رضا درستکار: تینا پاکروان در «نیمه‌شب اتفاق افتاد» نسبت به فیلم اول خود یک گام فراتر رفته و می‌توان آن را در مقایسه با «خانوم» یک جهش بزرگ رو به‌جلو دانست؛ فیلمی که با وجود تجربه اول بودن ناامیدکننده بود اما فیلم دوم به‌دلیل ویژگی‌ها و داستانی که دارد، از نظر مخاطب گرم و دوست‌داشتنی از آب درآمد و تماشاگران از دیدن آن پشیمان نمی‌شوند.

سینما

نيمه‌شب اتفاق افتاد، درامي عاشقانه است كه با مختصات شرايط امروز تعريفي مشخص دارد و در ميان فيلم‌هاي روي پرده، مي‌توان آن را اثري موفق دانست؛ فيلم نه به سينما آسيب مي‌رساند نه به تماشاگران و مي‌توان از ديدنش لذت برد. پاكروان از عهده تعريف كردن مختصاتي كه براي فيلمش درنظر گرفته برآمده و يك داستان سرراست تعريف مي‌كند.

او جهان فيلم خود را از دنياي بيرون جدا فرض كرده است؛ گويي تماشاگر وارد سالن نمايش مي‌شود و تئاتري را روي صحنه نگاه مي‌كند. در واقع قرار است در اين صحنه قصه‌اي تعريف شود كه ما را از مسائل اجتماعي روز و آنچه دور و برمان مي‌گذرد، دقايقي دور كند اما همين صحنه و قصه‌اي كه بازيگران روايت مي‌كنند، اصول جهان خود را مي‌چيند و تماشاگر از تماشاي آن قانع مي‌شود.

پاكروان در نيمه‌شب اتفاق افتاد مفهوم عشق را در دنياي بسيار كوچك نشان مي‌دهد. هر چند همين صحنه هم بايد كارگرداني شود و كارگرداني در اين امر موفق به‌نظر مي‌رسد. او به‌عنوان يك فيلمساز جوان توانسته تماشاگر را به تماشاي يك قصه جمع و جور با مختصات خاص خود و جهاني كه دارد، دعوت كند. شخصيت‌هاي داستان نسبت به افراد پيرامون خود آدم‌هايي ساده‌ترند و بازيگران با داشتن درك درستي از قصه، نقش خود را خوب ايفا كرده‌اند.

به‌نظر من در سينماي امروز يك اتفاق افتاده و آن هم ورود سينماگران نسل جوان است كه در 2سال گذشته با ساختن فيلم‌هاي خوب از قديمي‌ها پيشي گرفته و به توفيق هم رسيده‌اند. بايد بگويم جنس سينماي ما عوض شده و در ميان اين سينماگران، پاكروان به واسطه دستياري فيلمسازان قديمي‌تر، راه سينماي سنتي و كلاسيك را در پيش گرفته است. هر چند همچنان جهان خود را دارد.

  • نويسنده و منتقد
کد خبر 353758

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha