همشهری آنلاین: محققان دریافته‌اند پروتئین‌های آلزایمر با از دست دادن بینایی در افراد ۵۰ سال به بالا مرتبط هستند.

ارتباط پروتئین‌های آلزایمر و نابینایی در سالمندان

به گزارش خبرنگار مهر، محققان دانشگاه ساوتهامپتون انگلستان دریافته‌اند گروهی از پروتئین‌ها که احتمالا علت بیماری آلزایمر هستند، در شبکیه فرد مسن جمع شده و به آن آسیب می‌رسانند و همچنین دلیل اصلی از بین رفتن بینایی در بین افراد ۵۰ سال به بالا هستند.

بیماری «دژنراسیون ماکولا» یا تباهی لکه زرد چشم (AMD) که با افزایش سن مرتبط است، علت اصلی از بین رفتن بینایی در بین افراد ۵۰ سال به بالاست. این بیماری یک بیماری پیشرونده است که موجب مرگ گیرنده‌های نور شبکیه، سلول‌های حساس به نور در پشت چشم، می‌شود.

شدیدترین آسیب در لکه زرد چشم رخ می‌دهد. این قسمت بخشی از شبکیه است که بیشترین حساسیت به نور را دارد و موجب دید مستقیم و واضح می‌شود. لکه زرد برای کارهای دقیق مثل خواندن و رانندگی لازم است.

مطالعه نشان می‌دهد پروتئین‌هاي آمیلوئید بتا در مدت ۲۴ ساعت قرارگیری وارد سلول‌های شبکیه شدند و سپس ساختار داربستی سلولی را درهم شکستند.

آرجونا راتنایاکا، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «در حال حاضر حدود ۵۰ میلیون نفر در سراسر دنیا مبتلا به AMD هستند. از انجائی که روند پیرشدن جمعیت جهان روبه افزایش است باید فورا درمان‌های جدیدی برای توقف این بیماری ایجاد شود.»

کد خبر 353950

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha