دوشنبه ۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۰
۰ نفر

باراک اوباما که تا چند هفته دیگر بعد از ۸ سال کاخ سفید را ترک می‌کند، در آخرین سفر خارجی خود در این مقام، در نشست سران سازمان همکاری‌های آسیا اقیانوسیه اپک در کشور پرو شرکت کرد.

اوباما

در حاشيه اين نشست كه سران كشورهايي چون چين و روسيه هم در آن شركت داشتند، آخرين مذاكره اوباما با ولاديمير پوتين به‌صورتي كم‌سابقه و متفاوت انجام شد. رسانه‌هاي آمريكايي و روسي درباره اين مذاكره نوشته‌اند، اوباما و پوتين 4دقيقه به‌صورت ايستاده درحالي‌كه تنها هم نبودند، مشخصا درباره سوريه و اوكراين گفت‌وگو كردند. اين گفت‌وگو درحالي انجام شد كه اوباما 2روز پيش در آلمان، در نشست سران كشورهاي اروپايي، از دونالد ترامپ جانشين خود يك خواسته مشخص را مطرح كرد: در مقابل روسيه ايستادگي كن!

البته روس‌ها هم اين جمله اوباما را بي‌پاسخ نگذاشتند و سرگئي لاوروف، وزير خارجه اين كشور در مصاحبه‌اي گفت: بهتر است آنهايي كه دوره كاري‌شان رو به اتمام است درباره آينده روابط آمريكا و روسيه اظهارنظر نكنند.اين مكالمات جنجالي و جنگ لفظي ميان مقامات ارشد آمريكا و روسيه در سال‌هاي اخير به همين شدت ادامه داشته است؛ اگر چه مذاكرات ميان دو طرف درباره موضوعات مهمي چون جنگ سوريه هم لحظه‌اي قطع نشده‌ است. در همين روزها، جان كري و سرگئي لاوروف همچنان به گفت‌وگو درباره سوريه ادامه مي‌دهند.

روزنامه وال‌استريت ژورنال درباره مكالمه 4دقيقه‌اي اوباما و پوتين در حاشيه نشست اپك نوشت: اوباما از همتاي روس خود خواست براي حل بحران اوكراين همكاري كند و هدف اين است كه دو طرف ببينند آيا مي‌توانند در همين روزهاي آينده قبل از پايان دوره رياست‌جمهوري در آمريكا، راهي براي بحران‌هاي اوكراين و سوريه بيابند يا نه. اوباما گفت‌وگوي 4دقيقه‌اي خود با پوتين را صريح توصيف كرده‌ است.

سخنگوي كرملين هم درباره اين ديدار به خبرنگاران گفت: رهبران 2كشور ابراز تأسف كردند كه هنوز پيشرفتي در بحران اوكراين به‌دست نيامده اما همچنان اميدوارند در اين هفته‌هاي باقيمانده راهي براي بحران سوريه پيدا شود.

  • 8سال سخت

ولاديمير پوتين  در حاشيه نشست اپك در مصاحبه‌ مطبوعاتي كوتاهي با خبرنگاران شركت كرد. او درباره تعامل با اوباما در 8سال گذشته گفت: اين ارتباط، آسان نبود و ما مذاكرات دشواري داشتيم. كار كردن ما با هم دشوار بود اما هم من و هم پرزيدنت اوباما همواره با وجود سختي در تعامل، به مواضع يكديگر و همچنين به شخصيت هم احترام مي‌گذاشتيم. پوتين درباره انتخاب دونالد ترامپ هم گفت:

مسكو صبر مي‌كند تا ببيند سخناني كه او در ايام تبليغات انتخاباتي مي‌گفت به سياست‌هاي عملي در كاخ سفيد تبديل مي‌شود يا نه. رئيس‌جمهور روسيه گفت كه تاريخ مشخصي براي ديدار با ترامپ مشخص نشده اما دو طرف توافق كرده‌اند نمايندگانشان خيلي زود با هم ديدار و گفت‌وگو كنند. پوتين در اين مصاحبه مطبوعاتي به روند جدايي انگليس از اتحاديه اروپا اشاره كرد و گفت كه اميدوار است اين روند طوري مديريت شود كه تهديد و خطر زيادي براي ديگران به همراه نداشته‌ باشد.

کد خبر 353285

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha