همشهری آنلاین: برخی مواد خوراکی به گفته کارشناسان به حفظ سلامت کبد کمک می‌کنند.

خوراکی‌های مفید برای کبد را بشناسید

به گزارش خبرنگار مهر، متخصصان مصرف برخی مواد خوراکی را برای کبد مفید می‌دانند که در ادامه اشاره می‌شود.

  • سیر

به گفته محققان، سیر کمک می‌کند تا کبد آنزیم‌های موردنیاز برای دفع سموم را فعال کند. بعلاوه دارای میزان بالای ترکیبات طبیعی آلیسین و سلنیوم است که به پاکسازی کبد کمک می‌کند. به عنوان مثال، آلیسین دارای ویژگی‌های آنتی‌اکسیدانی، آنتی بیوتیکی و ضدقارچی است، درحالیکه سلنیوم موجب افزایش عملکرد آنتی اکسیدان‌ها می‌شود. بعلاوه سیر حاوی آرژنین هم هست.

  • قهوه

قهوه دارای خواصی است که به کاهش ریسک بیماری کبد کمک می‌کند، اگرچه محققان دلیل قطعی آن را نمی‌دانند. طبق نتایج یک مطالعه، مصرف روزی دو فنجان قهوه در روز موجب کاهش احتمال ابتلا به بیماری کبد تا ۴۴ درصد می‌شود. علیرغم تاثیرات مثبت قهوه بر کبد، محققان اذعان می‌دارند که قهوه به تنهایی نمی‌تواند تاثیرات مخرب مصرف الکل را برگرداند.

  • آووکادو

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که این سوپر میوه بسیار برای سلامت کبد مفید است. این میوه حاوی آنتی اکسیدانی موسوم به گلوتاتیون است که مسئول فیلتر کردن مواد مضر از کبد بوده و از سلول‌های کبدی در مقابل آسیب حفاظت می‌کند.

  • زردچوبه

ادویه زردچوبه بسیار برای کبد مفید است. به گفته محققان، زردچوبه به کاهش میزان آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد به کبد یا آسیب ناشی از مولکول‌های به شدت ناپایدار کمک می‌کند. همچنین طبق گزارشات زردچوبه به بدن در هضم چربی و ایجاد صفرا که همچون یک سم زدا طبیعی در کبد عمل می‌کند، کمک می‌کند.

  • گریپ فروت

گریپ فروت می‌تواند به پیشگیری از اسیب کبدی کمک کند. به گفته محققان، میزان بالای ویتامین C و خواص ضداکسایشی این میوه در خروج سموم از بدن نقش داشته و از آسیب به سلول‌ها پیشگیری می‌کند. همچنین مطالعه ۲۰۰۶ نشان می‌دهد عصاره گریپ فروت موسوم به نارنجینن می‌تواند موجب فعال‌سازی مواد شیمیایی مسئول در اکسایش اسیدچرب شود. در بلندمدت این ماده از بروز بیماری کبد چرب پیشگیری می‌کند.

کد خبر 354202

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha