یکشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: نیروهای مشترک عراق با پیشروی گسترده خود در محورهای مختلف داخل و خارج شهر موصل و آزادی مناطق وسیعی در حاشیه جنوبی شهر، عرصه را بر تروریست‌ها در این شهر یک ونیم میلیون نفری تنگ‌تر کردند.

نبرد موصل

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری شفق نیوز، یگان‌هایی از لشگر نهم ارتش عراق همچنان به نفوذ خود در بخش شرقی شهر موصل ادامه می‌دهند و گفته می‌شود در برخی مناطق تا نزدیکی ساحل رودخانه دجله که شهر را به دو قسمت تقسیم کرده پیش رفته‌اند.

نیروهای مبارزه با تروریسم عراق نیز کنترل محله العلماء و المعلمین در شمال شرقی موصل را پس از درگیری‌های شدید با داعش در دست گرفتند. آنها همچنین کنترل محله المحاربین را در دست گرفتند. تروریست‌های داعش تلاش می‌کنند تا با خودروهای بمب‌گذاری شده مانع پیشروی نیروهای عراقی شوند.

شهر موصل، که دومین شهر بزرگ عراق محسوب می‌شود توسط رودخانه دجله به دو بخش راست(شرقی) و چپ(غربی) تقسیم شده است که درگیری‌ها اکنون در محله‌های شرقی و تا حدودی شمالی ادامه دارد. این مناطق بر خلاف محله‌های تودرتوی غربی، به دلیل تازه ساخت بودن، مناطقی با خیابان‌های بازتر دارد که کار پیشروی را برای نیروهای عراقی به ویژه ادوات زرهی ارتش آسان‌تر می‌کند.

پس از آزادی شهر استراتژیک نمرود در محور جنوبی، ارتش عراق روستای قره شور در شمال نمرود را آغاز کرده و نیروهای مشترک مواضع خود برای پیشروی به سمت محله‌های شهر موصل تقویت کردند.

ارتش عراق تنها از محورهای شرقی و تا حدودی شمالی وارد شهر موصل شده و در جنوب این شهر همچنان در حال پاکسازی اطراف شهر است گرچه خود را به چندکیلومتری شهر رسانده است. در محور غربی اما که نیروهای حشد شعبی مستقر هستند کار سخت‌تر است و عراقی‌ها تا شهر موصل فاصله بسیاری دارند و تلاش می‌کنند شهر تلعفر در شمال غرب موصل را محاصره کنند.

نیروهای حشد شعبی روز گذشته توانستند حمله داعش با استفاده از سه خودروی بمب‌گذاری شده به مواضع خود در اطراف تلعفر را ناکام بگذارند.

این نیروها پیشتر کنترل فرودگاه تلعفر در اطراف شهر را به دست گرفته و مسیرهای امدادرسانی داعش بین تلعفر و سوریه را قطع کرده بودند.

در همین راستا، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق با جوزف فوتل، فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا درباره عملیات آزادی موصل بحث و گفتگو کرد.

این فرمانده آمریکایی پیروزی‌های ارتش عراق در جنگ موصل را ستود و بر پایبندی ائتلاف ضد داعش به حمایت از عراق در جنگ علیه تروریسم و آموزش نیروهای عراقی تأکید کرد.

از سوی دیگر فیلیپو گراندی، کمیسیونر عالی امور پناهندگان سازمان ملل از دولت عراق خواست از جان غیرنظامیان طی عملیات موصل محافظت کند.

وی گفت: آوارگانی که از موصل فرار کرده‌اند توانستند به اردوگاه‌های سازمان ملل برسند. هر میزان که تعداد آوارگان بیشتر می‌شود تعامل با این بحران نیز سخت‌تر می‌شود. باید اهمیت محافظت از جان غیرنظامیان به اندازه اهمیت تحقق هدف نظامی در موصل باشد.

سازمان ملل پیش‌بینی کرده که حدود یک میلیون تن طی عملیات موصل آواره شوند. براساس آمارهای بین‌المللی تاکنون 62 هزار نفر طی عملیات موصل آواره شده‌اند.

کد خبر 353103

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha