همشهری آنلاین: یک داروساز، گفت: قرص سرماخوردگی علاوه بر استامینوفن، داروی ضد حساسیت و ضد احتقان هم دارد و افراد بهتر است مرتب فشارخون را اندازه گیری کنند زیرا اثر داروی فشارخون را کم می‌کند.

افرادی که نباید استامینوفن کدئین بخورند

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر نوشین محمد حسینی افزود: اگر شما ۱، ۲ و ۳ روز استامینوفن مصرف کردید و سردردتان بهتر نشد و دلیل سردردتان را نمی‌دانید باید به پزشک مراجعه کنند. مشکل دیگر این است که وقتی شما مسکن را بی‌رویه مصرف می‌کنید ممکن است علائم یک بیماری را پوشش دهید.

وی با اشاره به تفاوت‌های استامینوفن کدئین‌دار و ساده، ادامه داد: ما در علم داروسازی، اصطلاحی داریم به نام سی نرژیسم یا هم افزایی برخی داروها یک تاثیر خودشان دارند و در کنار داروی دیگر اثرشان بیشتر می‌شود.

محمد حسینی ادامه داد: به طور نمونه استامینوفن ساده ۳۲۵ میلی‌گرم یک اثر درمانی دارد وقتی به آن ۱۰ میلی‌گرم کدئین اضافه شود اثر آن ۳۲۵ میلی‌گرم بسیار زیاد می‌شود و اگر ما بر اثر بیشتر استامینوفن نیاز داریم، اما نخواهیم از دوز بیشتر استامینوفن به علت سمیت کبدی استفاده کنیم، در این موارد از استامینوفن کدئین‌دار استفاده می‌کنیم و این در هنگام دردهای شدیدتر استفاده می‌شود.

وی اظهارکرد: استامینوفن کدئین‌دار otc نیست ولی استامینوفن ساده داروی otc است. به علت اینکه مصرف کدئین برای بسیاری از افراد مضر است.

این داروساز در پاسخ به این پرسش که چه افرادی نباید از کدئین استفاده کنند، گفت: افرادی که یبوست دارند. افرادی که احتمال وابستگی به کدئین دارند. افرادی که دوره پس از درمان ترک اعتیاد را می‌گذارنند و افرادی که از داروهای خاص استفاده می‌کنند که احتمالا این داروها با کدئین تداخل دارند.

وی تاکید کرد: در بیمارانی که شیمی درمانی می‌شوند پزشک ممکن است ترجیح دهد از استامینوفن ۵۰۰ میلی‌گرم استفاده کند ولی از استامینوفن کدئین‌دار استفاده نکند.

محمد حسینی ادامه داد: استامینوفن کدئین‌دار ممکن است روی دید فرد، رانندگی کردن، کار با دستگاه‌های دقیق، اثر گذار باشد. مصرف بی‌رویه و بدون حساب آن ممکن است وابستگی ایجاد کند.

این داروسار که شبکه رادیویی سلامت گفتگو می‌کرد، اظهارداشت: برخی از مسکن‌ها سمیّت کبدی دارند و برخی از آنها سمیّت کلیوی دارند. بنابراین هنگام مصرف مسکن‌ها، اگر امکان مراجعه به پزشک ندارید حتی الامکان با داروساز مشورت کنید و اگر بیماری زمینه‌ای دارید مثلا بیماری‌های قلبی، کلیوی یا کبدی هنگام خرید دارو otc با دارو ساز مشورت کنید.

کد خبر 353837

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha