همشهری آنلاین: همزمان با سومین سال برگزاری جشنواره انتخاب آگهی‌های برتر روزنامه‌های سراسر کشور، پدیدآورندگان شش اثر گرافیکی منتخب از میان آگهی‌های روزنامه‌های سراسری بهار و تابستان ۱۳۹۵ معرفی و تقدیر شدند.

تقدیر از طراحان برتر آگهی‌های روزنامه‌ها در بهار و تابستان ۹۵

به گزارش همشهری آنلاین، جشنواره انتخاب آگهی‌های برتر روزنامه‌های سراسر کشور از پائیز ۱۳۹۳ کلید خورده است که ۷ منتخب مربوط به اولین سال این جشنواره، ۱۲ برگزیده برای سال ۱۳۹۴ و شش پدیدآورنده برتر مربوط به شش ماهه نخست سال جاری هستند؛ که در مجموع این جشنواره تا کنون ۲۵ منتخب را شناخته است.   

مرکز توسعه ارتباطات و آگهی‌های روزنامه همشهری در پایان هر سال، برگزیدگان این جشنواره را در مراسمی و دور یک میز مخصوص برندگان گرد هم می‌آورد.

استاد «محسن میرزایی» از مسئولان مرکز توسعه ارتباطات و آگهی‌های روزنامه همشهری در آئین معرفی و تقدیر از پدیدآورندگان برتر شش ماهه نخست امسال، ابراز امیدواری کرد زمانی که تعداد برگزیدگان به ۱۰۰ نفر می‌رسد، باشگاه پدیدآورندگان برتر آگهی‌های روزنامه‌های سراسر کشور راه‌اندازی شود و این باشگاه به عنوان باشگاه ستارگان گرافیک شناخته شود.

میرزایی از برنامه‌ریزی برای تدارک فضایی فاخر خبر داد که در آن آثار و بیوگرافی برگزیدگان جشنواره انتخاب گرافیست‌های برتر آگهی‌های روزنامه‌های سراسر کشور معرفی شود.

طراح اولین کمپین تبلیغاتی علمی ایران در بخش دیگر سخنانش گفت: حرکت موسسه همشهری برای انتخاب آگهی‌های برتر کلیه روزنامه‌ها، از نظر اخلاق و جامعه این نکته را دارد که فقط خودمان را نبینیم. وقتی از گرافیک صحبت می‌کنیم، لازم است با استقلال از گرافیک صحبت و تجلیل شود؛ حال مربوط به هر روزنامه و جناحی که می‌خواهد باشد.

در ادامه این مراسم، «امرالله فرهادی» عضو هیئت داوران در آئین تقدیر از منتخبان درباره روند برگزاری جشنواره انتخاب آگهی‌های برتر روزنامه‌های سراسر کشور، گفت: انتخاب آگهی برتر هر سه ماه یک بار توسط روزنامه همشهری صورت می‌گیرد. به همین منظور دبیرخانه‌ دائمی این جشنواره در مرکز توسعه ارتباطات مستقر شده است که روزانه آگهی‌های چاپ‌شده در ۶۸ روزنامه سراسری را رصد کرده و تعدادی از آنها را که واجد شاخص‌های تعیین‌شده هستند، انتخاب می‌کنند.

  • برگزاری اولین دوسالانه گرافیک‌های برتر روزنامه‌ها در بهار ۹۶

وی از برنامه‌ریزی برای برگزاری نمایشگاه آگهی‌های برتر به همراه جلسات نقد و نظر به صورت دوسالانه خبر داد و گفت: اولین دوره این دوسالانه بر اساس آئین‌نامه‌ای که توسط انجمن صنفی کانون‌های تبلیغاتی تصویب شده است، در بهار ۹۶ برگزار خواهد شد.

فرهادی، هدف از برگزاری این دوسالانه را طراحی سرمشقی برای هدفمندتر شدن تبلیغات دانست و افزود: دکتر یونس شکرخواه و استاد ابراهیم حقیقی در شورای سیاستگذاری این رویداد و استادان میرزایی، کاتوزیان و مستوفی در شورای عالی مشاوران آن حضور خواهند داشت.   

فرهادی در بخشی از سخنانش با بیان اینکه در دو فصل اخیر حجم آگهی‌هایی که از سوی دبیرخانه دائمی به هیئت داوران ارائه می‌شود دچار کاهش چشمگیری شده است، گفت: این موضوع از یک طرف به کاهش کلی حجم آگهی‌ها در دو فصل اخیر مربوط می‌شود و از طرفی نیز به عقیده هیئت داوران مربوط به تنزل کیفی کارهاست.  

  • انتقاد شکرخواه به «تکرار» در گرافیک آگهی روزنامه‌ها

دکتر یونس شکرخواه استاد دانشگاه و عضو هیئت داوران نیز در مراسم تقدیر از طراحان منتخب بهار و تابستان ۹۵، به آسیب‌شناسی آثار مورد بررسی در هیئت داوران پرداخت و گفت: آثاری که مورد بررسی قرار می‌گیرند بسیار شبیه به همدیگر هستند و کدهای تکراری در آنها به‌کارگیری می‌شود؛ یعنی اگر امضاء پدیدآورنده را هم بردارید، اتفاقی نمی‌افتد. به نظر می‌رسد اوریجینالیتی در کارها دارد کم می‌شود و حسی که صاحب کار باید از کارش بگیرد، محقق نمی‌شود؛ به عبارتی طراح ممکن است از کار خود لذت ببرد اما سفارش‌دهنده طرح، در پی انتشار طرحی که سفارش داده است، تاثیری در کار خود نمی‌بیند.   

وی افزود: آژانس در علم ارتباطات هیچ مفهومی جز ایجاد تمایز ندارد. شاید در آژانس‌ها چون پردازش جمعی صورت می‌گیرد و مدیر تولید، اتاق فکر، پیشخوان و ... دارد یک همپوشانی پدید می‌آید و خروجی خوبی هم حاصل می‌شود. اما وقتی هیچ تمایزی بین آثار وجود ندارد، آن جوهره خلاقانه دیگر گم می‌شود. یا اینکه ممکن است وب باعث رواج شبیه‌سازی‌ها شده باشد و یا اینکه چون اوریجینال نمی‌بینید، تا به یک اوریجینال هم می‌رسید، ترس کپی‌کاری به شما دست می‌دهد.    

  • دغدغه طراح اولین کمپین تبلیغاتی علمی ایران درباره تعطیلی ده‌ها آژانس تبلیغاتی

محسن میرزایی در همین زمینه، نسبت به تعطیلی کشیده شدن آژانس‌های تبلیغاتی ابراز تاسف کرد و گفت: طرح خوب در آژانس به وجود می‌آید، نه به دست واسطه آگهی. رقابت آژانس‌ها هستند که طرح خوب را به وجود می‌آورد اما متاسفانه آژانس به معنای واقعی خیلی کم داریم؛ در حالی که در گذشته حداقل ۴۰ تا ۵۰ آژانس خوب داشته‌ایم.

وی با ابراز امیدواری نسبن به تجدید حیات آژانس‌ها، افزود: تا زمانی که آژانس خوب تشکیل نشود، رشدی هم وجود نخواهد داشت. امیدواریم با رونق اقتصادی که در پیش است حرفه تبلیغات هم بتواند وارد عمل شود و کمبودهای گذشته را جبران کند.

  • محسن میرزایی: در عصر غیبت آژانس‌های فعال، گرافیست‌ها هم بی‌خانمان هستند

میرزایی با بیان اینکه «گرافیست‌های ما بی‌خانمان هستند و اصلاً جا ندارند»، افزود: تا زمانی که آژانس‌های فعال نداشته باشیم گرافیست‌های ما بی‌خانمان هستند. جای واقعی یک گرافیست در آژانس است. گرافیستی که  در آژانس نشسته بود، یک هیئت خلاقانه و بهترین نویسندگان رادیو، تلویزیون و مطبوعات نیز در کنارش بودند اما الآن این طور نیست.

وی خاطرنشان کرد: جای یک گرافیست در یک اتاق شیک، تمیز، بی سر و صدا و تنها و تاریک نیست بلکه طراح در جایی می‌تواند شکوفا شود که افراد با خلاقیت و دارای قلم در کنارش نشسته باشند و در فضای تعاطی افکار قرار گیرد تا ذوق او به جوش آید.   

دکتر حسن نمکدوست تهرانی نیز در ادامه این مراسم در سخنان کوتاهی با تبریک به برگزیدگان این دوره، پیشنهاد کرد برگزیدگان جشنواره برای ایجاد بخش‌های جدید و اتفاقات تازه در این جشنواره ایده‌پردازی کنند و با حمایت مرکز توسعه ارتباطات و آگهی‌های روزنامه همشهری نسبت به عملیاتی شدن ایده‌ها گام بردارند.

در خاتمه، شش طراح برتر آگهی‌های روزنامه‌ها در بهار و تابستان ۹۵ معرفی و تقدیر شدند. پیام بهاری، شیدا حداد و پویا بادکوبه به عنوان سه طراح برتر آگهی‌های روزنامه‌ها در بهار ۹۵ و نواب قزلباش و حمیدرضا حیات روشنایی و محمد راجی به عنوان برگزیدگان این حوزه در تابستان ۹۵ شناخته شده و با اهدای لوح و جایزه که با حضور استاد محسن میرزایی از مسئولان مرکز توسعه ارتباطات و آگهی‌های روزنامه همشهری و اعضای هیئت داوران صورت گرفت، تقدیر شدند.

داوری طرح‌های مربوط به آگهی‌های منتشر شده در ۶۸ روزنامه سراسری توسط مرکز توسعه ارتباطات و آگهی‌های روزنامه همشهری با حضور کامران کاتوزیان، یونس شکرخواه، حسن نمکدوست، امرالله فرهادی و ابراهیم حقیقی به عنوان اعضای هیات داوران صورت می‌گیرد.

کد خبر 353118

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha