همشهری آنلاین: صدها هزار اسلامگرای اندونزیایی جمعه با بر سر گذاشتن کلاه های سفیدرنگ در مرکز جاکارتا پایتخت این کشور جنوب شرق آسیا تجمع کردند

صدها هزار اندونزیایی علیه فرماندار جاکارتا تظاهرات کردند

تا بار دیگر درخواست خود را برای دستگیری و محاکمه 'باسوکی تجاجاح پورناما' فرماندار چینی تبار و مسیحی این کلان شهر مطرح کنند.

به گزارش ایرنا، اگرچه این تجمع قرار بود از ساعت 8 صبح آغاز شود، اما گروهی از اندونزیایی ها که از شهرهای دیگر به جاکارتا آمده بودند از ساعت 5 و 30 دقیقه صبح حرکت اعتراضی خود را شکل دادند.

پس از اعتراضات 4 نوامبر (14 آبان) این برای بار دومین بار است که مسلمانان اندونزی در اعتراض به فرماندار مسیحی جاکارتا که وی را کافر می خوانند، در خیابان های این شهر تجمع اعتراض آمیز برگزار کردند.

در نخستین حرکت اعتراضی یک نفر کشته و بیش از 100 نفر به دلیل استفاده نیروهای امنیتی از گاز اشک آور و آب فشار قوی مصدوم شدند. دولت اندونزی همچنین اعلام کرد برخی تروریست ها بین معترضان نفوذ کرده بودند.

تارنمای روزنامه 'جاکارتا پست' مدعی شد در دومین تظاهرات که امروز برگزار شد بیش از 500 هزار معترض در اطراف بنای یادبود ملی این کشور در جاکارتا تجمع کردند.

22 هزار نیروی امنیتی اندونزی امروز برای برقراری امنیت در میان معترضان حضور داشت.

برخی منابع خبری محلی اندونزی نیز تعداد معترضان روز جمعه شهر جاکارتا را بین 150 تا 200 هزار نفر تخمین زدند که در مقایسه با رقم 100 هزار نفر 14 آبان ماه بیشتر بوده اند.

پلیس اندونزی نیز امروز قبل از برگزاری این اعتراضات که از آن به عنوان 'اقدام برای دفاع از اسلام' یاد شد، نسبت به دستگیری 10 نفر که متهم به خیانت هستند اقدام کرد که تحقیقات از آنها در حال انجام است.

میان این 10 نفر نام خواهر 'مگاواتی سوکارنوپوتری' رئیس جمهوری اسبق اندونزی و دو ژنرال بازنشسته ارتش دیده می شود.

معترضان اندونزیایی در حالی در خیابان های شهر جاکارتا تجمع کردند که فرماندار این شهر سفر خود را به یکی از مناطق مرکزی جاکارتا که قرار بود به منظور سخنرانی در یک کارزار انتخاباتی انجام شود، لغو کرد.

فرماندار جاکارتا قصد دارد در انتخابات این پست که قرار است ماه فوریه سال آینده برگزار شود، شرکت کند.

وی خارج از روند قانونی اندونزی که نامزد تایید شده دارای مصونیت است به دادگاه احضار شده است و پلیس در حال تحقیق در مورد ادعای اسلام گراهای اندونزی برای توهین وی به قرآن و اسلام است.

'جوکو ویدودو' رئیس جمهوری اندونزی که زمانی 'باسوکی تجاجاح پورناما' فرماندار چینی تبار و مسیحی جاکارتا معاونش در فرمانداری بود امروز هنگام برگزاری اعتراضات و پیش از نماز جمعه به همراه 'یوسف کالا' معاونش در بین جمعیت معترض حاضر شد.

'ویرانتو' وزیر هماهنگی امور امنیتی، حقوقی و سیاسی و 'لقمان حکیم' وزیر امور مذهبی نیز از جمله دیگر دولتمردان اندونزی بودند که برای اقامه نماز در اطراف بنای یادبود ملی این کشور حضور یافتند.

'جوکو ویدودو' پس از اقامه نماز در سخنرانی کوتاهی از دعای مردم برای امنیت کشور تشکر و از مردمی که با آرامش در این اعتراض شرکت کردند و نظم را رعایت نمودند، قدردانی کرد.

معترضان اندونزیایی اوایل هفته جاری که دادستان این کشور اعلام کرد فرایند قانونی علیه فرماندار جاکارتا انجام می شود، یک قدم به پیروزی خود در برکناری وی از این پست نزدیک تر شده اند.

سفارت آمریکا نیز امروز با تعطیل کردن بخش کنسولی اش به شهروندان توصیه کرد از این اعتراضات که یک تجمع بزرگ عبادی در مرکز جاکارتا است، دوری کنند.

سفارت آمریکا همچنین ادعا کرده بود حتی اگر این معترضان قصد داشته باشند این تجمع را به صورت مسالمت آمیز برگزار کنند، ممکن است به خشونت و منازعه کشیده شود. علاوه بر این برخی از گروه های تروریستی ممکن است برای ایجاد خشونت از این فرصت استفاده نمایند.

سفارت های ژاپن و استرالیا نیز با صدور بیانیه هایی نسبت به حضور شهروندان خود در جاکارتا هشدار داده بودند.

کد خبر 354123

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha