دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش سالانه خود به مجمع عمومی سازمان ملل با سازنده خواندن همکاری ایران با بازرسان این آژانس اعلام کرد: ایران به بسیاری از سوالات آژانس از جمله موضوع پلوتونیوم پاسخ داده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، ‌البرادعی در این گزارش افزود: همکاری ایران و آژانس طبق خواسته‌های شورای حکام و شورای امنیت در مسیر منطقی خود به پیش می‌رود.

وی تصریح کرد: ایران به موضوع پلوتونیوم که از دیر باز مورد سوال بوده است پاسخ داده و بازرسان آژانس تاکنون شواهدی در مورد انحراف ایران از برنامه صلح امیز هسته‌ای در دست ندارند.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در این حال تاکید کرد : آژانس قادر نیست به طور یقین انحراف در فعالیت های هسته‌ای ایران را اثبات کند.

خزائی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد ، نیز در این نشست با اشاره به صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران گفت:

از سال 2003 تاکنون بازرسان آژانس هیچگونه انحرافی در برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران مشاهده نکرده‌اند و این خود سندی قابل قبول در صلح آمیز بودن فعالیت های هسته‌ای ایران است.

وی با انتقاد از رفتار برخی کشورهای غربی در برخورد تبعیض آمیز با برنامه هسته‌ای ایران ادامه داد، این اقدام آنان موجب بی اعتبار شدن معاهده ان پی تی در جهان شده و آژانس باید با ایجاد موازنه و رفع تبعیض ، زمینه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای را برای همه اعضای ان به طور عادلانه فراهم کند.

خزائی باردیگر با انتقاد از رفتار دوگانه امریکا و برخی از کشورهای غربی خاطرنشان کرد، برخی از کشورها همچون رژیم صهیونیستی با نادیده گرفتن معاهده ان. پی. تی و با انبار کردن سلاح‌های هسته‌ای در منطقه از هرگونه نظارت آژانس بدور هستند و مانع از ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح‌های اتمی شده‌اند اما هرگز تحت نظارت آژانس نبوده و مورد سوال قرا نگرفته‌اند.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد با اشاره به حقوق قانونی ایران در استفاده از انرژی هسته‌ای گفت: ملت ایران هرگز از حقوق هسته‌ای خود عقب نشینی نخواهد کرد.

همچنین در حاشیه این اجلاس خزائی و البرادعی با یکدیگر دیدار و درباره چگونگی همکاری ایران با بازرسان آژانس گفتگو کردند. انرژی اتمی با قدردانی از همکاری ایران با آژانس ابراز امیدواری کرد مسائل باقی مانده نیز حل و فصل شود.

کد خبر 35315

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز