شهردار تهران از عقب‌نشینی دولت در جمع‌آوری موتورسیکلت‌های کاربراتوری انتقاد کرد.

محمدباقر قاليباف درخصوص طرح مديريت شهري تهران براي كاهش آلودگي هوا گفت: با توجه به اينكه مدت‌هاي طولاني درباره مسئله آلودگي هوا مطالعه دقيق و كارشناسي با برخي دانشگاه‌هاي داخلي و خارجي داشتيم، طرحي را براي كاهش آلودگي هواي پايتخت مدون كرديم.

شهردار پايتخت با بيان اينكه طرح كاهش آلودگي هواي تهران را به دولت ارائه كرده است، تصريح كرد: طرح در جلسه‌اي به معاون اول رئيس‌جمهور ارائه شد و البته پس از آن نيز جلساتي با معاون اجرايي رئيس‌جمهور داشتيم كه در نهايت دولت طرح را پذيرفت. قاليباف ادامه داد: ظاهرا پس از تكميل تحقيقات، اين طرح به جلسه هيأت دولت برده شد كه بنده در جريان جزئيات آن نيستم.

شهردار تهران تصريح كرد: دولت مسئوليت اجراي اين طرح را قبول كرده است تا اجرايي شود. وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا طرح يادشده به مرحله اجرا درآمده است يا خير، گفت: متأسفانه اخيرا مطلع شده‌ام نخستين بند طرح يعني توقف توليد موتورسيكلت‌هاي كاربراتوري و جمع‌آوري باقيمانده اين وسيله نقليه با عقب‌نشيني دولت مواجه شده است كه اميدوارم دولت در ساير بندهاي اين طرح عقب‌نشيني نكند.

شهردار تهران اواخر سال گذشته از تدوين يك بسته عملياتي با 5برنامه زودبازده براي «مهار منابع آلاينده‌ها» و «جلوگيري از تكرار وضعيت قرمز آلودگي هوا» خبر داد. قاليباف همچنين در شهريور امسال تأكيد كرده بود كه شهرداري علمي‌ترين برنامه را براي كاهش آلودگي هوا دارد.

  • محيط‌زيست هم مخالف است

رئيس تغيير اقليم آب و هواي محيط‌زيست هم درباره اين موضوع گفت: اين سازمان مخالف شماره‌گذاري دوباره موتورسيكلت‌هاي كاربراتوري توليد شده در انبارهاي كشور است. مسعود زندي در گفت‌وگو با خبرگزاري صدا و سيما افزود: هم‌اكنون موتورسيكلت‌ها 18درصد در آلودگي هواي پايتخت و كلانشهرها سهيم هستند و در توليد منوكسيدكربن 19درصد و در توليد ذرات معلق كمتر از 2.5ميكرون 10درصد سهم دارند.

وي ادامه داد: موتورسيكلت‌ها از همان ابتدايي كه قرار است توليد شوند بايد استاندارد آلايندگي را دريافت كنند و هم‌اكنون استاندارد موتورسيكلت‌ها يورو3 است اما چون متأسفانه كاربراتوري هستند، پايداري ندارند و زماني كه توليد مي‌شوند و بعد از يك هفته كه در چرخه تردد قرار مي‌گيرند، همه تنظيمات و استانداردهاي آنان به هم مي‌خورد و به‌عنوان يك منبع آلاينده در شهر محسوب مي‌شوند.

وي گفت: يك دستگاه موتورسيكلت حداقل در حد 5خودرو آلايندگي دارد و به همين علت سازمان حفاظت محيط‌زيست از 2سال گذشته دنبال اين موضوع بوده است كه توليد موتورسيكلت‌هاي كاربراتوري را متوقف كند و نهايتا اين موضوع در مصوبه بُرش يكساله كاهش آلودگي هوا در كلانشهرها به‌خصوص تهران مصوب و اين ممنوعيت ايجاد شد.

کد خبر 355095

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha