۶ هفته پس از آغاز موج جدید کشتار اقلیت روهینگیا در میانمار، یکی از مقام‌های سازمان ملل نسبت به تلاش دولت این کشور به «پاکسازی قومی» هشدار داده است.

بنگلادش

به گفته جان مك‌كيسيك، نماينده آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد در بنگلادش، طي چند هفته اخير حدود ۳۰۰هزار نفر از مسلمانان روهينگيا در پي هجوم نيروهاي نظامي ميانماري به روستاهايشان، خانه‌هاي خود را ترك كرده و به بنگلادش گريخته‌اند. او هشدار داد هدف اصلي دولت ميانمار، پاكسازي اقليت مسلمان روهينگياست.

الجزيره در گزارشي خبر داد كه دولت بنگلادش نيز مانع ورود بسياري از افرادي شده كه به اين كشور پناه آورده‌اند. مك‌كيسيك همچنين در گفت‌وگو با بي‌بي‌سي عنوان كرده كه نظاميان ميانمار به «كشتار مردان، سلاخي كودكان، تجاوز به زنان و آتش زدن خانه‌هاي روهينگياها» ادامه مي‌دهند تا آنها را مجبور كنند به بنگلادش بروند.

حدود 3سال قبل نيز ديده‌بان حقوق بشر عنوان كرد كه ميانمار به‌دنبال پاكسازي مسلمانان روهينگياست. اين نهاد بين المللي مي‌گويد كه تنها طي هفته گذشته حدود هزار خانه‌ متعلق به مسلمانان روهينگيا در روستاهاي شمال غربي ميانمار به آتش كشيده شده است.

روهينگياها اقليتي مسلمان در ميانمار هستند كه جمعيتي حدود يك‌ميليون و 300هزار نفر دارند. اين مردم در غرب ميانمار در نزديكي مرز بنگلادش در استان «راخين» ‌زندگي مي‌كنند. دولت ميانمار اقليت روهينگيا را به رسميت نمي‌شناسد و براي آنها حقوق شهروندي قائل نيست و آنها را مهاجران غيرقانوني «بنگالي» مي‌داند. بين سال‌هاي 2012 تا 2014 نزديك به 300نفر از روهينگياها در حمله گروه‌هاي تندروي بودايي كشته شده و طبق اعلام سازمان ملل، طي 3سال گذشته بيش از 120هزار نفر از آنها مجبور به فرار از اين كشور شده‌اند.

  • مالزي سفير ميانمار را احضار مي‌كند

در پي تجمع‌هاي اعتراضي در مالزي عليه اقدامات دولت ميانمار، وزارت خارجه مالزي اعلام كرد سفير ميانمار را به‌منظور انتقال نگراني‌هاي خود درخصوص كشتار اقليت روهينگيا فراخواهد خواند. همزمان با عكس‌العمل مردم مالزي، در اندونزي و تايلند نيز تجمع‌هاي اعتراضي شكل گرفته است.

کد خبر 353635

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha