همشهری‌آنلاین: فرماندهی نیروهای ائتلاف متجاوز عربی به رهبری عربستان امروز شنبه ۲۹ آبان، آتش‌بس ۴۸ ساعته‌ای را از ساعت ۱۲ ظهر به وقت یمن اعلام کرد.

ائتلاف مذکور اعلام کرد،‌ در صورتی‌که نیروهای انصارالله و نیروهای علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور سابق یمن به این آتش‌بس پایبند باشند، آن را تمدید خواهند كرد.

خبرگزاری واس عربستان گزارش داد، اعلام آتش‌بس طبق نامه‌ای است که ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان از منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن دریافت کرده است که در آن گفته بود تصمیم به اعلام آتش‌بس پاسخی به تلاش‌های سازمان ملل، تلاش‌های بین‌المللی برای برقراری صلح در یمن و در راستای ورود و توزیع بزرگ‌ترین بسته‌های کمک‌های بشری و پزشکی به مردم یمن است.

به گزارش ایسنا به نقل از الجزیره، این آتش‌بس شامل ورود کمک‌های بشردوستانه به مناطق محاصره در راس آن شهر تعز و شکستن محاصره این شهر و حضور نمایندگان نیروهای انصارالله در کمیته آتش‌بس و هماهنگی در ظهران در جنوب عربستان است.

فرماندهی نیروهای ائتلاف عربی مدعی شده است که بر آتش‌بس پایبند خواهد بود و در حالی که انصارالله و هم‌پیمانان آن نیز به این آتش‌بس پایبند باشند و دست به تحرکات نظامی در هیچ نقطه‌ای نزنند این آتش‌بس تمدید خواهد شد.

ائتلاف عربی در عین حال افزود: عملیات ممنوعیت، تفتیش تحرکات دریایی و هوایی و پروازهای تجسسی برای پیگیری تحرکات انصارالله ادامه خواهد داشت.

در این راستا سازمان ملل روز جمعه اعلام کرد، با عربستان در راستای قانع كردن دولت مستعفی یمن برای بازگشت به مذاکرات صلح بعد از مخالفتش با طرحی که واشنگتن میانجی‌گری آن را برعهده دارد، همکاری می‌کند.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه گفته بود، ائتلاف عربستان طرح آتش‌بس با انصارالله را که با آن موافقت کرده‌اند، تایید می‌کند؛ این مساله باعث دلخوری دولت مستعفی یمن به خاطر نادیده گرفتن دولت مستعفی یمن شده بود. دولت مستعفی یمن گفته بود، این طرح در جهت منافع انصارالله و در حاشیه قرار دادن دولت مذکور است.

یان الیاسون، معاون دبیرکل سازمان ملل در کنفرانسی خبری در ژنو گفت: ما از نزدیک با عربستان و دیگر کشورهای منطقه تاثیرگذار بر طرفین درگیری در حال مذاکره هستیم.

او افزود: همه خواهان توقف جنگ هستند و ما باید آنها را به پای میز مذاکره بیاوریم اما الیاسون جدول زمانی برای این مذاکرات را تعیین نکرد.

کد خبر 353042

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha