقي شهر نيز احداث شد تا الگوها روشن شود. به گفته قاليباف اين مجموعه طبق استاندارد جهاني ساخته شده و بايد در حوزه بهره‌برداري مورد توجه ويژه‌ قرار گيرد. وي بر ضرورت تغيير نگاه‌ها براي حل مسائل تأكيد كرد و عنوان داشت:

براساس نيازهاي موجود و جغرافيايي حضور معلولان در شهر تهران مي‌توانيم زمين‌هايي را در اختيار بگذاريم تا با كمك خيران، مراكزي براي توانبخشي معلولان احداث شود كه اهميت آن از‌ ‌توسعه مساجد و سراي محلات نيز كمتر نيست. شهردار تهران در ادامه بر بسيج ‌ سازمان‌هاي مردم نهاد تأكيد كرد تا براساس آن اطلاع‌رساني درستي به جهت ساخت مراكز توانبخشي معلولان صورت گيرد و شهرداري تهران نيز زمين مورد نياز براي احداث اين مراكز را تأمين كند. قاليباف در ادامه عنوان داشت:

روزي كه توفيق خدمت در شهرداري تهران را پيدا كردم، بر ضرورت تبديل شهرداري تهران از سازمان خدماتي به نهاد اجتماعي تأكيد داشتيم تا تغيير نگرش در مجموعه كاري سازماني مثل شهرداري صورت گيرد؛ البته اين اقدامات در‌خور‌ شأن مردم نيست اما زير ساخت‌هايي كه در اين دوره در شهر تهران ايجاد شده به اندازه 45درصد زيرساخت‌هاي كل تاريخ بلديه تهران است.

قاليباف افزود: اكنون شهر تهران در حوزه زيرساخت‌ها به نقطه‌اي رسيده كه هرقدر بخواهيم آنها را اضافه كنيم، ديگر كيفيت زندگي در شهر از بعد مادي و معنوي ارتقا پيدا نخواهد كرد؛ به همين منظور از 2سال قبل تأكيد داريم كه اگر ارتقاي فرهنگي و ارتقاي حوزه‌هاي اجتماعي را پيدا نكنيم، هرگونه هزينه كردن در حوزه‌هاي زيرساختي آرامش و آسايش نخواهد آورد.

  • استقبال هنرمندان از طرح ويژه شهرداري براي معلولان

ديروز همزمان با روز جهاني معلولان تعدادي از هنرمندان كشور به‌ويژه در عرصه سينما و تلويزيون با انتشار تصويري در صفحات اجتماعي خود، از شهروندان درخواست كردند تا شماره 6305را به‌خاطر بسپارند؛ شماره‌اي كه از طريق آن، امكان دسترسي معلولان به سامانه حمل‌ونقل عمومي ويژه آنها فراهم مي‌شود. مهران رجبي، برزو ارجمند، پويا اميني، ليلا بلوكات، كورش تهامي، پرستو صالحي و تعداد ديگري از هنرمندان ضمن انتشار تصوير مربوطه، در اين راستا از شهروندان خواستند تا براي ياري توانياب‌هاي شهرمان، شماره 6305را به‌خاطر بسپارند و با انتشار هشتگ # شماره_مهرباني، آن‌را به ديگران نيز معرفي كنند. اينطور كه در پوستر مربوط به شماره مهرباني آمده، تماس با سامانه مذكور، خدمات زير را فراهم مي‌كند:

پذيرش و ثبت‌نام توانياب‌هايي با معلوليت شديد براي استفاده از خدمات حمل‌ونقل رايگان در شهر

اختصاص محل پارك ويژه معلولان در حوالي منزل آنها

نصب بالابر در محل سكونت توانياب‌ها (البته درصورت فراهم بودن شرايط ازجمله مالكيت فرد معلول)

معرفي توانياب به مدارس ويژه

مناسب‌سازي مسير تردد توانياب‌‌ها از درب منزل تا نخستين شريان اصلي نزديك محل سكونت

  • مناسب‌سازي در ساخت‌وساز جدي گرفته مي‌شود

با وجود اينكه برخي اعضاي شوراي شهر، قوانين حوزه شهرسازي را براي مناسب‌سازي بناهاي در حال احداث ناكافي مي‌دانند اما مديركل معماري و ساختمان معاونت شهرسازي شهرداري تهران تأكيد كرد: تمامي ساختمان‌هاي در حال احداث براساس مقررات ملي ساختمان ملزم به مناسب‌سازي‌ هستند. سهيلا صادق‌زاده، گفت: طي چند سال اخير ضوابط اجرايي با شيوه‌نامه‌هايي به‌صورت تصويري و گرافيكي شفا‌‌سازي‌ شده است.

به گفته وي، بايد تمامي پروانه‌هاي ساختماني براساس مقررات ملي ساختماني صادر ‌شود كه براساس آن ضوابط و مقرراتي درخصوص مناسب‌سازي‌ براي افراد داراي معلوليت پيش‌بيني شده است. وي همچنين اضافه كرد كه در جريان اجرا توسط مهندسين ناظر و مأموران شهرداري در نواحي، اجراي اين مقررات مورد بازبيني و نظارت قرار مي‌گيرد.

به گفته مديركل معماري و ساختمان شهر تهران، ۲۰۰ ساختمان شهرداري، ۳۰ فضاي شهري و حدود ۱۷ بوستان در تهران قرار است مناسب‌سازي شوند. وي همچنين اعلام كرد كه نقشه‌هاي مناسب‌سازي اين ساختمان‌ها تهيه شده و اعتبارات لازم نيز پيش‌بيني شده كه منطقه ۱۴ به‌عنوان نخستين منطقه درخصوص مناسب‌سازي‌ پيشقدم شده است. صادق‌زاده با بيان اينكه هم‌اكنون بوستان شريعتي در حال مناسب‌سازي‌ است، گفت: طي سال‌هاي اخير تلاش‌هاي زيادي براي مناسب‌سازي‌ فضاهاي شهري شده است اما به جز مديران شهري و NGO‌ها، مردم نيز بايد در اين زمينه همكاري كرده و در اين خصوص فرهنگسازي كنند.

کد خبر 354288

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha