همشهری‌آنلاین: هزاران تن از معترضان پیراهن زرد مالزی امروز شنبه ۲۹ آبان با درخواست برای استعفای نجیب رزاق، نخست‌وزیر مالزی به اتهام رسوایی مالی در کوآلالامپور دست به تظاهرات زدند.

 تظاهرات امروز شنبه 29 آبان، در مالزی باوجود ممنوعیت برگزار شد و پلیس ۱۵ فعال را بازداشت کرد.

پلیس خیابان‌های اصلی جنوب کوآلالامپور را مسدود و کامیون‌های آب‌ پرفشار را در خیابان‌ها مستقر کرد اما مانع معترضان نشد. برخی شعار می‌دادند "دموکراسی را نجات دهید" و برخی دیگر نیز شعار سر می‌دادند و خواستار "پاکسازی" بودند.

به گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس،نجيب عبدالرزاق، نخست‌وزیر مالزی که برای شرکت در نشست آسیا - اقیانوسیه (اپک) به پرو سفر کرده است، از زمان مطرح شدن اتهام فساد در دو سال پیش همچنان با قدرت به کارش ادامه می‌دهد. رسوایی مذکور مربوط به صندوق دولتی وان ام‌دی‌بی(1MDB) است که خود نجیب رزاق آن را تاسیس کرده است. این صندوق در مرکز تحقیقات در آمریکا و چندین کشور دیگر قرار گرفته است.

نجیب رزاق تمامی اتهام‌ها را رد می‌کند و می‌گوید که از کار معترضان نمی‌ترسد. او در بیانیه‌ای اقدام سازمان‌دهندگان معترضان را "ریاکارانه" خواند و این گروه را ابزاری در دست احزاب اپوزیسیون برای عزل خودش توصیف کرد.

یکی از معترضان گفت: می‌خواهیم مالزی بیشتر به سمت توسعه پیش برود نه این‌که میلیاردها رینگیت از آن سرقت شود.

با این حال پلیس مالزی با حمله به دفتر سازمان‌دهندگان معترضان، رئیس آن را به اتهام "فعالیت‌های مضر برای دموکراسی" بازداشت کرد. علاوه بر او، ۱۴ تن دیگر از فعالان هم بازداشت شدند.

وزارت دادگستری آمریکا گفته است که دست‌کم سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق ام‌دی‌بی توسط نزدیکان نجیب رزاق به سرقت رفته است و آنها ماه ژوئیه یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار از اعتبارات آن صندوق را که برای خرید املاکی در آمریکا برداشت شده‌ بود، بلوکه کردند. دولت آمریکا می گوید که بیش از ۷۰۰ میلیون دلار به حساب‌های مربوط به "مقام شماره یک مالزی" واریز شده است. آنها به نام هیچ مقامی اشاره نکردند اما به نظر می‌رسد که به نجیب رزاق اشاره داشتند.

کد خبر 353064

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha