محمد باریکانی: تشکل‌های گردشگری کشور معتقدند سازمان میراث فرهنگی با دریافت مصوبه از دولت درصدد تشکیل تشکل‌های دولتی در بخش گردشگری است.

میراث فرهنگی

تشكل‌هاي گردشگري كشور معتقدند سازمان ميراث فرهنگي با دريافت مصوبه از دولت درصدد تشكيل تشكل‌هاي دولتي در انجمن صنفي دفاتر مسافرت هوايي و جهانگردي ايران با اعلام شكايت به ديوان عدالت اداري براي ابطال مصوبه‌اي كه مسعود سلطاني‌فر، رئيس سابق سازمان ميراث فرهنگي آن‌ را در آخرين روز حضور خود در سازمان ميراث فرهنگي به امضا رساند، خبر داد: رئيس سابق سازمان ميراث ‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري در آخرين شب حضور در دفتر خود به جهت تسريع در به اتمام‌رساندن امور برجاي مانده، با‌ پيگيري برخي افراد مبادرت به امضاي ابلاغيه‌اي با هدف اجراي ماده ۲۵ مصوبه‌اي كرد كه مورد اختلاف تشكل‌هاي ملي گردشگري كشور با آن سازمان است.

انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرت هوايي و جهانگردي ايران در بيانيه خود خطاب به آژانس‌هاي گردشگري كشور آورده است: ضمن اعلام مخالفت انجمن ايران با هرگونه مداخله دولت در امور مربوط به بخش خصوصي به اطلاع همه دفاتر خدمات مسافرتي مي‌رساند، نسبت به مجموعه ايرادات مصوبه شماره 51001/75791 شكايتي در ديوان عدالت اداري مطرح است و در انتظار پاسخ هيأت عمومي ديوان عدالت اداري هستيم.

  • تلاش براي گرفتن مصوبه از دولت

اواسط شهريورماه گذشته اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس‌جمهور، تصويب‌نامه هيأت وزيران درخصوص آيين‌نامه تشكل‌هاي مردم نهاد را در 39ماده به دستگاه‌هاي ذي‌ربط ازجمله سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري جهت تشكيل تشكل‌هاي گردشگري و هتلداري ابلاغ كرد. اين آيين‌نامه علاوه بر تعريف تشكل مردم‌نهاد، شرايط و محدوده جغرافيايي فعاليت آنها، نحوه تقاضاي تشكيل شبكه ملي و استاني اين تشكل‌ها را نيز تعيين كرد.

همچنين نحوه فعاليت نهادهاي خارجي، تشكيل شوراي ملي توسعه و حمايت از تشكل‌ها و وظايف و اختيارات آن، نحوه فعاليت و اختيارات شوراي‌هاي استاني، تهيه اساسنامه براساس مندرجات آيين‌نامه، شرايط عمومي هيأت مؤسس، شوراي مركزي و دبير تشكل‌ها، نحوه ثبت پروانه فعاليت و صدور مجوز، حضور و عضويت تشكل‌ها در مجامع بين‌المللي و نحوه انحلال آنها نيز در همين مصوبه كه به پيشنهاد معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و تلاش رئيس سابق سازمان ميراث فرهنگي به دولت رفته بود، اعلام شد.

اكنون اما مشخص شده كه تشكل‌هاي گردشگري اين مصوبه را در حكم ايجاد ساختارهاي موازي با بخش خصوصي و مغاير با برنامه ششم توسعه كشور با هدف از‌هم‌پاشيدن تشكل‌هاي خصوصي غيردولتي در بخش گردشگري مي‌دانستند و براي ابطال آن حتي به ديوان عدالت اداري نيز شكايت بردند.

پيگيري‌هاي همشهري مشخص كرد، از يك‌سال قبل كه موضوع مصوبه هيأت وزيران در جلسات خصوصي تشكل‌هاي گردشگري كشور با رئيس سابق سازمان ميراث فرهنگي مطرح بود، اين تشكل‌ها تاكنون به اين مصوبه معترض بوه و خواهان ابطال آن بودند. مسعود سلطاني‌فر رئيس سابق سازمان ميراث فرهنگي از روساي تشكل‌هاي بخش خصوصي صنعت گردشگري خواسته بود كه جلسات پرتنش در موضوع آيين‌نامه تشكل‌هاي گردشگري را با رسانه‌ها در ميان نگذارند تا مشكل‌شان حل شود. او اما به وعده خود وفادار نماند و در آخرين شب از حضور خود در سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري، وعده‌هاي خود به تشكل‌هاي خصوصي غيردولتي در بخش گردشگري را زيرپا گذاشت و مصوبه تشكيل تشكل‌هاي گردشگري را امضا كرد و از آن سازمان رفت.

  • شكايت به ديوان عدالت

پيش از ترك سازمان ميراث فرهنگي از سوي مسعود سلطاني‌فر اما تشكل‌هاي گردشگري به‌طور خصوصي از شكايت خود به ديوان عدالت اداري براي ابطال مصوبه هيأت وزيران كه هنوز به امضاي سلطاني‌فر نرسيده بود به او خبر دادند. اما در دقيقه90 و درست در آخرين روز حضور در سازمان ميراث فرهنگي مسعود سلطاني‌فر با پيگيري متوليان دولتي بخش گردشگري، مصوبه چالش‌برانگيز و مورد اعتراض تشكل‌هاي بخش خصوصي در صنعت گردشگري كشور را امضا كرد. اين امضا به منزله تضعيف حداكثري تشكل‌هاي گردشگري ريشه دار كشور يا آنطور كه محمد حسن كرماني، رئيس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوايي و جهانگردي ايران به همشهري گفته است، براي از هم پاشيدن تشكل‌هاي قدرتمند بخش خصوصي در صنعت گردشگري و ايجاد تشكل‌هاي دولت ساخته است.

محمدحسن كرماني، رئيس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوايي و جهانگردي ايران مي‌گويد: رئيس سابق سازمان ميراث فرهنگي به تشكل‌هاي بخش خصوصي قول داده بود كه اين مشكل را مرتفع كند اما او به وعده خود عمل نكرد و اقدامي كه در شب آخر حضور در سازمان ميراث فرهنگي انجام داد برخلاف تمام وعده‌هايي بود كه در جلسات خصوصي به تشكل‌هاي گردشگري كشور داد.

به گفته او، ماده 25اين آيين‌نامه به‌معناي ورود سازمان ميراث فرهنگي و دولت به بحث تشكل‌هاي گردشگري است و تلاش اين سازمان آن است كه تشكل‌هاي مستقل بخش خصوصي در صنعت گردشگري را زير سيطره خود بگيرد تا اين تشكل‌ها بي‌چون و چرا اوامر اين سازمان را اجرا كنند.

محمدحسن كرماني افزود: سازمان ميراث فرهنگي هيچ سياستي براي واگذاري اختيارات به بخش خصوصي ندارد و مي‌خواهد با تكيه بر اين مصوبه نيز تشكل‌هايي راه‌اندازي كند كه زيرنظر خود اداره ‌شود.

وي گفت: بارها با آقاي سلطاني‌فر درخصوص لغو اين مصوبه مذاكره كرديم و او نيز تعهد اخلاقي داد كه بگومگوهاي اين جلسات به بيرون درز نكند و تشكل‌ها نيز سكوت كردند. باوجود اين، رئيس سابق سازمان ميراث فرهنگي اين مصوبه را امضا كرد.

رئيس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوايي و جهانگردي ايران اعلام كرد: اين مصوبه برخلاف قانون حمايت از محيط كسب و كار است. اين قانون صراحت دارد بايد پيش از تدوين هر مصوبه‌اي از تشكل‌هاي فعال آن حوزه مشورت گرفته شود و نظر آنها در مصوبات اعمال شود؛ درحالي‌كه سازمان ميراث فرهنگي نظرات تشكل‌هاي بخش خصوصي گردشگري را در تدوين آيين‌نامه نهايي اعمال نكرد.

وي افزود: آنچه واقعيت دارد اين است كه سازمان ميراث فرهنگي تشكل‌هاي بخش خصوصي را قبول ندارد. درحالي‌كه تمام سعي و تلاش تشكل‌هاي بخش خصوصي گردشگري ازبين‌بردن شكاف بين فعالان اين بخش و انسجام و تمركز بيشتر بر موضوع گردشگري كشور است. اما سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري از انسجام تشكل‌هاي بخش خصوصي غيردولتي نگران است. چون اين تشكل‌ها بازوي تخصصي و عملياتي حوزه گردشگري كشور هستند و اگر متحد شوند آنوقت سازمان ميراث فرهنگي ديگر نمي‌تواند هر كاري كه دلش خواست؛ انجام دهد و بايد پاسخگوي تشكل‌ها باشد.

كرماني هدف از امضاي مصوبه آيين‌نامه تشكيل تشكل‌هاي گردشگري را از نفس انداختن تشكل‌هاي خصوصي غيردولتي در اين بخش اعلام كرد و گفت: در برنامه ششم توسعه نيز مشورتي از بخش خصوصي گرفته نشد و بخش خصوصي در تدوين اين برنامه نقشي ندارد.

کد خبر 353660

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha