همشهری آنلاین: تحقیق جدید بر روی موش‌ها نشان می‌دهد زنان بیش از مردان در معرض ابتلا به عفونت زیکا قرار دارند.

زنان بیشتر در معرض عفونت زیکا هستند

به گزارش خبرنگار مهر، دانشمندان موسسه تحقیقاتی گلدستون سانفرانسیسکو دریافته‌اند که ویروس موجب ایجاد تاخیر در واکنش ایمنی واژن می‌شود. این تاخیر اجازه می‌دهد ویروس کشف نشده باقی بماند. و بدین ترتیب جنین هم در معرض ریسک بالای عفونت قرار می‌گیرد.

شومایزه سنجابی، سرپرست تیم پژوهش، در این باره می‌گوید: «تحقیق ما از مطالعات اپیدمیولوژیکی که نشان می‌دهد زنان در معرض ریسک بالای ابتلا به عفونت زیکا قرار دارند حمایت می‌کند.»

سنجابی در ادامه می‌افزاید: «واکنش ایمنی مرطوب واژن بیشتر نگران کننده است چراکه اگر زن باردار باشد یا در طول مدت عفونت باردار شود به ویروس زمان بیشتری می‌دهد تا در جنین پخش شود.»

معمولا ویروس زیکا از طریق نیش پشه عفونی منتقل می‌شود، اما این ویروس از طریق تماس جنسی هم قابل انتقال است. در اکثر افراد، علائم خفیف هستند. اما عفونت در طول بارداری می‌تواند موجب تولد نوزادی با نقایص شدید در هنگام تولد از جمله میکروسفالی شود، اختلالی که در آن مغز و سر به شکل غیرعادی کوچک هستند.

در مطالعه جدید، محققان موش‌های ماده را یا از طریق نیش پشه یا از طریق واژن آلوده به ویروس زیکا کردند.

در حالت عادی وقتی سلول‌ها آلوده می‌شوند، معمولا اینترفرون آزاد می‌کنند. اینترفرون مولکولی است که به عنوان خط مقدم دفاع علیه میکروب‌های مضر عمل می‌کند. سپس اینترفرون شروع به مقابله با ویروس کرده و سیستم ایمنی بدن را وادار به حمله می‌کند.

اما مطالعه جدید نشان می‌دهد که بعد از سه روز، موش‌های گزیده شده با پشه‌های ناقل زیکا در مقایسه با موش‌های ماده آلوده شده از طریق واژن، واکنش ایمنی قوی‌تری داشتند. در حقیقت محققان دریافتند موش‌های آلوده شده از طریق واژن دارای هیچ اینترفرون قابل تشخیصی نبودند و دارای میزان بالای ویروس در واژن خود بودند.

کد خبر 353354

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha