در زمانه‌ای که شمارگان کتاب‌ها در حال دورقمی شدن است و کسی توان خواندن کتابی با بیش از ۱۰۰ یا ۲۰۰ صفحه ندارد، انتشار مجموعه ۱۴ جلدی و ۸۶۹۲ صفحه‌ای نشان می‌دهد عاشقان کتاب هنوز هم در زمانه ما زندگی می‌کنند.

کتاب

علي صاحب‌ياري كه سال‌ها مدرس ادبيات فارسي بوده و اين روزها دوران بازنشستگي را مي‌گذراند، در «گلدسته بستان» گزيده ديوان شاعران پارسي‌گوي 10قرن گذشته را به انتخاب خود گرد آورده و در دسترس علاقه‌مندان قرار داده است.

اين معلم 80 ساله كه مجموعه گلدسته بستان را به «دوستداران زبان نغز و شيرين پارسي در سرتاسر گيتي» پيشكش كرده، درباره هدف خود از گردآوري و انتشار 14جلد كتاب شعر به همشهري مي‌گويد: هميشه وقتي از مردم درباره زندگي شاعران و اشعارشان سؤال مي‌شد، كمتر از شاعران قديمي اطلاع داشتند.

با خودم فكر مي‌كردم چرا مردم در برابر ادبيات كهن منفعل هستند يا شايد هم يافتن آثار سخت است. به همين دليل شروع به گزينش اشعار كردم و فكر مي‌كنم در دسترس قرار دادن اشعار شاعران قديمي مردم را به خواندن ترغيب مي‌كند و براي همه جذاب است.

وي با اشاره به منابعي كه از آنها استفاده كرده يادآور مي‌شود: من چون در كرمانشاه ساكن هستم، سراغ كتابخانه‌هاي دانشگاه و شخصي رفتم و براي برخي شاعران از كتاب‌هاي كتابخانه ملي، مجلس و وزارت ارشاد استفاده كردم. سراغ اشعار برخي شاعران را از ديوان‌هاي خطي گرفتم. بيشتر آثار اندرزي، عرفاني و اشعار روان را آوردم و با اين اوصاف فكر كردم شايد برخي واژه‌ها براي مردم غريب باشد كه در هر كتاب معاني در پاورقي نوشته شده است. از شاعران فارسي‌زبان كشورهايي تاجيكستان، افغانستان و پاكستان هم شعر برگزيده شده و مبنايم شاعراني بودند كه ديوان شعر داشتند.

گلدسته بستان به قيمت 700 هزار تومان منتشر شده و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است؛ رقمي كه بي‌ترديد براي مردم بسيار گران و دور از دسترس است. صاحب‌ياري درباره اين موضوع مي‌گويد: من هم معتقدم قيمت مجموعه زياد است و به‌نظرم كتابخانه‌هاي عمومي و افراد علاقه‌مند مي‌توانند آن را تهيه كنند.

2سال پيش 2نامه براي رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسي نوشتم و درخواست كمك كردم اما متأسفانه پاسخي نگرفتم. وي با اشاره به اينكه سرانجام غلامعلي حداد عادل را در حاشيه يك برنامه ديده، افزود: كتاب را به ايشان نشان دادم و خواستم از آن حمايت كنند. بعد از يك تورق كوتاه، گفتند: «دولت پول ندارد.» اين حرف بسيار مرا دلسرد و ناراحت كرد اما در نهايت خودم همه كارهاي كتاب را انجام دادم.

من 7سال زمان براي به سرانجام رساندن كتاب وقت گذاشتم و سعي كردم اشعاري را انتخاب كنم كه مردم هم دوست داشته باشند و براي آنها خواندن اشعار آسان باشد. در مجموعه 14جلدي گلدسته بستان از ديوان شاعران قرن‌هاي سوم و چهارم هجري قمري تا شاعراني كه تا سال1310 شمسي به دنيا آمده‌اند استفاده شده است.

يكي از بخش‌هاي جالب مجموعه هم اشعار شاعران شهرستان‌هاست كه صاحب‌ياري با تلاش مثال‌زدني آنها را در اين مجموعه گرد آورده است. او قصد دارد بخش دوم مجموعه را كه مربوط به شاعران متولد 1310 تا 1350شمسي است، در يك مجموعه ديگر گردآوري كند.

  • گزينه اشعار 350شاعر 10قرن اخير

«گلدسته بستان» يك مجموعه 14جلدي است كه به انتخاب علي صاحب‌ياري و همت انتشارات يار دانش وارد بازار كتاب شده است. اين مجموعه برگزيده ديوان 350شاعر هزار سال اخير است و هر جلد آن شامل اشعار 25شاعر مي‌شود.

مقدمه مجموعه را ميرجلال‌الدين كزازي نوشته و فهرست تمام شاعران در ابتداي هر جلد براساس 2 اولويت ترتيب زماني و الفبايي آورده شده تا كار جست‌وجو را براي مخاطبان آسان كند. هرچند قيمت 14جلد 700هزار تومان است اما دوستداران شعر و ادبيات فارسي به‌ويژه كتابخانه‌هاي عمومي مي‌توانند در ارتباط مستقيم با انتشارات يار دانش، آن را با هزينه‌اي كمتر در دسترس علاقه‌مندان قرار دهند.

کد خبر 353756

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha