دوشنبه ۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۴:۲۹
۰ نفر

در سی‌وپنجمین روز از عملیات آزادسازی موصل گزارش‌ها از پیشروی گسترده نیروهای عراقی در بخش شرقی این شهر و رسیدن به مناطق نزدیک به ساحل رودخانه دجله خبر می‌دهد.

نبرد موصل

براساس گزارش‌هاي منتشر‌شده نيروهاي ضدتروريسم ارتش عراق و يگان‌هايي از لشكر نهم در حمله به 3منطقه در شرق موصل نبردي سنگين با تروريست‌هاي داعش داشته‌اند اما موفق به پيشروي در اين منطقه شده‌اند. نيروهاي مبارزه با تروريسم موفق شده‌اند كه كنترل محله العلماء و المعلمين را به‌دست بگيرند.

همچنين در ميان حملات نيروهاي داعش با خودروهاي بمبگذاري شده و تك‌تيراندازها، محله المحاربين هم به كنترل نيروهاي ارتش عراق در آمده است. براساس آخرين گزارش‌هاي منتشر شده نيروهاي عراقي روز گذشته محله الظهور را هم آزاد كردند كه 8كيلومتر تا مركز شهر موصل فاصله دارد.

فرمانده عمليات آزادسازي موصل در بيانيه‌اي اعلام كرد كه نبرد با نيروهاي گروه تروريستي داعش براي آزادي مناطق البكر، الذهابيه، القادسيه الاولي و التحرير همچنان ادامه دارد. نيروهاي لشكر نهم ارتش عراق هم در حال پيشروي از مناطق جنوب شرقي موصل هستند.

رودخانه دجله، شهر موصل را به 2قسمت تقسيم مي‌كند و شدت درگيري‌ها در شرق و شمال طي روزهاي گذشته بيشتر بوده است. محله‌هاي شرق موصل برخلاف محله‌هاي تودرتوي غربي، به‌دليل تازه ساخت بودن، خيابان‌هايي عريض‌تر دارد كه كار پيشروي را براي نيروهاي عراقي با امكان عبور خودروهاي زرهي آسان‌تر مي‌كند.

نيروهاي بسيج مردمي عراق(حشد الشعبي) همچنان به نبرد خود در محور غربي شهر موصل ادامه مي‌دهند و تلاش دارند كه شهر تلعفر را آزاد كنند. اين نيروها كنترل فرودگاه اين شهر را به‌دست گرفته‌اند و مسير لجستيكي داعش ميان تلعفر و رقه در سوريه را قطع كرده‌اند. برخي منابع گزارش داده‌اند كه نيروهاي حشد الشعبي در آستانه آزادي اين شهر مهم هستند.

گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه نيروهاي داعش به همين‌خاطر بر شدت حملات انتحاري خود افزوده‌اند. نيروهاي حشد الشعبي روز گذشته توانستند حمله داعش با استفاده از 3خودروي بمبگذاري شده در اطراف تلعفر را ناكام بگذارند. در شرق موصل هم نيروهاي عراقي عامل انتحاري خودرويي بمبگذاري شده را قبل از موفق شدن به انفجار اين خودرو كشتند.

  • افزايش آوارگان موصل

با شدت گرفتن درگيري‌هاي خياباني در شهر موصل ميزان آوارگان از اين شهر هر روز بيشتر مي‌شود. غيرنظامياني كه قصد فرار از اين شهر را دارند با خروج از خانه‌هاي خود پرچم سفيد در دست مي‌گيرند تا بتوانند از شهر خارج شوند. تعداد آوارگان موصل از آغاز عمليات آزادي اين شهر به بيش از 62هزار نفر رسيده و پيش‌بيني مي‌شود اين تعداد طي روزهاي آتي افزايش يابد.

همزمان با اين مسئله سازمان ملل نسبت به نبود امكانات و توانايي لازم براي درمان آسيب‌ديدگان در شهر موصل هشدار داده است. ليز گراندي، هماهنگ‌كننده امور بشر‌دوستانه سازمان ملل در عراق اعلام كرده كه شمار روز‌افزون غيرنظاميان آسيب‌ديده در درگيري‌هاي شرق موصل بيش از توانايي دولت و سازمان‌هاي كمك‌رسان بين‌المللي است.

کد خبر 353154

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha