همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به رسمیت شناختن فلسطین در کمتر از ده درصدِ خاک سرزمین‌های اشغالی را مشروط به مذاکرات مستقیم دانست.

در واکنش به درخواست جیمی کارتر اعلام شد | شرط آمریکا برای به رسمیت شناختن فلسطین

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کشور به اصطلاح فلسطین در کمتر از ده درصد از خاک اشغالی فلسطین را مشروط به مذاکرات مستقیم سازش بین تشکیلات خودگردان فلسطینی و رژیم صهیونیستی دانست.

جان کربی درباره درخواست جیمی کارتر رئیس جمهور اسبق آمریکا مبنی بر لزوم برداشتن گامهای لازم پیش از بیستم ژانویه به منظور موافقت دیپلماتیک آمریکا با عضویت کشور فلسطین برای تبدیل شدن به عضو کامل سازمان ملل متحد گفت: ما احترام زیادی برای کارتر رئیس جمهور سابق و تلاشهای خستگی ناپذیر او برای رسیدن به صلح در دوران ریاست جمهوری وی و سالهای بعد از آن، قائلیم. او یک آمریکایی بزرگ است. نظر ما تغییر نکرده است و معتقدیم مسیری که ترجیح داده می شود این است که فلسطینیان از طریق مذاکرات مستقیم به کشور دست پیدا کنند ، مذاکراتی که به صلحی عادلانه، پایدار و جامع مبتنی بر رواه حل دو کشور منتهی شود. موضع ما این است که به رسمیت شناختن کشور فلسطین پیش از حل آن از طریق مذاکره، نارس و شتابزده خواهد بود. ما از شروع دوباره مذاکرات استقبال می کنیم. اما برای اینکه به آن نقطه برسیم نیاز است رهبری جدی در دو طرف به منظور کاهش تنشها و لفاظی ها و خشونت باشد به طوریکه نشان دهند مایلند بنشینند و درباره راه حل دو کشور گفتگو کنند. اما هنوز این طور نشده است.

  • جان کربی: دغدغه ما اینست که به نقطه ای برسیم که خشونت دریمن متوقف شود

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت دغدغه ما این است که به نقطه ای برسیم که خشونت در یمن متوقف شود و کمک ها به مردم نیازمند یمن برسد و بتوانیم راه حلی سیاسی برای جنگ یمن پیدا کنیم.

به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما، جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره تحولات یمن گفت به نظر ما اقدام حوثی ها در تشکیل دولت اصلا به حل سیاسی بحران از طریق مذاکرات کمکی نمی کند، راه حلی که مورد قبول مردم یمن باشد. البته من نمی خواهم درباره گفتگوهایی که جریان دارد صحبت کنم. جان کری وزیر خارجه آمریکا غیرعلنی و علنی درباره خواست خود برای رسیدن به آینده ای بهتر برای مردم یمن صحبت کرده است و می خواهد جنگ در یمن متوقف شود و راه حلی سیاسی به دست آید، راه حلی که از طریق مذاکره حاصل شود، راه حلی که بتواند کمک ها را برای مردم یمن فراهم کند و بتواند جلوی خشونت و خونریزی را بگیرد و فرایندی سیاسی به سمت جلو رقم بزند. او خیلی روی این مسئله کار می کند.

خبرنگاری گفت آیا نگران تجزیه یمن نیستید؟

کربی گفت دغدغه ما این است که به نقطه ای برسیم که خشونت متوقف شود و کمکها بتواند به مردم نیازمند یمن برسد و بتوانیم راه حلی سیاسی برای جنگ یمن پیدا کنیم. من نمی خواهم درباره آینده یمن و نتایج جنگ در آن کشور گمانه زنی کنم. روشن است که ما می خواهیم کشور یمن حفظ شود و نهادهای حاکمیتی که مسئول و پاسخگوی مردم یمن هستند تاسیس شود و طوری حفظ شود که جامعه بین المللی بتواند همچنان از آن حمایت کند اما حیاتی تر این است که آنها بتوانند نیازهای مردم یمن را تامین کنند.

  • برای تحکیم دولت لیبی تلاش می کنیم

جان کربی درباره لیبی هم گفت اکنون ما دولت توافق ملی را در لیبی داریم که در سطح بین المللی به رسمیت شناخته شده است اما هنوز تندروهای حاضر در اراضی لیبی آن را به چالش می کشند و کارهای زیادی است که باید انجام شود از جمله اینکه باید برای تحکیم دولت کنونی در لیبی تلاش کرد. جان کری تا زمانی که وزیر خارجه آمریکاست، برای حل این بحرانها سخت تلاش خواهد کرد.

کد خبر 354041

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha