مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۵:۳۹
۰ نفر

روز گذشته رزیدنت‌های بیمارستان‌های تهران در اعتراض به عدم‌پرداخت ۹ماهه کارانه و حقوق تجمع اعتراضی برگزار کردند.

اعتراض جامعه پزشکی به معوقات ۹ماهه

به گزارش همشهري، رئيس دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي اين اعتراضات و تجمع‌ها را طبيعي دانسته و گفت: كل دانشگاه‌هاي علوم پزشكي و سيستم سلامت كشور از عدم ‌پرداخت معوقات كارانه و حقوق شاكي هستند و به‌طور كلي 10هزار ميليارد تومان از بيمه‌ها طلب دارند و اين مسئله سبب بروز مشكلات بسياري شده است.

دكتر علي‌اصغر پيوندي با بيان اينكه بيمارستان‌هاي تحت نظر دانشگاه علوم‌پزشكي شهيد بهشتي نزديك به 550ميليارد تومان مطالبات عقب‌مانده دارند به خبرنگار همشهري گفت: تأمين اجتماعي و بيمه سلامت در راس بدهكاران به دانشگاه‌هاي علوم پزشكي هستند. وي افزود: از فروردين‌ماه95 تاكنون دريافتي خاصي نداشته‌‌ايم؛ اين در حالي است كه بيمارستان‌ها نمي‌توانند ارائه خدمت خود را متوقف كنند و همين مسئله باعث فشار مضاعف به سيستم درماني كشور شده است. رئيس دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، حجم بدهي بيمه‌ها را نزديك به 10هزار ميليارد تومان برآورد كرده و افزود كه دولت بايد هرچه سريع‌تر نسبت به اختصاص منابع عقب‌مانده اقدام كند. پيوندي افزود: البته قول‌هايي از سوي آقاي ربيعي وزير تعاون، كار و رفاه‌اجتماعي داده شده كه اميدواريم هرچه سريع‌تر انجام شود.

  • كاسه صبر لبريز شده است!

اما پيش‌تر محمد آقاجاني، معاون درمان وزارت بهداشت با عنوان اين مطلب كه كاسه صبر همكاران ما در بيمارستان‌ها به‌دليل فشار فزاينده تأخير بدهي بيمه‌ها لبريز شده و چرخه اداره بيمارستان‌ها را دشوار كرده است، گفته بود: در سازمان تأمين اجتماعي مشكل كمبود اعتبار نيست. حق درمان بيمه‌شدگان تأمين اجتماعي در محل خودش هزينه نمي‌شود، درصورتي كه بايد 9 بيست‌و‌هفتم از حق بيمه در حوزه درمان هزينه شود.

آقاجاني همچنين گفته بود: بيمارستان‌هاي ملكي و پرسنل بيمارستان‌هاي تأمين اجتماعي، حق خود را به‌موقع دريافت مي‌كنند اما اين سازمان براي 600بيمارستان دولتي كه 80درصد از خدمات درماني كشور را ارائه مي‌دهند، با تأخير پرداخت مي‌كند.

وي گفت: شركت‌هاي دارويي، لوازم پزشكي، پرسنل و طلبكاران، يك سال است كه از وزارت بهداشت مطالبه دارند. معاون وزير بهداشت افزود: بخشي از بودجه بيمارستان‌ها از طريق دولت تأمين مي‌شود اما هزينه‌هاي غذا، انرژي، پزشكان و 50درصد از پرسنل بيمارستاني كه در استخدام دولت نيستند، از محل درآمدهاي بيمارستان‌ها تأمين مي‌شود كه تأخير يكساله در پرداخت‌ها، وضعيت را دشوار ساخته است. وي گفت: سال95 رو به اتمام است اما تأمين اجتماعي هنوز به پرداخت بدهي‌هاي خود در سال95 ورود نكرده است.

آقاجاني افزود: سابقه نداشته كه در‌ ماه آذر باشيم اما هنوز مطالبات فروردين را نگرفته باشيم حتي 300ميليارد تومان از فروردين94 از تأمين اجتماعي مطالبه داريم و در سال95 درصد بسيار اندكي از مطالبات فروردين و ارديبهشت امسال به برخي از بيمارستان‌ها پرداخت شده است. درحالي‌كه براساس قانون، 60درصد از اسناد پزشكي ارسالي به بيمه‌ها بايد ظرف مدت 15روز و باقيمانده آن ظرف 3‌ماه به بيمارستان‌ها پرداخت شود در غيراين صورت بايد براساس نرخ اوراق، تأخير آن پرداخت شود اما اصل و جريمه بدهي پرداخت نشده است.

معاون درمان وزارت بهداشت، گفت: سازمان تأمين اجتماعي مشكلات ديگرش را از راه‌هاي ديگري به جز حق بيمه‌درماني كارگران حل كند، قرار نيست مشكلات سازمان تأمين اجتماعي متوجه بيمارستان‌هاي دولتي شود.

همچنين ربيعي، وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي از اختصاص 4هزار ميليارد تومان براي پرداخت بدهي به بيمارستان‌ها و داروخانه‌ها و پزشكان در چند‌ماه آينده خبر داده و گفته بود: اين مبلغ قرار است با هماهنگي بورس و بانك مركزي از طريق فروش اوراق بهادار تأمين شود.

کد خبر 353805

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha